هاست پرسرعت
خودرو

با 1 میلیارد تومن چی بخریم؟ ری‌را یا رنو داستر

با 1 میلیارد تومن چی بخریم؟ ری‌را یا رنو داستر

با نزدیک شدن به زمان عرضه ری‌را، بسیاری از کاربران ایرانی این سوال را از خود خواهند پرسید که آیا کراس‌اوور ایران خودرو می‌تواند همراه خوبی برایشان باشد یا نه؟ آیا ریرا ارزش پرداخت مبلغ ۱ میلیارد تومان را دارد یا با پرداخت این هزینه می‌توان خودروهای بهتری را تهیه کرد؟ قاعدتا پاسخ به این سوال نیازمند بررسی دقیق‌تر رقبای ری‌را است. پیشتر در مقالات مرتبط، ری‌را را با محصولات مدیران خودرو مانند ام‌وی‌ام X22 پرو، X33 کراس و X55 مقایسه کردیم و به نتیجه رسیدیم.
با 1 میلیارد تومن چی بخریم؟ ری‌را یا رنو داستر

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

حال وقت آن است تا ریرا را در مقابل رقبای قدیمی اما مهمی چون رنو داستر قرار دهیم که در بازار خودروهای کارکرده، قیمتی نزدیک به قیمت یک ری‌را نو دارند. مقایسه را با نگاهی مختصر به هر دو خودرو شروع می‌کنیم.

با 1 میلیارد تومن چی بخریم؟ ری‌را یا رنو داستر
مقالات مرتبط:

 

ویژگی‌های رنو داستر کارکرده

رنو داستر نسل اول

مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ داستر چهره مشابهی دارند و در کشور ما در محدوده قیمت ۱ تا ۱.۲ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شوند. داستر در بازار ایران مانند بازارهای اروپایی خوش‌شانس نبود؛ چراکه عدم تعادل قیمت عرضه، شانس فروش خوب را از آن گرفت. این خودرو که بر پایه پلتفرم B0 مشترک با نیسان جوک توسعه یافته است، با هدف ارائه یک محصول مقرون‌به‌صرفه تولید شد. داستر هیچ زرق‌وبرق اضافه‌ای ندارد و از همه جهت یک خودروی کارراه‌انداز به شمار می‌رود.

بهره‌وری از طراحی یبرونی ساده، طراحی داخلی عادی محصولات قدیمی رنو به‌همراه یک نمایشگر مرکزی، پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با جعبه‌دنده ۴ سرعتی خودکار نشان‌دهنده آن است که رنو قصد عرضه خودرویی را داشته که به حداقل‌ها مجهز شود و نیازهای کاربر را برطرف کند؛ بدون هیچ سر و صدای اضافه.

 

ویژگی‌های ایران خودرو ری‌را

با 1 میلیارد تومن چی بخریم؟ ری‌را یا رنو داستر

درحالی‌که داستر موفق در نگاه اول مانند یک خودروی ارزان‌قیمت دیده می‌شود (همان‌طور که باید باشد)، ریرا با سروصدای بسیار زیادی معرفی شده است. این کراس‌اوور ایرانی بر پایه پلتفرم مشترک با نسل نخست پژو ۲۰۰۸ توسعه پیدا کرده و تکیه‌بر پیشرانه ۱.۶ لیتری ایران‌خودرو می‌خواهد نظر خریداران ایرانی را به محصولات داخلی جذب کند. برخلاف داستر، ریرا به مجموعه تازه‌ای از امکانات جانبی مجهز شده است چون علاوه‌بر رقبای دست‌دوم، خودروهای چینی نو هم به رقابت با آن خواهند پرداخت؛ خودروهایی که به بهره‌وری از امکانات گسترده مشهور هستند.

با 1 میلیارد تومن چی بخریم؟ ری‌را یا رنو داستر

ریرا بهتر از سایر محصولات ایمنی تست‌های تصادف را طی کرده و امید دارد بتواند بخش قابل‌توجهی از بازار را به سمت خود جذب کند. اما آیا در برابر خودروی جاافتاده‌ای مانند داستر شانسی برای موفقیت دارد؟

مقایسه طراحی ریرا و داستر

ریرا و داستر دو زبان طراحی کاملا متفاوت دارند. محصول رنو با ابعاد ۴,۳۱۵ در ۲,۰۰۰ در ۱,۶۹۵ میلی‌متر حس‌وحال یک خودرو جمع‌وجور را تداعی می‌کند. در نقطه مقابل ریرا با ابعاد ۴,۳۳۴، ۱,۸۰۸ و ۱,۶۳۸ میلی‌متری خود از آن کمی کوچک‌تر است.

از جلو که به ریرا نگاه کنیم با طراحی به‌روزتر چراغ‌های دوگانه (LED بالا و هالوژنی پایین)، جلوپنجره بزرگ و نوار کرومی بالای آن، زیرسپر سیاه‌رنگ، چراغ مه‌شکن دایره‌ای ساده و ورودی‌های هوای سپر مواجه می‌شویم. نمای جانبی ریرا به‌جز تضاد رنگی سقف، گلگیر جانبی و گلگیر طاق چرخ‌ها به رنگ سیاه، المان چشمگیر دیگر ندارد. تنها نکته حائز اهمیت این بخش را می‌توان خط شانه نسبتا پایین ریرا در نظر گرفت که برای سرنشینان دید خوبی را فراهم خواهد کرد. عقب ریرا هم با دو رنگ سیاه و رنگ بدنه، چراغ‌های LED منفصل، زیرسپر بزرگ و قاب کرومی‌رنگ اگزوز پر شده است.

با این تفاصیر ریرا خودرویی شهری را القا می‌کند که به‌لطف چند ویژگی می‌خواهد به‌عنوان یک بلندقامت، عرض‌اندام کند. درحالی‌که داستر به‌عنوان یک خودرو بلندقامت چهره مصمم‌تری دارد. استفاده از زیرسپر به‌شکل خودروهای آفرود، طاق چرخ‌های برآمده، گلگیر جانبی آفرود، باربند سقفی، فضای زیادی داخل طاف چرخ‌ها، زیرسپر آفرودی عقب به‌همراه جایگاه بکسل خودرو و طراحی نسبتا تخت شیشه عقب، خبر از خودرویی می‌دهد که نگاهی متفاوت و موفق‌تر به شاسی‌بلند بودن دارد؛ نکته منفی داستر این است که همه‌پسند نیست.

بنابراین هر چند داستر طراحی پخته‌تری دارد اما ریرا با تکیه‌بر المان‌های همه‌پسندتر می‌تواند طیف بیشتری را به خود جذب کند.

مقایسه عملکرد ریرا و داستر

داستر از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر استفاده می‌کند که ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این خودروی ۱,۲۶۰ کیلوگرمی، قدرت خود را از طریق یک جعبه‌دنده ۴ سرعتی خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. هر چند داستر شتاب دلچسبی ندارد اما با تکیه‌بر گشتاور و فاصله مناسبی که از زمین دارد می‌تواند عملکرد مناسبی در راه‌های خارج‌جاده از خود نشان دهد.

با 1 میلیارد تومن چی بخریم؟ ری‌را یا رنو داستر

سواری داستر اعجاب‌آور نیست اما می‌تواند رضایت‌بخش باشد و در استفاده‌های روزمره نرمی مناسبی دارد. نقطه ضعف اصلی این خودرو به جعبه‌دنده آن برمی‌گردد که رفتار کندی از خود نشان می‌دهد که اقصتادی‌بودن آن را نشان می‌دهد. ترمزهای عقب برخلاف نمونه‌های جلو از نوع کاسه‌ای هستند که باتوجه به قیمت جهانی آن قابل‌توجیه است اما در کشور ما و با نگاه به قیمت بالای ۱ میلیارد تومان، توجیه خاصی ندارد.

با 1 میلیارد تومن چی بخریم؟ ری‌را یا رنو داستر

در سوی دیگر، ایران‌خودرو ریرا قرار گرفته است که با پیشرانه ۱,۶۴۰ سی‌سی توربوشارژ EF7P TC توان تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. از آنجا که قدرت پیشرانه از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی به محور جلو منتقل می‌شود، می‌توان انتظار داشت ریرا شتاب به‌مراتب بهتری در مقایسه با داستر داشته باشد. برخلاف داستر که با هدفی مشخص روانه بازار شد، ریرا وظیفه سنگین‌تری به دوش دارد و از این حیث به‌عنوان خودرویی طراحی شده است که بتواند تمام نیازهای روزمره را برطرف کند. پس از آن انتظار عملکرد آفرودی ضعیف‌تر و کارکرد جاده‌ای بهتری داریم.

مقایسه امکانات ریرا و داستر

ریرا با یدک‌کشیدن عنوان پرآپشن‌ترین خودروی داخلی به فرمان با قابلیت تنظیم ۴ جهتی و کلیدهای کنترلی، سیستم تهویه خودکار، آینه‌های برقی تاشو و آینه وسط الکتروکرومیک، شیشه‌های آنتی‌ترپ، شیشه عقب دودی، چراغ خوش‌آمدگویی، دو نمایشگر داخلی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و راننده، دوخت داخلی چرم دو رنگ، سانروف،gsxr تعویض دنده پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه و… مجهز شده است.

با 1 میلیارد تومن چی بخریم؟ ری‌را یا رنو داستر

در نقطه مقابل، داستر امکانات چندانی ندارد. رنو به ایجاد فضای دو رنگ کابین، یک نمایشگر لمسی کوچک، آینه‌های برقی، سیستم روشنایی روز، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان و… بسنده کرده است. داستر حتی سانروف یا سیستم تهویه خودکار هم ندارد و از این جهت یک کراس‌اوور با حداقل امکانات به شمار می‌رود. بنابراین ریرا، پیروز این قسمت خواهد بود.

داحل کابین رنو داستر

مقایسه ایمنی ری‌را و داستر

ایمن‌ترین خودروی داخلی تنها به ۴ کیسه هوا مجهز شده است. این کراس‌اوور به ویژگی‌های کمک‌راننده مانند سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، TCS، ترمز کمکی، حسگر پارک جلو و عقب، کروز کنترل، سنسور نور و باران و… عرضه شده است.

آفرود رنو داستر

رقیب فرانسوی آن، تنها از ۲ کیسه هوا، سیستم انتقال قدرت سه‌حالته، TCS و ESP، سیستم مدیریت پیمایش ساده و… استفاده می‌کند. هر دو خودرو کاملا اقتصادی طراحی ‌شده‌اند و امکانات ایمنی مطابق استاندارد خودروهای میان‌رده بین‌المللی ندارند. از آنجا که ریرا بین ۳ تا ۴ ستاره موسسه NCAP را دریافت می‌کند، می‌توان ایمنی هر دو را در یک سطح ارزیابی کرد.

نتیجه مقایسه ری‌را و داستر

هر دو خودروهایی ارزان‌قیمت هستند که در بازار داخلی با قیمتی ناعادلانه یعنی بیش‌از ۱ میلیارد تومان به فروش می‌رسند. اگر جبر بازار را کنار بگذاریم، می‌بینیم ریرا خودرویی با چهره نسبتا خوشایند، به‌روزتر و پرامکانات‌تر است و شرکت سازنده پشتیبانی بهتری برای آن فراهم خواهد کرد؛ درحالی‌که داستر به سلیقه برخی از افراد خوش خواهد آمد و مانند ریرا پشتیبانی دریافت نمی‌کند.

با 1 میلیارد تومن چی بخریم؟ ری‌را یا رنو داستر

عملکرد فنی و خارج از جاده داستر به‌مراتب بهتر از ریرا خواهد بود اما نمی‌توان به آن به‌عنوان یک آفرودر حرفه‌ای نگاه کرد. روی‌هم‌رفته تصور می‌کنیم برای خانواده‌ای که حوصله دردسر را ندارد، ریرا انتخاب بهتری باشد.

Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا