بررسی دلایل کاهش فروش چشمگیر جگوار طی سال‌های اخیر

بررسی دلایل کاهش فروش چشمگیر جگوار طی سال‌های اخیر

فروش جگوار در سال ۲۰۲۲ با ۲۸ درصد کاهش به ۶۱ هزار دستگاه رسیده که یک‌سوم فروش سال ۲۰۱۸ است. قصد داریم دلایل این کاهش فروش را بررسی کنیم.

جگوار، برند افسانه‌ای بریتانیایی، این روزها دوران خوبی را سپری نمی‌کند و فروش آن در سال ۲۰۲۲ نسبت به رکورد فروشی که در سال ۲۰۱۸ ثبت کرد ۶۶ درصد کاهش پیدا کرده است. طبق آمارها، این شرکت از ژانویه تا دسامبر سال گذشته ۶۱,۶۶۱ دستگاه خودرو فروخته که ۲۸.۵ درصد کمتر از فروش سال ۲۰۲۱ و ۴۰ درصد کمتر از فروش سال ۲۰۲۰ بوده است که دوران اوج شیوع بیماری کرونا بود. خبر بدتر اینکه فروش سال ۲۰۲۲ جگوار تنها معادل یک‌سوم فروش ۱۸۰,۸۳۳ دستگاهی سال ۲۰۱۸ آن بوده است.

درواقع، فروش جگوار در سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان از سال ۲۰۱۲ رسیده است. در آن سال جگوار سبد محصولات کوچک و غیررقابتی داشت و کمتر از ۵۴ هزار دستگاه فروخته بود؛ اما چگونه ممکن است برندی که دو کراس‌اوور نسبتاً مدرن، دو سدان جذاب و یک کراس‌اوور تمام الکتریکی تولید می‌کند به چنین شرایط سختی بیفتد؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم اما پیش از آن باید بگوییم که جگوار در بهار امسال طرح بازراه‌اندازی خود را با سه کراس‌اوور الکتریکی جدید ارائه خواهد کرد که برای پوشش بخش‌های لوکس‌تر بازار طراحی شده‌اند.

دلایل

جایگاه بازار

موقعیت جگوار در بازار خودروهای لوکس و پریمیوم دشوار است. اگر به گذشته رجوع کنیم، نام جگوار همواره مترادف با سدان‌های بزرگ و کوپه‌های لوکس چشمگیر بوده است که جایگاهی بالاتر از مدل‌های لوکس آلمانی داشتند اما زمانی که جگوار در سال ۱۹۹۹ توسط فورد خریداری شد اوضاع تغییر کرد. در آن دوران، جگوار به لطف سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها، سبد محصولات خود را گسترش داد و سدان‌های S تایپ و X تایپ را به ترتیب در سگمنت‌های E و D معرفی کرد که دومی بر اساس پلت‌فرم فورد ساخته شده بود. سال‌هایی که این برند بریتانیایی تحت تملک فورد بود (از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸) درک خریداران را تغییر داد. حالا جگوار دیگر آن برند لوکسی نبود که فقط محصولات سطح بالا تولید می‌کرد.

سپس دوران تاتا موتور فرارسید که با عرضهٔ کراس‌اوورها، منابع بیشتری را به جگوار تزریق کرد. بااین‌حال، جگوار حالا خود را در میدان نبرد با برندهای بسیار قدرتمندی مثل مرسدس بنز و ب‌ام‌و می‌دید که قبلاً رقیب آن نبودند. جگوار می‌تواند مثل مازراتی یا پورشه باشد. این یعنی برند بریتانیایی‌ها طبق تاریخچهٔ خود باید بین برندهای لوکس معمولی و برندهای فوق لوکسی مثل رولزرویس یا آستون‌مارتین قرار گیرد درحالی‌که موقعیت کنونی جگوار آن را در بخشی بسیار رقابتی و سخت قرار داده است.

لندروور

هرچند لندروور هم کاهش فروش شدیدی را تجربه کرده است (افت ۲۰ درصدی بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲) اما ازآنجایی‌که یک برند شاسی‌بلند واقعی است، مزیت بزرگی نسبت به جگوار دارد. لندروور از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸ تاکنون غیر از شاسی‌بلند خودروی دیگری تولید نکرده است و درنتیجه، خریدارانی که در گروه جگوار-لندروور خواهان شاسی‌بلند هستند بیشتر سراغ لندروور می‌روند تا جگوار. لندروور بیش از آنکه به جگوار کمک کند، به لطف عرضه طیف گسترده‌ای از شاسی‌بلندها، خریداران این برند را به سمت خود می‌کشد. به‌عنوان‌مثال، چرا باید کسی جگوار F-Pace را بجای رنجروور ولار انتخاب کند؟

فقدان مدل‌های جدید

آخرین باری که جگوار خودروی تولیدی کاملاً جدیدی معرفی کرد پنج سال پیش در مارس ۲۰۱۸ بود که I-Pace به بازار آمد. این زمان بسیار زیادی است خصوصاً در بخش لوکس که عادت کرده‌ایم هر شش ماه یک بار مدل‌های جدیدی از اشتوتگارت و مونیخ ببینیم. جگوار باید روند افزایش فروش خود که از سال ۲۰۱۴ شروع شد و در سال ۲۰۱۸ به اوج رسید را نه با نسخه‌های ویژه یا به‌روزرسانی جزئی مدل‌های قبلی بلکه با معرفی محصولات جذاب‌تر مطابق با خواست خریداران حفظ می‌کرد.

هدف جدید برای سال ۲۰۲۵

کاهش فروش جگوار طی سال‌های اخیر تا حدی به خاطر برنامه‌های بازراه‌اندازی این برند است که در شرف شروع بوده و تا چند هفتهٔ دیگر جزئیات آن اعلام می‌شود. این استراتژی احیای جگوار که توسط مدیرعامل قبلی شرکت طراحی شده بود و مدیرعامل موقت کنونی هم آن را تأیید کرده، قرار است با کنار گذاشتن مدل‌های کنونی به‌جز I-Pace و ارائهٔ دو یا سه کراس‌اوور برقی جدید بر اساس پلت‌فرم پانتر، جگوار را از سال ۲۰۲۵ به برندی تمام الکتریکی تبدیل کند. همهٔ این‌ها با هدف به چالش کشیدن یک برند بریتانیایی دیگر یعنی بنتلی در حال انجام است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای
منبع

Motor1

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل