بررسی دنیای انیمیشنی دی‌سی و ترتیب تماشای آثار آن

بررسی دنیای انیمیشنی دی‌سی و ترتیب تماشای آثار آن

استودیو دی‌سی صاحب یک دنیای انیمیشنی بسیار جذاب و غنی می‌باشد که آثار مختلفی در آن جریان داشته و ترتیب تماشای آن یکی از معضلات همیشگی بینندگانش بوده است.

رقابت مارول و دی‌سی تنها مختص به کمیک‌ نبوده و این دو استودیو در سینما و تلویزیون نیز با ساخت آثار اقتباسی دهه‌های بسیاری می‌باشد که در تلاش هستند تا بهترین آثار ممکن را برای طرفداران بی‌شمار خود به ارمغان بیاورند. آثاری که جنبه‌های گوناگونی از ژانر ابرقهرمانی را به تصویر کشیده و هر یک از حال و هوای خاصی بهره می‌برند.

دنیای سینمایی دی‌سی و دنیای سینمایی مارول که به ترتیب تحت عنوان DCEU و MCU شناخته می‌شوند، برای بیش از یک دهه کار خود را در سینما و تلویزیون آغاز کردند تا جهانی مشترک و گسترده را با آثار خود پوشش داده و وقایع به یادماندنی دنیای کمیک را برای طرفداران خود به ارمغان بیاورند.

با وجود این که دنیای سینمایی دی‌سی از مشکلات ریز و درشت بسیاری رنج برده و هنوز هم در دست‌یابی به یک انسجام داستانی به توفیقی دست پیدا نکرده است، اما آن‌ها برخلاف رقیب دیرینه خود از یک دنیای مجزای دیگر نیز بهره می‌برند که برخلاف DCEU از روایتی منسجم بهره برده و برای سال‌های سال است که آثار متعددی در آن ساخته و پخش شده است.

این جهان نام برده شده، دنیای انیمیشنی دی‌سی نام دارد که تحت عنوان DC Animated Movie Universe یا DCAMU شناخه شده و کار خود را از سال 2013 آغاز نموده است. دنیایی انیمیشنی که ابرقهرمانان دی‌سی بارها در آن با تهدیدات بسیاری مواجه شده و لحظاتی بسیار جذاب و ماندگار را رقم زده‌اند.

علی‌رغم کیفیت بالایی که آثار دنیای انیمیشنی دی‌سی برخوردار می‌باشد، اما آن‌طور که می‌بایست شناخته شده نبوده و خط زمانی آثار آن نیز برای مخاطب گیج‌کننده بوده است. به همین دلیل نیز در این مقاله قصد داریم تا در کنار معرفی تک تک پروژه‌های DCAMU، به خط زمانی آن‌ها نیز اشاره نموده و ترتیب تماشای آن را برای شما دسته‌بندی نماییم.

توجه نمایید که رتبه‌بندی این مقاله به سبب ترتیب تماشای آثار آثار دنیای انیمیشنی دی‌سی بوده و برای درک بهتر وقایع این جهان مشترک باید ترتیب نوشته شده را رعایت نمایید. این مقاله همچنین دارای اسپویل از وقایعی می‌باشد که می‌تواند برای خواننده مهم تلقی شود.

Justice League: The Flashpoint Paradox

  • سال انتشار: 2013

داستان فلش‌پوینت از چنان اهمیت بالایی در داستان‌های دی‌سی برخوردار است که حتی در دنیای سینمایی دی‌سی نیز به زودی می‌توانیم اقتباسی از آن را تماشا نماییم. همین موضع باعث شده تا دنیای انیمیشنی این استودیو اقتباس جدیدی از این کمیک را تحت عنوان Justice League: The Flashpoint Paradox روانه بازار کرده تا زمینه‌ساز وقایعی باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در این انیمیشن شاهد سفر بری آلن در زمان بوده تا به گذشته بگردد و جان مادرش را نجات دهد. با این حال عمل وی منجر به یک اثر پروانه‌ای سلسله‌واری می‌شود که جهان را در معرض نابودی قرار می‌دهد. در خط زمانی ایجاد شده، همسر بری با فردی دیگر ازدواج کرده و هیچ لیگ عدالتی شکل نگرفته است.

از سوی دیگر نیز زن شگفت‌انگیز با آکوامن وارد نبرد شده و توماس وین پس از مرگ پسرش بروس، خود به بتمنی بسیار بی‌رحم و درنده تبدیل شده است. وقایع انیمیشن Justice League: The Flashpoint Paradox بسیار تیره و تاریک بوده و رقم‌زننده داستان‌های جدیدی می‌باشد که DCAMU را شکل می‌دهد.

Justice League: War

  • سال انتشار: 2014

پس از آن که وقایع فلش‌پوینت دنیای جدیدی تحت عنوان 52 را شکل می‌دهد، داستان جدیدی در دنیای انیمیشنی دی‌سی تحت عنوان Justice League: War به وقوع می‌پیوندد که به نوعی بستر یک جهان عظیم را شکل خواهد داد.

در انیمیشن Justice League: War شاهد وقایع بسیار مرموزی هسیم که در شهر گاتهام به وقوع پیوسته و پای پارادیمون‌های دارکساید را به داستان وارد می‌کند. در این اثر همچنین برای نخستین‌بار شاهد روایت داستانی گسترده حول محور ویکتور استون ملقب به سایبورگ نیز می‌باشیم که بدنش در ترکیب با یک تکنولوژی بسیار کهن از قابلیت‌های متنوع و کشنده‌ای برخوردار می‌شود.

همچنین در صحنه پس از تیراژ این انیمیشن نیز شاهد اشاره به آکوامنی هستیم که در آینده نه چندان دور یکی از وقایع مهم DCAMU را شکل خواهد داد.

Son Of Batman

  • سال انتشار: 2015

انیمیشن Son Of Batman وظیفه دارد تا دست بر روی یکی از وقایعی بگذارد که کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی آن را نماید؛ معرفی دیمین وین که فرزند مشترک تالیا الغول و بروس وین می‌باشد.

در این اثر ما شاهد یک دونگانگی بسیار جذاب می‌باشیم؛ زیرا از یک سو بتمنی را داریم که همیشه بر پایه قانون خود متعهد بوده و کسی را به قتل نرسانده و در سوی دیگر نیز دیمین وین را داریم که توسط لیگ قاتلان آموزش دیده و باعث شده تا این پدر و پسر در مقابل آرمان‌های یکدیگر قرار بگیرند. با این حال زمانی که دث‌استروک با قتل راس‌الغول به عنوان رهبر لیگ قاتلان شناخته می‌شود، جان تالیا در خظر قرار گرفته و بروس و دیمین مجبور می‌شوند تا علی‌رغم اختلافات خود، برای مقابله با نقشه پلید دث‌استروک با یکدیگر متحد شوند.

Justice League: Throne Of Atlantis

پس از آن که در پایان انیمیشن Justice League: War شاهد اشاره به آکوامن بودیم، آرتور کری به واسطه Justice League: Throne Of Atlantis به صورت رسمی وارد دنیای انیمیشنی دی‌سی می‌شود تا یکی از وقایع بسیار جذاب این لیست را رقم بزند.

در این انیمیشن که برخی از وقایع آن منبع الهام فیلم اختصاصی آکوامن در DCEU نیز بوده است، شاهد وقایعی هستیم که به دست اورم رقم می‌خورد تا بتواند کنترل تمام آتلانتیس را بر عهده بگیرد. با این حال مرا به سراغ آرتور رفته تا در عین برملا کردن واقعیات زندگی‌اش، او را برای تصاحب تاج و تخت آتلانیتس متقاعد کرده و زمینه‌ساز عضویت وی در لیگ عدالت را نیز فراهم نماید.

این انیمیشن باعث می‌شود تا در عین نمایش دنیای زیر آب جهان دی‌سی، شاهد محکم نمودن جای پای آکوامن به عنوان حاکم آتلانیتس نیز باشیم تا برای آثار پیش رو لیگ عدالت آمادگی لازم را پیدا نماید.

Nightwing And Robin

  • سال انتشار: 2015

انیمیشن Nightwing And Robin علی‌رغم این که تنها 45 ثانیه زمان دارد، اما در بحبوحه وقایع Justice League: Throne Of Atlantis جریان داشته و زمینه‌ساز اتفاق بزرگی است که در آینده برای شوالیه تاریکی رخ خواهد داد.

رابین و نایت‌وینگ با همکاری یکدیگر وظیفه پیدا می‌کنند تا به دنبال مترسک گشته و مکان مخفی وی را پیدا نمایند. در این اثر کوتاه 45 ثانیه‌ای که شاهد ضد و خورد‌های بسیاری می‌باشیم، به حضور یک غریبه بسیار مشکوک منتهی می‌شود که زمینه‌ساز داستان محفل جغدها بوده که لحظات جذابی را در DCAMU برای مخاطبین رقم می‌زند.

Batman Vs. Robin

  • سال انتشار: 2015

داستان محفل جغدها به حدی محبوب و مرموز می‌باشد که حتی استودیو وارنر را مجاب کرده تا یک بازی ویدیویی اختصاصی حول محور آن به نام Gotham Knights خلق نماید. در دنیای انیمیشنی دی‌سی نیز به واسطه اثر کوتاه Nightwing And Robin شاهد ورود این دشمنان خبیث به DCAMU می‌باشیم.

در حالی که بروس و دیمین مشغول ترمیم رابطه پدر و پسری خود هستند تا بتوانند اختلافات را کنار گذاشته و یک تیم منحصر به فرد را تشکیل بدهند، اما با ورود یک شخصیت مرموز تحت عنوان تالون، تمامی زحمات آن‌ها نقش بر آب می‌شود. زیرا او دیمین را ربوده و از اختلاف آن‌ها سو‌استفاده می‌کند تا وی را در مقابل بتمن قرار دهد. علی‌رغم این که در Batman Vs. Robin اشاره‌ای به باقی شخصیت‌های لیگ عدالت نمی‌شود و داستانی اختصاصی حول محور بتمن را روایت می‌کند، اما به حدی جذاب و تماشایی است که بینندگانش را شوکه خواهد کرد.

Batman: Bad Blood

  • سال انتشار: 2016

پس از آن که در پایان انیمیشن Batman Vs. Robin شاهد مرگ بروس وین می‌باشیم، یک جهش زمانی شش ماهه به وقوع پیوسته و در Batman: Bad Blood به اتحاد نایت‌وینگ، رابین و بت‌وومن اشاره می‌شود تا تهدیدات جدیدی را در کنار یکدیگر خنثی نمایند.

در این اثر برای نخستین‌بار شاهد حضور بت‌وومن در دنیای انیمیشنی دی‌سی هستیم که در کنار نایت‌وینگ و رابین وظیفه پیدا می‌کند تا به مقابله با یک آزمایش ساخت شبیه‌ساز انسان رفته تا از ایجاد سربازهای بسیار کشنده جلوگیری شود. ماجراجویی آن‌ها همچنین پای شخصیت‌های دیگری همچون تالیا الغول را نیز به داستان باز کرده و عملاً تیمی برای نجات کل جهان در شهر گاتهام شکل می‌گیرد. Bad Blood نشان می‌دهد که در غیاب شواله تاریکی، هم‌رزم‌های او چگونه می‌توانند اتحاد جدیدی را شکل داده و به نجات جهان بپردازند.

Justice League Vs. Teen Titans

  • سال انتشار: 2016

پس از انتشار 7 اثر جذاب و دیدنی، زمان آن رسیده بود که 2 تا از تیم‌های برجسته دنیای انیمیشنی دی‌سی به نام‌های لیگ عدالت و تایتان‌های جوان در پروژه تحت عنوان Justice League vs. Teen Titans روبروی یکدیگر قرار بگیرند.

در این انیمیشنی شاهد گسترش اختلاف رابین با پدرش هستیم تا او باقی اعضای تایتان‌های جوان را متقاعد نماید که محل فعلی خود در کنار لیگ عدالت را ترک نموده و به صورت خودمختار عمل نمایند. با این حال جدا شدن آن‌ها به وقایعی منجر می‌شود که شخصیت ریون و گذشته مرموز او مورد چالش قرار می‌گیرد. زیرا پدر او که به عنوان یک شیطان بالا رتبه شناخته می‌شود، علیه لیگ عدالت اعلام جنگ کرده و ابرقهرمانان جوان دی‌سی را وارد نبردی بسیار هولناک و وحشتناک می‌نماید.

Justice League Dark

  • سال انتشار: 2017

پس از آن که پدر ریون به لیگ عدالت اعلام جنگ کرده و پای قدرت‌های ماروایی و سحر و جادو به DCAMU باز می‌شود، در انیمیشن Justice League Dark شاهد روندی کاملاً جدید و متفاوت هستیم که حول محور شخصیت‌های کمتر پرداخته شده‌ای روایت می‌شود.

در این انیمیشن بتمن برای مقابله با یک نیروی ماوراطبیعی که ذهن مردم را تحت کنترل خود درآورده و باعث ایجاد توهماتی هولناک می‌شود، تیمی جدید از قهرمانانی همچون کنستانتین، ددمن، زاتانا، بلک آرکید و سوامپ تینگ را تشکیل می‌دهد. این تیم که خود را لیگ عدالت تاریک خطاب می‌نمایند، وارد قلمروی جدیدی از جهان دی‌سی می‌شوند که باعث حیرت مخاطبین شده و وقایعی منحصر به فرد و جذابی را رقم می‌زنند که در دنیای انیمیشنی دی‌سی سابقه نداشته است.

Teen Titans: The Judas Contract

  • سال انتشار: 2017

انیمیشن Teen Titans: The Judas Contract به عنوان دنباله مستقیم Justice League Vs. Teen Titans در سال 2016 شناخته می‌شود که باری دیگر دنیای انیمیشنی دی‌سی را متمرکز بر گروه تایتان‌های جوان کرده و آن‌ها را با تهدیدی کاملاً جدید و بسیار خطرناک مواجه می‌کند.

دث‌استروک که پس از وقایع Son Of Batman متحمل شکست بسیار سنگینی بوده است، باری دیگر برگشته تا با رقم زدن دسیسه‌های جدید و غیرقابل پیش‌بینی، گروه جدید تایتان‌های جوان را متلاشی نموده تا به اهداف شوم خود برسد. با این حال مشخص می‌شود که خود او نیز بازیچه دست فردی قدرتمند می‌باشد که نه تنها تهدیدی برای این گروه جوان خواهد بود، بلکه می‌تواند لیگ عدالت و تمام جهان را نیز در معرض نابودی قرار دهد.

Suicide Squad: Hell To Pay

  • سال انتشار: 2018

در حالی که دنیای انیمیشنی دی‌سی وارد یک خط داستانی بسیار بزرگ و مهم شده است، اما اثری تحت عنوان Suicide Squad: Hell To Pay در سال 2018 منتشر می‌شود که از داستانی مستقل بهره برده و مخاطبین را با شخصیت‌ها و وقایع کاملاً جدیدی اشنا می‌کند.

در این اثر ما شاهد گردهمایی تیمی از ابرشروران خطرناک دنیای دی‌سی توسط آماندا والر هستیم که وظیفه پیدا می‌کنند تا با تهدیدی بسیار هولناک و مخوف مواجه گردند. علی‌رغم این که وظیفه آن‌ها برای تحقق خواسته والر به هیچ عنوان ربطی به وقایع DCAMU ندارد، اما حضور شخصیت‌هایی همچون ریورس فلش باعث می‌شود تا خرده داستان‌هایی شکل بگیرد که مخاطبین ارتباط Suicide Squad: Hell To Pay با باقی داستان‌های این جهان را از یاد نبرند.

Constantine: City Of Demons

  • سال انتشار: 2018

پس از آن که در سال 2017 به واسطه انیمیشن Justice League Dark شاهد ورود جان کنستانتین به دنیای انیمینشی دی‌سی بودیم، مجموعه‌ای تحت عنوان City Of Demons حول محور این شخصیت ساخته شد که بیش از پیش به جهان ماورااطبیعی بپردازد.

در این اثر کنستانتین وظیفه پیدا می‌کند تا به کمک یکی از دوستان قدیمی‌اش که در کما به سر می‌برد، با شیاطینی وارد مبارزه شود که کل شهر را در معرض نابودی قرار داده و حتی گذشته تاریک زندگی وی را نیز به چالش می‌کشند. دشمن شماره یک او تحت عنوان نرگال نیز در بحبوحه این مجموعه وارد داستان می‌شود تا به سبب حضور مخوف او، بتوانیم قدرت‌های بی‌شمار جان کنستانتین را تجربه نماییم.

The Death of Superman

  • سال انتشار: 2018

برخلاف باقی آثار دنیای انیمیشنی دی‌سی که اقتباس آزادی از کمیک‌های این استودیو بوده است، انیمیشن The Death of Superman بیشترین وفاداری را نسبت به منبع خود دارا می‌باشد.

در این اثر که ارتباط کلارک کنت و لوئیس لین وارد فاز جدیدی شده است، او هویت واقعی‌اش را برای لوئیس فاش کرده تا بتواند زندگی مشترکشان را به صورت جدی‌تری ادامه دهند. با این حال سر و کله موجودی قدرتمند به نام دومزدی پیدا می‌شود که تمامی اعضای لیگ عدالت در توقف او ناکام بوده و تنها سوپرمن می‌تواند در برابر ویرانی‌های این هیولا مقاومت کند. مبارزه او با دومزدی که یکی از حماسی‌ترین وقایع تمام تاریخ کمیک و دنیای انیمیشنی دی‌سی می‌باشد، به حدی زیبا و تاثیرگذار است که احساسات مخاطب را جریحه‌دار می‌کند.

موفقیت انیمیشن The Death of Superman باعث شد تا دی‌سی وقایع جدید و اختصاصی را برای سوپرمن شکل دهد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

Reign Of The Supermen

  • سال انتشار: 2019

پس از پایان حماسه‌آفرینی سوپرمن در محصول سال 2018، استودیو دی‌سی در سال بعد دنباله آن را منتشر کرد که شش ماه پس از مبارزه با دومزدی جریان داشته و مخاطبین را با بازگشت مرموزانه کلارک کنت مواجه می‌کند.

در حالی که غیاب سوپرمن اصلی باعث شده بود تا لکس لوتر کلون جدیدی از وی تحت عنوان سوپربوی را خلق نماید، اما به واسطه وقایعی که رقم می‌خورد، پای چندین و چند سوپرمن مختلف به DCAMU باز می‌شود که هرجی و مرجی هولناک را رقم می‌زنند. با این حال در ادامه کلارک کنت بازگشته تا در کنار سوپربوی و شخصیتی تحت عنوان استیل، به تهدید کلون‌های خود خاتمه داده تا جهان را از یک نابودی حتمی نجات دهد.

Batman: Hush

  • سال انتشار: 2019

پس از آن که آخرین‌بار در جریان رویارویی سوپرمن با دومزدی شاهد حضور شوالیه تاریکی بودیم، حال به لطف انیمیشن Batman: Hush می‌توانیم باری دیگر به گاتهام بازگشته و ماجراجویی دیگری را با بتمن تجربه نماییم.

بتمن در این اثر که نسبت به کمیک‌ها تغییرات ریز و درشت بسیاری داشته است، وظیفه پیدا می‌کند تا با دوست دوران کودکی خود که به یک تهدید بسیار خطرناکی تبدیل شده، مواجه گردد و وقایع مرموز و هیجان‌انگیزی را برای مخاطبین رقم بزند. شرور جدید شهر گاتهام که خود را زیر ماسکی مخوف پنهان کرده است، زندگی شخصی بروس وین و گذشته او را به چالش کشیده و وقایعی را پدید میاورد که تاکنون در دنیای انیمیشنی دی‌سی درباره بتمن بازگو نشده و برای مخاطب تازگی دارد.

Wonder Woman: Bloodlines

  • سال انتشار: 2019

سرانجام پس از سال‌ها انتظار شاهد نخستین اثر اختصاصی زن شگفت‌انگیز در دنیای انیمیشنی دی‌سی تحت عنوان Bloodlines هستیم که به زندگی شخصی او پرداخته و همچنین شخصیت‌های جدیدی را وارد DCAMU می‌نماید.

در این انیمیشن دایانا به واسطه احساسی که نسبت به استیو ترور دارد، توسط مادرش از سرزمینش تبعید شده و سعی می‌کند تا با غلبه بر طلسمی کهن و جادویی، به قدرت‌های جدیدی دست پیدا نماید و بتواند راه بازگشت به خانه را پیدا کند. او در این بین با همکاری استیو ترور مجبور می‌شود تا با اتحادی از دشمنانش نیز روبرو شود که لحظات بسیار هیجان‌انگیز و تماشایی را پدید آورده است.

انیمیشن Wonder Woman: Bloodlines جزو معدود آثاری در DCAMU می‌باشد که هیچ وابستگی به سوپرمن، بتمن یا باقی اعضای لیگ عدالت نداشته و در عین حال موفق می‌شود تا روایتی جذاب و منحصر به فرد را برای مخاطب به تصویر بکشد.

Justice League Dark: Apokolips War

  • سال انتشار: 2020

پس از آن که 4 سال از پروژه اختصاصی لیگ عدالت به نام Justice League Vs. Teen Titans گذشته بود، دنیای انیمیشنی دی‌سی وارد آخرین فاز حماسه خود شده و همین مسئله باعث گردید تا شاهد انتشار اثری تحت عنوان Apokolips War باشیم.

در این انیمیشن که به نوعی پایان حماسه DCAMU رقم می‌خورد؛ لیگ عدالت، تایتان‌های جوان، لیگ عدالت تاریک و جوخه انتحار همگی محبور شدند تا برای رویارویی با بزرگترین ابرشرور جهان هستی به نام دارکساید متحد شوند. با این حال حمله دارکساید به زمین همچنان ادامه داشته و نیمی از اعضای نام برده شده توسط وی قتل عام می‌شوند. در ادامه سیاره زمین سقوط کرده و حکومت دارکساید شروع می‌شود.

در حالی که عملاً هیچ امیدی برای نجات زمین باقی نمانده و بیشتر ابرقهرمانان قدرتمند DCAMU قتل عام شده‌اند، فلش وارد میدان شده تا به سبب قدرت‌های خود باری دیگر قطعات پازل را کنار هم قرار داده و آینده دنیای انیمیشنی دی‌سی را بازنویسی کند.

Constantine: The House Of Mystery

  • سال انتشار: 2022

در حالی که به نظر می‌رسید دنیای انیمیشنی دی‌سی با پروژه Justice League Dark: Apokolips War پایان یافته است، اما The House Of Mystery ساخته شد تا در عین کنار هم قرار دادن خرده داستان‌های ناگفته از DCAMU، به پیامدهای نبرد هولناک با دارکساید پرداخته و جهان را از نقطه جدیدی برای مخاطب به تصویر بکشد.

به لطف مداخله فلش که منجر به بازنویسی تاریخ جهان شده است، کنستانتین به جهانی جدید پرتاب می‌شود که وظیفه پیدا می‌کند تا باقی عمرش را به شکار شیاطین باقی مانده در جهان بگذراند. انیمیشن Constantine: The House Of Mystery در حالی که به عنوان پایانی حماسی بر بیش از یک دهه وقایع دنیای انیمیشنی دی‌سی شناخته می‌شود، اما راه را برای ساخت آثاری بیشتر باز می‌گذارد.

در حالی که دنیای سینمایی دی‌سی از برنامگی و عدم انسجام رنج می‌برد، اما دنیای انیمیشنی دی‌سی با آغاز جهانی یک‌پارچه در سال 2013 وقایع و داستان‌هایی را رقم زد که هنوز هم تماشای آن از جذابیت و ارزش بالایی برخوردار بوده و طرفداران شخصیت‌های دی‌سی را می‌تواند تا مدت‌ها درگیر خود نماید. در حالی که دنیای سینمایی مارول با Avengers: Endgame موفق شد تا حماسه سنگ‌های بی‌نهایت خود را به بهرین نحو ممکن به پایان برساند، دنیای انیمیشنی دی‌سی نیز به لطف حماسه Justice League Dark: Apokolips War و ادامه آن یعنی Constantine: The House Of Mystery به زیباترین شکل ممکن داستان ابرقهرمانان دی‌سی را به جمع‌بندی رساند و حتی راه را برای ساخت احتمالی پروژه‌های جدید نیز باز گذاشت.


اگر که از تماشاگران این مجموعه انیمیشنی بوده‌اید، آیا از کیفیت آثار آن رضایت کامل دارید؟ آیا دنیای انیمیشنی دی‌سی می‌تواند سرلوحه‌ای برای جبران اشتباهات DCEU قرار بگیرد؟ در بین تمامی آثار نام برده شده، کدام‌یک از جذابیت بیشتری برای شما برخوردار می‌باشد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل