هاست پرسرعت
خودرو

بررسی تویوتا لندکروزر GR اسپرت جدید؛ سلطانِ دوست‌داشتنی!

بررسی تویوتا لندکروزر GR اسپرت جدید؛ سلطانِ دوست‌داشتنی!

یکی از شناخته‌شده‌ترین شاسی بلندهای دنیا تویوتا لندکروزر است و اخیراً نسخه GR اسپرت آن توسط مت واتسون از مجله کار واو بررسی شده و می‌خواهیم همگام با شما نگاهی به آن داشته باشیم پس همراه ما باشید.

اگر از طرفداران خودرو در کشورمان بپرسید یکی از شاسی بلندهای محبوب خود را نام ببرید احتمالاً انتخاب اکثر آن‌ها لندکروزر خواهد بود. این قدبلند ژاپنی به خاطر کیفیت بالا، استهلاک پایین و توانایی‌های خارج از جاده مشهور شده هرچند قیمتش در کشورمان سر به فلک می‌کشد و با پول آن می‌توانید یک یا دو دستگاه آپارتمان را در شهرهای کوچک خریداری کنید! در سال ۱۴۰۰ شاهد معرفی نسل جدید لندکروزر با کد ۳۰۰ بودیم، خودرویی که از طراحی متفاوت نسبت به نسل پیشین سود می‌برد و تغییرات زیادی را نیز در زیر پوست خود تجربه کرده است.

تویوتا برای نسل جدید لندکروزر پلتفرم جدید GA-F را در نظر گرفته که مبتنی بر معماری جهانی جدید تویوتا یا همان TNGA است. این پلتفرم جدید یک شاسی سبک‌تر با استحکام پیچشی بیشتر را به همراه داشته که مرکز ثقل خودرو را به زمین نزدیک‌تر کرده و وزن کلی آن را ۲۰۰ کیلوگرم کاهش داده است. یکی از سیستم‌های جدید لندکروزر ۳۰۰ سیستمی بنام E-KDSS است که مخفف «سیستم الکترونیکی پویایی تعلیق» است. به گفتهٔ تویوتا، این سیستم که برای اولین بار در دنیا ارائه شده است، موجب بهبود عملکرد خودرو روی جاده می‌شود. ابعاد، فاصلهٔ محوری و زوایای آفرود لندکروزر جدید اما تغییری نداشته و با نسل ۲۰۰ یکسان است؛ بنابراین، نسل جدید هم ۴,۹۹۰ میلی‌متر طول و ۱,۹۸۰ میلی‌متر عرض دارد، فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۵۰ میلی‌متر است و زوایای حمله و فرار آن به ترتیب ۳۲ درجه و ۲۴ درجه هستند. در نسل جدید لندکروزر از پیشرانه‌های V8 خبری نیست و تویوتا برای آن دو موتور V6 را در نظر گرفته است. موتور اول یک نمونهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی بنزینی است که ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور بعدی هم یک واحد ۳.۳ لیتری V6 توربودیزل با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور است.

اما برسیم به مدل GR لندکروزر جدید! لندکروزر GR اسپرت در ظاهر به لطف یک کیت بدنهٔ اختصاصی، از دیگر نسخه‌ها متمایز شده است. این کیت در جلو شامل سپر منحصربه‌فرد با قسمت پایینی رنگ نشده، جلوپنجره‌ای با کروم کمتر و نوشتهٔ بزرگ TOYOTA در میانهٔ آن و ورودی‌های هوای جانبی عمودی‌تر می‌شود. در پروفیل جانبی خودرو رینگ‌های ۱۸ اینچی شش پرهٔ آلومینیومی خاکستری‌رنگ به همراه دهانهٔ گلگیرها، دستگیرهٔ درها، پله رکاب‌ها و آینه‌های مشکی‌رنگ به چشم می‌خورد و برای عقب هم سپری جدید با صفحهٔ محافظی آلومینیومی مانند در نظر گرفته شده است.

GR اسپرت در بخش فنی هم با همان دو پیشرانهٔ لندکروزر معمولی بدون هیچ‌گونه افزایش قدرتی ارائه می‌شود. این یعنی خریداران می‌توانند موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی بنزینی با ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور را انتخاب کنند یا سراغ موتور ۳.۳ لیتری V6 توئین توربودیزلی بروند که ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی هردو موتور به چهارچرخ نیز از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. واتسون لندکروزر را به خورشیدگرفتگی تشبیه می‌کند چراکه تغییر نسل آن سال‌ها طول می‌کشد! واتسون در ابتدا به تغییرات ظاهری لندکروزر GR اسپرت نسبت به نسخه معمولی می‌پردازد، چیزی که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. قیمت تویوتا لندکروزر GR اسپرت نسبت به نسخه معمولی بسیار بالاتر بوده و به حدود ۱۰۸ هزار دلار می‌رسد. واتسون در ادامه نگاهی به کابین جدید و مدرن‌تر لندکروزر می‌اندازد و دکمه‌های بزرگ برای کنترل مواردی همچون سیستم تهویه را می‌ستاید. البته به سطح متوسط سیستم اطلاعات سرگرمی شاسی‌بلند جدید تویوتا اشاره می‌شود هرچند مجری کار واو از کیفیت بالای خودرو راضی است.

از نظر فضای داخلی همچون فضای سر و زانو مشکلی وجود ندارد و لندکروزر خودروی جاداری خواهد بود. صندلی‌های عقب نیز قابلیت خواباندن دارند تا راحتی بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم شود. واتسون فضای زانوی صندلی‌های ردیف سوم را کاملاً تحسین می‌کند هرچند از نظر فضای سر کمی مشکل برای افراد قدبلند وجود خواهد داشت. فضای بار خودرو در زمان استفاده از تمامی صندلی‌ها ۱۷۵ لیتر است که نصف خودرویی همچون بی ام و X7 خواهد بود. البته با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم فضای بار به حدود ۱۰۰۰ لیتر خواهد رسید که بیشتر از بی ام و است.

واتسون در ادامه به توانایی‌های آفرود تویوتا لندکروزر GR اسپرت اشاره می‌کند. مواردی همچون شاسی نردبانی، گیربکس با حالت دنده‌سنگین، دیفرانسیل قفل شونده و… جزو مواردی هستند که آفرود سنگین با لندکروزر را لذت‌بخش خواهند کرد. مجری کار واو با اشاره به نرمی لندکروزر می‌گوید سواری لندکروزر GR اسپرت نرم‌تر از تمامی مدل‌های GR اسپرت دیگر تویوتاست. سیستم تعلیق قدبلند تازه‌نفس ژاپنی‌ها نیز به خوبی از عهده جذب دست‌اندازها و ناهمواری‌ها برمی‌آید. واتسون در خاتمه می‌خواهد صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت لندکروزر GR اسپرت با رقم اعلامی سازنده یعنی ۶.۷ ثانیه مقایسه کند. او به زمان ۶.۳ ثانیه می‌رسد که چند دهم ثانیه بهتر از گفته‌های تویوتاست. همچنین لندکروزر GR اسپرت مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۴.۷ ثانیه ثبت می‌کند که برای خودرویی با این ابعاد و وزن زمان بسیار خوبی است. در نهایت واتسون نظر مثبتی نسبت به شاسی‌بلند جدید تویوتا دارد و از آن به عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب کلاس خود نام می‌برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا