هاست پرسرعت
خودرو

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

ترایومف راکت ۳R یک موتور به بزرگ‌ترین پیشرانه خطی موتورسکلت‌ها در جهان با حجم ۲۴۵۸ سی‌سی مجهز شده است.

در دهه‌های ۹۰ میلادی و سال‌های ابتدایی قرن ۲۱، رقابت سرسختی میان موتورسیکلت‌سازان بود تا موتورهایشان را با بیشترین حجم موتور ممکن روانه بازار کنند؛ از هارلی دیویدسون‌های ۱.۵ لیتری گرفته تا کواساکی ولکان ۲۰۵۳ سی‌سی. با این همه ترایومف تصمیم گرفت تا با ساخت راکت III از همه این موتورسیکلت‌سازان پیشی بگیرد و با معرفی موتور خطی-سه‌گانه ۲۲۹۴ سی‌سی عظیم این دستگاه، رکورد همه را بکشند. هدف ترایومف از خلق این موتورسیکلت تجهیز آن به بزرگ‌ترین موتور بازار بود.

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

بگذارید مستقیم به سراغ مشخصات این سوپرموتور برویم؛ خروجی اعلام‌شده برای این موتورسیکلت خارق‌العاده ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور است. شاید مدل‌های دیگری در بازار باشند که خروجی بهتری داشته باشند اما صدای ترایومف راکت را تولید نخواهد کرد. این موتورسیکلت برخلاف ظاهر فریب‌دهنده‌اش تنها ۳۱۷ کیلوگرم وزن دارد که با توجه به تجهیزاتش چندان زیاد نیست.

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

ساختار سه‌گانه موتورهای ترایومف هم‌اکنون به بخشی از هویت این برند تبدیل شده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ دوباره یاد راکت ۳ را زنده کرد و این‍بار پیشرانه این موتورسیکلت را از ۲۲۹۴ به ۲۴۵۸ سی‌سی رساند و آن را به امکاناتی چون شفت متعادل‌تر، گاز سیمی، IMU، حالات سواری موتور، ABS بهبودیافته برای پیچ، سیستم کنترل پایداری، سیستم کروزکنترل، کنترل شیب تپه، احتراق بدون کلید و سیستم روغن‌کاری مناسب مجهز کرده است.

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

نسل تازه این موتور نسبت‌به گذشته ۴۵ کیلوگرم سبک‌تر شده که به لطف کاهش حجم باک سوخت، استفاده از اجزای آلومینومی، سبک‌سازی سیستم اگزوز و چرخ‌ها و قاب آلومینیومی اتفاق افتاده است. این موتورسیکلت در دو نسخه رودستر و GT به فروش می‌رسد که به‌ترتیب با قیمت ۲۳.۸۹ هزار و ۲۴.۵۹ هزار دلار عرضه می‌شوند. نسخه‌های تولیدمحدود نیز با رنگ‌های خاص و جزئیات بیشتر در ساخت اجزا وجود دارند.

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

راکت ۳R یک موتورسیکلت عضلانی محسوب می‌شود که در جلو و عقب به‌ترتیب از تایرهای ۱۷-۱۵۰/۸۰ و ۱۶-۲۴۰/۵۰ مجهز شده و در جای‌جای بدنه‌اش به سطوح متالیک مزین شده است؛ به‌طوری که عملا تمام موتورسیکلت درون یک قالب فلزی قرار گرفته است. چراغ‌های دوگانه ترایومف از دهه ۹۰ میلادی به‌عنوان سنت اصلی این موتورسیکلت‌ساز انتخاب شده‌اند و نسل‌به‌نسل هویت‌بخش این محصولات بوده‌اند.

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

با روشن‌کردن موتورسیکلت، راننده شاهد عملکرد نسبتا تنبل پیشرانه در دورهای پایین‌تر از ۲۰۰۰ خواهد بود اما با افزایش دورموتور، کم‌کم هویت واقعی راکت ۳R هویدا و آشکار می‌شود. ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور موتور در دور ۳۹۰۰ در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. قدرت هم بین دورهای ۲۵۰۰ و ۵۳۰۰ در اختیار او خواهد بود؛ بنابراین منحنی‌های قدرت و گشتاور این دستگاه یکدست و بدون شکستگی ناگهانی است. البته که قدرت از طریق یک میل انتقال قدرت بزرگ به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد و حرکت می‌دهد.

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

جعبه‌دنده ۶ سرعتی از یک کلاچ مجهزبه دستیار گشتاور استفاده می‌کند که بدون کوچک‌ترین ایجاد حس یک موتورسیکلت روزمره و اصطلاحا کروزر، راکت ۳R را جابه‌جا می‌کند. اگر راننده دنده را زودتر از موعد عوض کند، با رسیدن به سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در دنده ۳ و دور ۳۲۰۰ خواهد بود و همین دنده به‌اندازه کافی صدا و بازه حرکتی فراهم می‌کند. با رسیدن به یک جاده باز، روح حقیقی ترایومف از اگزوز آن غرش می‌کند اما با فشردن بوق، ناگهان صدای یک وسپای قدیمی را می‌دهد!

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

پیچیدن و خم‌کردن موتورسیکلت‌های مجهز به تایرهای پهن معمولا دشوار تصور می‌شود چون تایر پهن آن‌ها، فرصت و راحتی خم‌کردن موتور را کاهش می‌دهد اما ترایومف موفق شده تا با همکاری «اِیوُن» پروفیلی را برای تایرهای کبرا کروم این موتورسیکلت توسعه دهد که فرمان‌پذیری متعادلی را برای راننده به ارمغان می‌آورد. پیچش این دستگاه در پیچ‌های برای موتورسیکلتی در این ابعاد واقعا خارق‌العاده به شمار می‌رود و راننده را کمتر از انتظار به زحمت می‌اندازد. تنظیمات و فنربندی و میراگرها به‌گونه‌ای انجام شده که اسپرت‌تر از سایر کروزرها است اما راندمام حتی برفراز مسیرهای پر فرازونشیب هم راحت و روان قلمداد می‌شود. کیفیت ترمزهای برمبو نیز بالاتر و دقیق‌تر از حد انتظار است.

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

می‌گویند بسیاری از افراد خریدهایشان را احساسی انجام می‌دهند و با منطق آن را توجیه می‌کنند؛ این جمله درباره خریداران ترایومف راکت ۳R کاملا صدق می‌کند؛ چراکه این موتورسیکلت آنقدر خارق‌العاده تولید شده که یک هواخواه و دوستدار واقعی را شب‌ها با یاد خود بیدار نگه می‌دارد تا برای مالکیت آن برنامه‌ریزی کند. راکت ۳R مخصوص آن دسته از افراد است که می‌خواهند پادشاهی حقیق مسیر را در دست داشته باشند. نظر شما درباره این مورتوسیکلت زیبا و قدرتمند چیست؟!

بررسی جاده ای ترایومف راکت ۳R، پادشاه جاده

مشخصات فنی ترایومف راکت ۳R 2023

قیمت پایه ۲۳,۸۹۵ دلار
گارانتی ۳ با کارکرد نامحدود
نوع موتور مایع‌خنک/ سه‌گانه خطی DOHC 4 4 سوپاپ برای هر سیلندر
نسبت تراکم ۱۰.۹:۱
جعبه‌دنده ۶ سرعتی به‌همراه کلاچ هیدرولیکی مجهزبه دستیار لغزش
قاب شاسی آلومینیوم ریخته‌گری شده
ارتفاع صندلی ۷۷.۲ سانتی‌متر
وزن خام ۲۹۵ کیلوگرم
قدرت ۱۴۵ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰.۵ نیوتن متر
مسافت قابل‌پیمایش تخمین‌زده شده ۲۴۰ کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا