بررسی علت استخوان درد شبانه و راه‌های درمان آن

بررسی علت استخوان درد شبانه و راه‌های درمان آن

استخوان درد شبانه برای افراد می‌تواند بسیار دردناک باشد. زیرا علاوه‌ بر ایجاد حس بد در هنگام استراحت، باعث ناتوانی در خوابیدن و ایجاد مشکلات دیگر در طول روز می‌شود. بعضی از افراد دردهای استخوانی را در طول روز حس می‌کنند، اما این درد در شب‌ افزایش می‌یابد و برخی دیگر تنها در شب احساس درد در استخوان‌های نواحی مختلف بدن خود را دارند. در هر صورت بروز دردهای استخوانی اتفاق آزاردهنده‌ای محسوب می‌شود و برای اطلاع از دلیل آن و راه‌های درمان باید به پزشک مراجعه شود. البته ما در این مقاله شما را با علت‌های اصلی این درد آشنا می‌کنیم پس برای آنکه بدانید استخوان درد نشانه چیست، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلیل درد استخوان در شب چیست؟

موارد زیادی وجود دارد که باعث ایجاد درد استخوانی به‌ خصوص در شب می‌شود. در صورتی که استخوان‌های بدن در معرض آسیب و ضربه قرار گیرند، حتی با وجود عدم شکستگی ممکن است دلیل استخوان درد شبانه باشد. در ادامه به ‌طور کامل به‌ بررسی استخوان درد شبانه می‌پردازیم:

پوکی استخوان

از موارد بسیار تاثیرگذار در ایجاد دردهای استخوانی می‌توان به تغییرات بافت استخوان اشاره کرد. لازم است بدانید استخوان از بافت‌های زنبوری‌شکلی تشکیل شده که در صورت بزرگ­ شدن آنها و به‌وجود آمدن فضای خالی زیاد بین این بخش‌ها پوکی استخوان ایجاد می‌شود.

این بیماری بیشتر در سنین بالا مشاهده شده، اما این به معنی عدم ابتلای افراد جوان نیست. به ‌طور کلی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری که سبب ایجاد درد استخوانی و همچنین افزایش احتمال شکستگی در استخوان با کوچک‌ترین ضربه می‌شود، باید مواردی همچون تغذیه سالم، عدم مصرف سیگار، ورزش و عدم مصرف الکل را رعایت کرد.

ضربه به استخوان

اگر هیچ مشکلی در زمینه بیماری‌های استخوانی ندارید و برای‌تان سوال شده که استخوان درد شبانه نشانه چیست؟ باید گفت این عارضه می‌تواند در اثر ضربه و آسیب ایجاد شده باشد. برخی ضربه‌های شدید باعث ایجاد شکستگی‌های مویی در استخوان شده که از طریق رادیوگرافی قابل مشاهده نیستند.

از این رو فرد متوجه دلیل استخوان درد خود نمی‌شود. اگر با گذشت مدت‌ نسبتا طولانی از بروز ضربه، درد آن قسمت تسکین نیافت می‌توانید با مراجعه به پزشک و استفاده از سی‌تی‌اسکن برای تشخیص آن اقدام کنید.

سرطان استخوان

یکی از عوامل ایجاد درد استخوانی، سرطان استخوان است. در این بیماری بافت‌های سرطانی مخرب درون بافت استخوان ایجاد شده و باعث آسیب یا از بین­ رفتن کل ساختار آن خواهد شد که شدت یافتن استخوان درد شبانه را نیز در پی دارد.

کم‌خونی

به ‌طور کلی بیماری‌هایی که سبب اختلال در خون‌رسانی بدن می‌شوند، باعث ایجاد مشکلات زیادی در بدن خواهند شد. در این بین نیز بیماری کم‌خونی داسی‌شکل از تامین خون برای استخوان جلوگیری کرده که در نتیجه آن بافت‌های استخوانی تحلیل رفته و از بین می‌روند. با از بین­‌رفتن این بافت‌ها استخوان درد و ضعف‌های شدید در استخوان نیز خواهد شد.

عفونت

عفونت به 2 صورت در استخوان ایجاد می‌شود. برخی مواقع عفونت در بخش دیگری از بدن به‌وجود آمده و به استخوان سرایت می‌کند و در موارد دیگر نیز خود بافت استخوان منبع عفونت است.در هر 2 صورت عفونت ایجاد شده بسیار خطرناک است و علاوه‌ بر ایجاد استخوان درد شبانه شدید می‌تواند سلول‌های استخوانی را کاملا از بین ببرد.

سرطان خون

سرطان خون همان سرطان مغز استخوان است که باعث ایجاد دردهای استخوانی به‌خصوص در قسمت ساق پا می‌شود. وظیفه مغز استخوان تولید سلول‌های استخوانی بوده و ایجاد این بیماری می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

عدم دریافت مواد معدنی

بدن برای انجام فعالیت و استخوان و برای سالم­ماندن نیاز به دریافت انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، کلسیم و … دارد. در صورتی که مواد لازم به بدن و استخوان‌ها نرسد احتمال ایجاد بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان بالا رفته که در موارد پیشرفته استخوان درد شبانه را به‌همراه دارد.

سرطان متاستاتیک

ابتلا به بیماری خطرناک سرطان می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌ها و دردهای زیادی در بدن شود. به‌عنوان مثال؛ سرطان‌هایی مانند ریه، کلیه، پروستات، تیروئید و سینه باعث ایجاد سرطان‌های دیگر در بخش‌های مختلف مانند استخوان می‌شوند. این موضوع می‌تواند دردهای شدید استخوانی را برای فرد به‌وجود آورد.

عوامل ایجاد استخوان درد شبانه

به‌ دلیل پیچیدگی‌های ساختار بدن این احتمال وجود دارد که احساس درد شدید در استخوان‌ها در واقع از خود استخوان نباشد. یعنی بدن فرد بنابه دلایل بیرونی یا داخلی دچار درد شده و فرد به اشتباه فکر کند درد استخوانی را تجربه می‌کند.

البته دردهای بدنی یا استخوانی در صورت تدام می‌توانند نشان از یک بیماری پنهان باشند و بهتر است که فرد در این مواقع حتما به پزشک مراجعه کند. حال بهتر است مواردی که باعث ایجاد درد بدن شده اما دلیل آن بیماری‌های استخوانی نیست را بیان کنیم.

استرس

استرس بیماری نیست که باعث ایجاد درد شود اما با ضعیف ­کردن سیستم ایمنی بدن سبب می‌شود که این سیستم نتواند در مقابل عفونت‌ها و التهابات به‌خوبی مقاومت نشان دهد و در نتیجه بدن بسیار آسیب‌پذیر شده و خیلی زود دچار درد می شود.

کم‌آبی بدن

وجود آب برای بدن و انجام فعالیت‌های مختلف ضروری است. اگر بدن فرد دهیدراته شود علاوه‌ بر افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف، باعث ایجاد درد شبانه نیز می‌شود. این درد ممکن است با استخوان درد شبانه اشتباه گرفته شود.

بیماری‌های عفونی

بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی که مستقیما به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کنند سبب ایجاد التهاب در بخش‌های مختلف شده و بدن برای از بین بردن آنها مجبور به مبارزه است. معمولا در این شرایط دردهای بدنی شدیدی شکل می‌گیرد که شباهت زیادی به استخوان درد دارند.

درمان استخوان دردهای شبانه

در قسمت فوق به‌دلایل ایجاد دردهای استخوانی و همچنین بیماری‌هایی که دردهای بدنی مشابه با آن را ایجاد می‌کنند اشاره کردیم در ادامه به درمان استخوان درد خواهیم پرداخت با ما بمانید.

برای درمان استخوان درد شبانه دکتر ارتوپد باید کاملا شما را معاینه کرده و تشخیص دهد که علت بیماری چیست. سپس با توجه به علت ایجاد درد، درمان یا داروی مناسب شما را تجویز کند. برای تشخیص علت درد پزشک معمولا سوالاتی از قبیل زمان شروع درد، نقاطی که بیشتر دچار درد می‌شود و علائمی که همراه با درد استخوان وجود دارد را از بیمار پرسیده تا بتواند دلیل آن را متوجه شود.

همچنین ممکن است مواردی مانند تست ادرار، آزمایش خون، سی‌تی‌اسکن و … برای بررسی بیماری‌هایی مانند سرطان، اختلالات کلیه که سبب ایجاد مشکل در بافت استخوان می‌شود، بررسی آسیب‌های احتمالی، تشخیص اختلالات موجود در مغز استخوان و … برای بیمار تجویز شود.

جمع‌بندی

استخوان درد شبانه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. این عارضه بسیار درناک بوده و باعث ایجاد ناراحتی و مشکل برای فرد می‌شود. درد در استخوان می‌تواند به ‌دلایلی مانند پوکی استخوان پیشرفته، عفونت، کم‌خونی، سرطان استخوان، سرطان خون و … به‌وجود آید.

همچنین در برخی مواقع مواردی مانند کم‌آبی بدن، استرس، بیماری‌های عفونی و ویروسی سبب ایجاد دردهای بدنی شده که شبیه به دردهای استخوانی هستند. اگر درد استخوان یا بدنی چندین روز متوالی ادامه داشته باشد می‌تواند بیانگر بیماری‌های زمینه‌ای و تا حدودی خظرناک باشد؛ به‌همین دلیل مراجعه به پزشک لازم می‌شود.

برای درمان دردهای استخوانی ابتدا باید پزشک از طریق معاینه بالینی و انجام آزمایش‌های لازم تشخیص دهد که دلیل ایجاد این دردها چیست و سپس با توجه به آن درمان مناسب را تجویز کند.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل