با HWA، توسعهدهنده خودروهای مرسدس، آپولو و دتوماسو آشنا شوید
با HWA، توسعهدهنده خودروهای مرسدس، آپولو و دتوماسو آشنا شوید
شاید نام HWA را تابهحال نشنیده باشید اما حتما مصحولات خاطرهانگیز آن را میشناسید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
HWA شرکتی است که چندی پیش از اولین خودرو با نام و برند خود رونمایی کرد. این برند آلمانی یکی از توسعهدهندگان پشت پرده محصولات مشهوری مانند مرسدسبنز SL65 بلکسریز، مرسدسبنز CLK DTM، فیتیپالدی EF7، پیشرانه پاگانی هوایرا R، شاسی دتوماسو، مرسدس AMG GT بلکسریز و… است. کار HWA به این خودروها ختم نمیشود؛ این برند مسئولیت توسعه و مهندسی پروژههای مسابقهای بسیاری از شرکتهای مختلف بهویژه مرسدسبنز است.
HWA از کجا آمده است؟
«هانز ورنر آوفرکت»، یکی از کارمندان مرسدسبنز بود که پس از ترک این شرکت، مجموعه AMG را در سال ۱۹۶۷ و با کمک همکار خود، «ملچر»، بنیان نهاد. آن دو موفق به امضای قرارداد با مرسدسبنز شدند و شرکت خود را به آن فروختند و بعدها قرارداد دیگری برای دردست گرفتن تمام پروژههای مسابقهای این شرکت بهجز فرمول ۱ را به امضا رساندند. برای آگاهی بیشتر درباره AMG، مطلب «هر آنچه باید درباره AMG بدانید؛ داستان و تاریخچه مهمترین زیرمجموعه مرسدس بنز» را مطالعه کنید.
قلب تپنده HWA
ساختمان اصلی این برند توسط ساختمانهای AMG و دایملر محاصره شده و سالن اصلی آن، میزبان مهندسانی است که وظیفه مونتاژ خودروهای مسابقهای DTM و… را برعهده دارند. در مسیر رسیدن به اتاق اختراعات HWA، جامهای قهرمانی این برند قرار گرفتهاند تا بازدیدکنندگان و کارکنان با هر بار نگاه به آنها، افتخاراتشان را به یاد بیاورند. در ردیف اختراعات، طرحهایی مانند ترمز با قابلیت گرآوری گرد ترمز، پیشرانه ۴.۸ لیتری V8 لوتوس اسپریت جدید (که هیچگاه تولید نشد)، پیشرانه ۴ لیتری V8 DTM و پیشرانه قدرتمند ۶ لیتری تنفسطبیعی پاگانی هوایرا R به چشم میخورند.
میگویند هوراچیو پاگانی برای سفارش پیشرانه هوایرا R، پیشرانهای سرشار از احساسات را میخواسته است؛ بنابراین HWA یکی از پرصداترین و خشنترین موتورهای موجود در صنعت را برای او تولید میکند.
کوچه داینو
در بخش دیگر این مجموعه مهندسی، چهار اتاق تست داینو (اتاق آزمایش موتور) قرار گرفتهاند که هر یک میزبان یک پیشرانه قدرتمند شدهاند. اتاقهای این بخش بهترتیب با یک پیشرانه ۱,۵۰۰ اسب بخاری، یک V8 محرمانه، یک موتور هیبریدی لمان و یک تخت آزمایش نیروهای موثر بر پیشرانه پر شده است. همه این تست و بررسیها نشان میدهد HWA بیشاز آنچه تصورش را بکنید برای اجرای پروژههای سوپراسپرتها و ابرخودروهای جدید آماده است. هر چند HWA درباره پروژههای کنونی خود چندان صحبت نمیکند اما بایگانی کامل و جامعی از پروژههای گذشته خود دارد که تاریخچه غنی آن را با جزئیات مهندسی بالا حفظ میکنند.
HWA و شرکتهای دیگر
HWA هماکنون میزبان خط تولید مسابقهدهنده کنونی مرسدس AMG برای مسابقات GT2، GT3 و GT4 است. این شرکت کار خود را در همراهی با AMG جلو میبرد و محصولاتی را توسعه میدهد که در آینده به دست تیمهای مختلف بهجز مرسدسبنز میرسند. این شرکت در تولید برخی از خودروهای ایمنی مسابقات F1 هم نقش داشته است.
از سوپراسپرتهایی که بهکمک HWA توسعه پیدا کردهاند میتوان به فیتیپالدی EF7 هیبریدی اشاره کرد که از طراحی زیبای پینینفارینا سود میبرد. آپولو هم برند دیگری است که با نخستینبار با نام گامپرت مشهور شد اما چندان سال اخیر بهخاطر عرضه سوپراسپرت ایموتزا ایموتزیونه، IE، شناخته میشود. پروژه تحت توسعه این شرکت، سوپراسپرت آپولو ایوو (اوولوزیونه) است که از یک پیشرانه ۶. لیتری V12 فراری سود میبرد و تنها یک دستگاه از آن وجود دارد.
HWA درکنار توسعه محصولات یادشده، روی آخرین محصول دتوماسو یعنی P72 هم کار کرده است. قرار است ۷۲ دستگاه P72 در مرکز HWA مونتاژ شوند و تا پایان سال جاری میلادی به دست مشریان ثروتمند برسند. هر دستگاه P72 به یک پیشرانه ۵ لیتری V8 سوپرشارژر HWA مجهز خواهد شد که توان تولید ۶۶۰ اسب بخار قدرت را دارد.
۱۹۰E ایوو II
آخرین و تنها محصول مستقل HWA اخیرا معرفی شد و توانست نگاه بسیاری از طرفداران دنیای خودرو را به نام این شرکت جلب کند. مجموعه یادشده با دسترسی به دادههای اصلی مرسدسبنز، روی بازسازی کوپه محبوب ۱۹۰E متمرکز شد و خودروی تازه خود را تولید کرد که برخلاف تصور، به بدنه فیبرکربنی تماما جدید و سفارشی مجهز شده است. این خودروی زیبا قدرت خود را از یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر تویین توربوی مرسدس دریافت میکند که ۴۴۳ اسب بخار قدرت و ۵۴۹ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی دستی به چرخهای عقب منتقل میکند.
«مارتین مارکس»، مدیر HWA، درباره این پروژه میگوید:
با توجه به تخصص و تجربهای که در زمینه قوای محرکه بدون آلایندگی داریم، استفاده از پیشرانه برقی میتوانست انتخابی ممکن باشد اما با توجه به نظراتی که مشتریان داشتند کاملاً مشخص شد که آنها خواهان پیشرانه درونسوز هستند، چیزی که احساس رانندگی واقعی را فراهم کند.
اگر دوست دارید خودروهای توسعهیافته توسط HWA و فضای آن را ببینید، حتما ویدئوی زیر را مشاهده کنید. نظر شما درباره این شرکت و محصولات آن چیست؟
مجله خبری gsxr