هاست پرسرعت
خودرو

بررسی سراتو سایپا و تفاوت‌‌های آن با نسخه وارداتی

بررسی سراتو سایپا و تفاوت‌‌های آن با نسخه وارداتی

آنچه در مقاله تست سراتو سایپا و بررسی تفاوت‌‌های آن با نسخه وارداتی می‌خوانید:

  • مقدمه
  • طراحی ظاهری
  • کابین
  • امکانات رفاهی و ایمنی
  • مشخصات فنی
  • تجربه رانندگی
  • هزینه‌های نگهداری
  • جمع بندی

مقدمه

مطمئنا یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین خودروهای مونتاژی بازار کشورمان سراتو است. اواخر سال ۹۳ بود که سایپا پس از مذاکرات طولانی با کیا موفق به دریافت مجوز مونتاژ این خودرو در داخل کشور شد. این خودرو در چهار نسخه ۲ لیتری آپشنال اتوماتیک ، ۲ لیتری ساده اتوماتیک ، ۱.۶ لیتری آپشنال دستی و ۱.۶ لیتری ساده دستی به بازار عرضه می‌شد که از این حیث برتری قابل توجهی نسبت به رقیب کره‌ای اش داشت چون سراتو وارداتی فقط در دو نسخه ۱.۶ و ۲ لیتری اتوماتیک به بازار عرضه می‌شد. البته نسخه‌های ۲ لیتری و آپشنال به ترتیب از سال‌های ۹۴ و ۹۶ به بازار عرضه شدند.

در این سری از مقالات تست و بررسی  مجله gsxr به سراغ سراتو سایپا آپشنال رفته‌ایم تا ارزش خرید آن را در بازه قیمتی  ۱.۲ تا ۱.۷ میلیارد تومان (اواسط دی ماه ۱۴۰۱) بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

همانطور که پیش‌تر در تیتر مقاله اشاره شد، هدف ما در این مطلب تست و بررسی سراتو سایپا و بررسی تفاوت‌های آن با نسخه وارداتی است؛ پس اگر هنوز مقاله تست و بررسی سراتو وارداتی را نخوانده‌اید، می‌توانید از طریق پیوند زیر به آن دسترسی پیدا کنید.

همچنین بخوانید: تست و بررسی تخصصی سراتو وارداتی ۲۰۱۲

همچنین بخوانید: تست و بررسی الانترا ۲۰۱۸

طراحی ظاهری سراتو سایپا

مقایسه کیا سراتو سایپا با وارداتی

پیش تر طراحی ظاهری نسل دوم سراتو را در مقاله تست و بررسی سراتو وارداتی مورد نقد قرار داده بودیم. به همین دلیل در این قسمت بیشتر توجه‌مان را به بررسی تفاوت طراحی نسخه وارداتی با نسخه سایپایی معطوف می‌کنیم.

شاید بیشنر مردم در نگاه اول متوجه تفاوت طراحی این دو خودرو نشوند، البته حق دارند زیرا تفاوت طراحی نسخه سایپایی با نسخه وارداتی بسیار محدود است. قابل توجه‌ترین تفاوت طراحی این دو خودرو به سایز رینگ‌ و لاستیک‌های آن‌ها مربوط می‌شود.   سراتو سایپا از رینگ‌های ۱۶ اینچی ۱۰ پره استفاده می‌کند در صورتی که سایز این رینگ‌ها در نسخه وارداتی ۱۷ اینچ است. لاستیک های نسخه سایپایی فاق ۵۵ و پهنای ۲۰۵ میلی‌متری دارند در صورتی که فاق لاستیک و پهنای آن در نسخه وارداتی به ترتیب ۴۵ و ۲۱۵ است.

تفاوت ظاهری بعدی در قسمت پشتی خودرو است. سراتو وارداتی از سر اگزوز استیلی استفاده می‌کند که صدا و ظاهری اسپرت‌تر را برای خودرو به ارمغان می‌آورد در صورتی که در نسخه سایپایی خبری از این نوع سراگزوز نیست. تفاوت بعدی بسیار جزئی و کوچک است. چراغ‌های عقب سراتو به صورت استاندارد دارای ۲ قسمت برای لامپ ترمز است، در صورتی که در نسخه سایپایی چراغ مه‌شکن یکی از قسمت‌ها را اشغال کرده.

کیفیت رنگ سراتو سایپا به نسبت یک خودروی ۱.۷ میلیاردی واقعا ضعیف است اما در قیاس با سراتو وارداتی کیفیت رنگ بهتری دارد زیرا رنگ سراتو وارداتی بیش‌ از ده سال در شرایط مختلف جوی قرار داشته و به طبع کیفیت روز اولش را از دست داده در صورتی که رنگ سراتو سایپا نهایتا ۳ سال کارکرده‌ است.

کابین سراتو سایپا

داخل کابین کیا سراتو سایپا

مهم ترین تفاوت کابین این دو خودرو رنگ بندی آن هاست. در کابین سراتو وارداتی بیشتر از رنگ مشکی استفاده شده در صورتی که کابین سراتو سایپا از دو رنگ مشکی و کرمی بهره می‌برد و این موضوع باعث می‌شود کابین سراتو سایپا کمی لوکس‌تر و زیباتر جلوه کند. تفاوت بعدی این دو خودرو در سیستم اطلاعات-سرگرمی آن هاست. اکثر سراتو های وارداتی از یک سیستم پخش معمولی به همراه یک صفحه نمایشگر بسیار کوچک بهره می‌برند در صورتی که تمام نسخه‌های آپشنال سراتو سایپا از مانیتور ۷.۱ اینچی بهره می‌برند.

کیفیت چرم صندلی‌ها در سراتو وارداتی چند ده برابر نسبت به رقیب سایپایی‌اش بهتر است. اما باقی قسمت‌ها در کابین سراتو وارداتی چندان تعرفی ندارند زیرا به دلیل گذشت زمان بسیار فرسوده‌ و کهنه‌تر از قطعات سراتو سایپا به نظر می‌رسندو به همین علت شاید بتوان برنده این بخش را سراتو سایپا عنوان کرد.

برخی از قسمت‌ها مانند دستگیره داخلی درها شیفتر سردنده و… در سراتو ساپیا استیلی هستند؛ در صورتی که جنس این قطعات در نسخه وارداتی از کروم است.

امکانات رفاهی و ایمنی سراتو سایپا

بخش ایمنی در این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با هم دارند. سراتو ساپیا تنها دو ایربگ راننده و سرنشین را دارد در صورتی که نسخه وارداتی از ۸ ایربگ (راننده، سرنشین، پرده‌ای و جانبی) بهره می‌برد. نکته مهم دیگر عدم وجود ESP‌ و ترمزهای دیسکی عقب در سراتو سایپا است که برای خودرویی با این برچسب قیمت تعجب آور است.

کولر اتوماتیک دیجیتال، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل کابین، تنظیم شدت نور داخل خودرو، سیستم ورود بدون کلید، آیینه‌های جانبی برقی، سنسور و دوربین دنده عقب، کامپیوتر سفری، مانیتور ۷.۱ اینچی همراه با نویگیشن، سانروف برقی، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده به صورت دستی، صفحه کیلومتر سوپر ویژن و از همه مهم‌تر دنده پشت فرمان جزو امکانات رفاهی سراتو سایپا محسوب می‌شوند.

از لیست امکانات بالا تنها دوربین دنده عقب، مانیتور و نویگیشن در نسخه وارداتی مورد تست ما دیده نمی‌شود. در عوض نسخه‌های فول آپشن سراتو وارداتی نه تنها از تمام امکانات بالا بهره می‌برند بلکه مجهز به گرمکن صندلی راننده و سرنشین کناری، دیلایت، آیینه وسط فتوکرومیک و آیینه‌های جانبی تاشو برقی نیز هستند.

مشخصات فنی سراتو سایپا

موتور کیا سراتو

سراتو وارداتی ۲ لیتری و سراتو ساپیا ۲ لیتری عملا هیچ تفاوتی در قسمت پیشرانه، گیربکس و ندارند و در این بخش کاملا مشابه هم هستند. البته سراتو وارداتی حدود ۳۰ کیلوگرم از نسخه سایپایی سنگین تر است. در جدول زیر می‌توانید مسخصات فنی سراتو سایپا و سراتو وارداتی را مشاهده کنید.

سراتو وارداتی ۲ لیتری سراتو سایپا ۲ لیتری سراتو سایپا ۱.۶ لیتری
حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۲۰۰۰سی‌سی ۱۶۰۰‌سی‌سی
قدرت موتور ۱۵۴ اسب‌بخار ۱۵۴ اسب‌بخار ۱۲۴ اسب‌بخار
گشتاور ۱۹۴نیوتن‌متر ۱۹۴نیوتن‌متر ۱۵۶ نیوتن‌متر
شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه ۱۰.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۹ لیتر به ازای صد کیلومتر ۷.۹ لیتر به ازای صد کیلومتر ۶.۵ لیتر به ازای صد کیلومتر
حجم باک سوخت ۵۲ لیتر ۵۲ لیتر ۵۲ لیتر
گیربکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک با قابلیت کنترل از پشت فرمان ۶ سرعته تیپ‌ترونیک با قابلیت کنترل از پشت فرمان ۶ سرعته دستی
جرم خالص ۱۳۴۰ کیلوگرم ۱۳۱۰ کیلوگرم ۱۲۵۰ کیلوگرم
سایز رینگ ۱۷ اینچ ۱۶ اینچ ۱۵ اینچ

 

تجربه رانندگی

رانندگی با کیا سراتو

موتور سراتو سایپا با کمترین صدا و لرزش روشن می‌شود. در هنکام حرکت موتور همیشه در پایین ترین دور ممکن کار می‌کند. برای مثال زمانی که سرعت خودرو از ۵۵ کیلومتر بر ساعت بیشتر می‌شود دنده ششم به طور خودکار وارد عمل می‌شود و از این حیث عملکرد ماشبهی با نسخه وارداتی دارد. با اینکه قدرت موتور هر دو خودرو روی کاغذ یکسان است اما گرد پیری بر روی قطعات موتور و گیربکس سراتو وارداتی تاثیر گذاشته و باعث شده شتاب و آن کمی کمتر از نسخه سایپایی باشد. البته این تفاوت آنچنان قابل توجه نیست. هماهنگی موتور و گیربکسی که قبلا در نسخه وارداتی دیده بودیم در نسخه سایپایی هم مشهود است.

پایداری و هندلینگ سراتو سایپا حتی به گرد پای سراتو وارداتی هم نمی‌رسد. از هر لحاظی که بخواهیم هندلینگ دو خودرو را مقاییسه کنیم سراتو وارداتی برنده‌ می‌شود. عملکرد ترمز ها نیز به همین صورت است. اما در عوض سراتو سایپا به واسطه استفاده از صندلی‌های نرم‌تر و رینگ لاستیک کوچک‌تر سواری راحت‌تری برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

عایق بندی کابین هر دو خودرو تقریبا یکسان است و در هردو صدای لاستیک‌های عقب به وضوح در کابین شنیده می‌شود.

هزینه‌های نگهداری

قطعات یدکی هر دو خودرو به وفور در بازار یافت می‌شود و به نسبت خودروهای رقیبشان قیمت مناسبی هم دارند. هزینه انجام سرویس‌های دوره‌ای سراتو نیز بین ۱ تا ۱.۶ میلیون تومان آب می‌خورد.

به طبع سراتو وارداتی به واسطه کارکرد و سن بالاتر زودتر از نسخه سایپایی نیاز به سرویس موتور و گیربکس و… پیدا می‌کند و همین مورد سبب می‌شود تا بسیاری به سراغ خرید نسخه‌های سایپایی بروند.

 

جمع بندی

بازار خرید فروش سراتو سایپایی به واسطه وجود مدل‌های جدیدتر، بسیار بهتر است البته برچسب قیمتی ۱.۷ میلیارد تومانی برای نسخه ۲ لیتری آپشنال ۱۳۹۸ واقعا غیر قابل قبول است. با ۱.۷ میلیارد می‌توان گزینه‌های چینی و کره‌ای کارکرده و بعضا صفرکیلومتر زیادی پیدا کرد. البته قیمت سراتو سایپایی دست دوم کمی منطقی‌تر است اما هیچ‌گاه به اندازه قیمتش نمی‌‌ارزد. پس به نظر من نگارنده بهتر است اگر قصد خرید سراتو را دارید سراغ نسخه‌های وارداتی کم‌کارکرد و تمیز برویم زیرا خرید این نسخه‌ها نسبت به نسخه سایپایی مقرون به صرفه‌تر است. البته نسخه‌های وارداتی هر چقدر هم کم‌کارکرد و تمیز باشند به پای زرق و برق و نو بودن نسخه‌های سایپایی نمی‌رسند.

مزایا سراتو سایپایی معایب سراتو سایپایی
بازار خرید و فروش مناسب نبود امکانات ایمنی کافی
امکانات رفاهی مناسب قیمت نجومی
کیفیتی تقریبا مشابه با نسخه اصلی سواری خشک‌تر نسبت به رقبا

انتخاب شما مخاطبان gsxr بین این دو خودرو کدام است؟

در پایان از سرکار خانم زهره رضایی و سرکار خانم آسیه کازرونی جهت صرف وقت با تیم تست مجله gsxr تشکر می‌کنیم.

 

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا