هاست پرسرعت
خودرو

بررسی دوج آسپن ۱۹۷۹؛ خودرویی محبوب اما پرحاشیه!

بررسی دوج آسپن ۱۹۷۹؛ خودرویی محبوب اما پرحاشیه!

دوج آسپن دهه ۷۰ میلادی به همراه برخی خودروهای دیگر جزو محصولات جمع‌وجور عصر خود محسوب می‌شدند و اخیراً یکی از مالکان خوش‌ذوق آسپن اقدام به انتشار ویدئویی از خودروی خود کرده است.

با طول ۵۰۵۰ میلی‌متری دوج آسپن را نمی‌توان با خودرویی جمع‌وجور برای امروز دانست اما در دهه ۷۰ میلادی آسپن و پلیموث ولار که شباهت‌های زیادی داشتند به عنوان خودروهای کامپکت شناخته می‌شدند و در دورانی توسعه یافتند که خودروسازان آمریکایی تلاش‌های زیادی برای کاهش ابعاد، وزن و مصرف سوخت محصولات خود کردند. آسپن و ولار به دنبال پلیموث والیانت و دوج دارت تولید شدند و سریعاً مشتریان زیادی پیدا کردند.

آسپن نه تنها کم‌مصرف‌تر از پدر خود بود بلکه فضای کابین بیشتر و سواری راحت‌تری داشت. طراحی جدید سیستم تعلیق در جلو باعث بهبود کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو شده بود. البته قیمت خودرو بسیار جذاب بود و حدود ۱۹۰ هزار نفر در اولین سال عرضه آسپن به بازار آن را انتخاب کردند. همچنین در سال ۱۹۷۶ تعداد ۲۵۵ هزار دستگاه از ولار نیز راهی خانه مشتریان شد. با اینکه فروش آسپن در سال ۱۹۷۷ به بیشترین میزان خود یعنی حدود ۲۶۶ هزار دستگاه رسید اما این خودرو در طول سال‌های بعدی نیز محبوبیت نسبی خود را حفظ کرد و نهایتاً در آخرین سال حضور در بازار یعنی سال ۱۹۸۰ به فروش حدود ۶۷ هزار دستگاهی رسید.

البته همه‌چیز بی‌عیب و نقص نبود. مشتریان سریعاً فهمیدند بدنه دوج آسپن زنگ می‌زند. همچنین مشکلات مربوط به پیشرانه و گیربکس نیز به کرات گزارش می‌شد و این موضوع در اولین سال‌های تولید آسپن چشمگیرتر بود. تنها در سال ۱۹۷۶ هشت فراخوان جدی برای این خودرو صادر شد. کرایسلر اکثر مشکلات آسپن را در سال‌های بعدی برطرف کرد هرچند این اقدام کمی دیر بود و نهایتاً تصمیم گرفته شد تولید آسپن و ولار متوقف شود.

این دو خودرو به خاطر کیفیت ضعیف خود بیشترین میزان فراخوان را در آن دوران داشته‌اند. اما این به معنی عدم علاقه به آسپن در روزگار امروزی نیست. قطعاً این خودرو به اندازه محصولات محبوب دوج کمیاب یا گران‌قیمت نخواهد بود اما یافتن مدل‌های تمیز آن کار سختی است. البته خودرویی که مشاهده خواهید کرد یک دستگاه آسپن مدل ۱۹۷۹ با کارکرد حدود ۴۷ هزار کیلومتر است که سال قبل خریداری شده است. مالک خودرو در این ویدئو تجربه مالکیت یک ساله آسپن را به اشتراک گذاشته و نکته جالب آنکه خودروی بازسازی نشده و هنوز ظاهر و سواری مشابه ۴۴ سال قبل را دارد.

توضیح: تصاویر به دوج آسپن RT تعلق دارند.

تماشا در یوتیوب:

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا