بررسی فاز چهارم مارول | سردرگم و ضعیف

بررسی فاز چهارم مارول | سردرگم و ضعیف

فاز چهارم دنیای سینمایی مارول برخلاف فازهای قبلی نتوانسته نظر همه مخاطبان را به خود جلب کند و آینده آن نیز نامشخص به نظر می‌رسد.

آیا فاز چهارم بدترین فاز در دنیای سینمایی مارول تا به امروز است؟ این سوالی است که بسیاری از بیننده‌ها و طرفداران پس از تماشای فیلم‌ها و سریال‌های جدید از خود می‌پرسند و به نظر می‌رسد که جوابی قطعی برای آن وجود ندارد.

فاز سوم دنیای سینمایی مارول با دو فیلم بسیار موفق و پرفروش انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War) و انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) و همچنین فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: Far From Home) به پایان رسید.

پس از آن نیز استودیو مارول مجبور شد که بدون برخی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین کاراکترهای سه فاز ابتدایی خودش همچون استیو راجرز، تونی استارک و ناتاشا رومانوف به کار خود ادامه بدهد و فاز چهارمش را پیش ببرد. این در حالی بود که دیگر کاراکترهای فاز‌های قبلی که جزو انتقام‌جویان اصلی محسوب می‌شوند، در نسخه‌های فرعی و فیلم‌های دیگر پراکنده یا حتی تبدیل به شخصیت شرور شدند.

دنیای سینمایی مارول با فیلم مرد آهنی (Iron Man) در سال ۲۰۰۸ میلادی شروع شد. این اثر اولین فیلم در فاز اول مارول به شمار می‌رفت و در صحنه پساتیتراژ آن نیز زمینه‌سازی برای شکل‌گیری انتقام‌جویان انجام شده بود. چهار سال پس از آن نیز اولین فیلم انتقام‌جویان روی پرده سینماها اکران شد.

در فاز دوم نیز شخصیت‌های جدیدی همچون نگهبانان کهکشان، انت‌من، ویژن، واسپ، واندا ماکسیموف و سرباز زمستانی معرفی شدند و پایان این فاز نیز به نحوی با فیلم انتقام‌جویان: عصر اولتران (Avengers: Age of Ultron) رقم خورد.

فاز سوم نیز با حضور شخصیت‌های برجسته‌ای همچون پلنگ سیاه، مرد عنکبوتی، کاپیتان مارول و دکتر استرنج همراه بود و در پایان حماسی خودش در فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» توانست داستان کلی این سه فاز را به یک نقطه پایان برساند و حماسه ابدیت و داستان تانوس را تمام کند.

پایان فاز سوم بسیار حماسی و برجسته بود و به همین دلیل نیز فاز چهارم وظیفه سنگینی برای ادامه دادن داستان کلی فیلم‌ها و همچنین سریال‌های دنیای سینمایی مارول برعهده دارد. همانند سه فاز قبلی، به نظر می‌رسد که مارول به دنبال آن است تا داستانی کلی را در سه فاز بعدی شکل بدهد که همگی آن‌ها به پایانی حماسی ختم شوند.

با وجود داستان‌سرایی منسجم و بسیار عالی مارول در سه فاز ابتدایی، به نظر می‌رسد که کاراکترها و داستان‌ها در فاز چهارم هیچ گونه ارتباط قابل لمسی با یکدیگر و داستان کلی ندارند. از سوی دیگر، شخصیت شرور فاز چهارم، پنجم و ششم مارول یعنی کانگ فاتح نیز تاکنون تنها در فصل اول سریال لوکی (Loki) دیده شده است.

همه این موارد نیز باعث شدند تا بیننده‌ها نتوانند به خوبی داستان کلی سه فاز آینده مارول را درک کنند و آن اشتیاق و هیجان را برای تماشای تمام سریال‌ها و فیلم‌ها داشته باشند، به خصوص الان که کیفیت این آثار رو به کاهش هستند.

نظرات متفاوت طرفداران در مورد فاز چهارم مارول

بر خلاف فازهای قبلی که طرفداران، بینندگان و همچنین منتقدان تقریبا نظرات مثبتی در مورد فیلم‌ها داشتند اما در فاز چهارم، به نظر می‎‌رسد که هر کسی نظر خاص خود را دارد، برخی نظراتشان منفی و  برخی دیگر مثبت است.

به عنوان مثال، فیلم اترنالز (Eternals) ساخته کلویی ژائو (Chloe Zhao) با امتیاز ۴۷ درصد در وب سایت راتن تومیتوز، یکی از پایین‌ترین نمرات از منتقدان در بین آثار مارول را دارد. کسب چنین امتیاز پایینی برای فیلمی که کاراکترها و داستان‌های جدیدی را به دنیای سینمایی مارول معرفی می‌کند، واقعا ناامیدکننده است.

در حقیقت، سه تا از پنج فیلم مارول که کمترین امتیاز را از منتقدان در وب سایت راتن تومیتوز گرفته‌اند، از فیلم‌های فاز چهارم هستند که شامل فیلم اترنالز، فیلم دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) و فیلم ثور: عشق و تندر (Thor: Love and Thunder) می‌شود.

از سوی دیگر، سریال‌های مارول که از سرویس آنلاین دیزنی پلاس پخش می‌شوند نیز مسیر همواری برای مارول نبوده و برخی از آن‌ها موفق بودند و برخی دیگر نتوانستند داستان‌های خود را به خوبی پیش ببرند. عدم تمرکز،‌ بودجه اندک، داستان‌های بی‌ربط و پر پیچ‌وخم و همچنین فقدان کاراکترهای بسیار محبوب سبب شده تا نظر هر کدام از طرفداران در مورد فاز چهارم دنیای سینمایی متفاوت باشد.

رسیدن به استاندارد بسیار بالای فیلم Avengers: Endgame

فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» سطح بسیار بالایی از کیفیت را در دنیای سینمایی مارول و در کل فیلم‌های ابرقهرمانی ارائه کرد که به خوبی به بیش از یک دهه داستان‌سرایی خاتمه دارد و علاوه بر آن، سطح انتظارات طرفداران را بالا برد. به همین دلیل، فیلم‌ها و سریال‌های فاز چهارم برای رسیدن به چنین سطح بالایی راه بسیار سختی در پیش دارند.

عدم حضور کاراکترهای محبوبی همچون کاپیتان آمریکا، مرد آهنی و بیوه سیاه نیز دست یافتن به این مهم را سخت‌تر کرده است. تونی استارک و استیو راجرز در فاز اول تا سوم نقشی بسیار مهم داشتند و در حقیقت، کاراکترها و داستان‌ها را رهبری می‌کردند. عدم حضور چنین شخصیت‌هایی باعث شکست فاز چهارم شده است و شخصیت جدیدی نیز نتوانسته این جایگاه خالی را پر کند.

محتواهای بسیار زیاد در فاز چهارم

یکی دیگر از دلایلی که باعث ضعف فاز چهارم دنیای سینمایی مارول شده، فیلم‌ها و سریال‌های بیش از اندازه آن است. قدم گذاشتن استودیو مارول در زمینه ساخت سریال باعث شده تا محتواهای دنیای سینمایی آن‌ها پیچیده و زیاد شود.

قبلا در هر سال نهایتا دو یا سه فیلم روی پرده سینماها اکران می‌شد اما اکنون سه یا چهار فیلم به همراه چندین سریال روی سرویس آنلاین دیزنی پلاس عرضه می‌شوند که داستان‌های متعددی را برای طرفداران بازگو می‌کنند و مخاطب نمی‌تواند به خوبی آن‌ها را هضم کند.

این رویه نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه دارد. در سال آینده میلادی، چهار فیلم روی پرده سینماها اکران خواهند شد و در کنار آن‌ها نیز چندین سریال پخش می‌شوند. همین باعث می‌شود تا بیننده دیگر آن اشتیاق و انتظار را برای آثار بعدی نداشته باشد.

مطمئنا نالیدن از ساخت فیلم و سریال زیاد توسط استودیو مارول ممکن است مضحک باشد اما باید توجه داشت وقتی که فیلم‌ها و سریال‌ها بی‌هدف و یکنواخت می‌شوند و آن هیاهو و هیجان واقعی برای آن‌ها وجود نداشته باشد، بیننده به طول کامل اشتهایش برای تماشای این آثار را از دست می‌دهد.

آینده نامشخص فاز چهارم دنیای سینمایی مارول

فاز اول تا سوم دنیای سینمایی مارول هدفی مشخص داشتند و تمام داستان‌های فیلم‌های این فازها نیز بر محوریت شخصیت شرور تانوس بودند و فیلم‌های مختلف با اشاره به او توانستند هیجان کافی در بیننده‌ها ایجاد کنند و اشتیاق آن‌ها برای تماشای فیلم انتقام‌جویان ۳ و ۴ را چندین برابر کنند.

همین باعث شده بود تا فاز اول، دوم و سوم مارول یک خط داستانی کلی و منسجم داشته باشد که کاراکترها و داستان‌های مختلف را به یکدیگر پیوند می‌دهد و زمینه‌سازی‌های لازم را برای نمایش پایانی انجام می‎‌دهد. با این حال، این رویه در فاز چهارم به چشم نمی‌خورد.

به جز اشاره کوتاه به شخصیت کانگ در پایان فصل اول سریال «لوکی»، طرفداران هیچ چیزی در مورد آینده دنیای سینمایی مارول و مسیری که این فیلم‌ها در پیش دارند، نمی‌دانند؛ از سوی دیگر، شخصیت شرور اصلی یا تیم ابرقهرمانان اصلا مشخص نیست.

حتی اگر در این دوره گروه انتقام‌جویان وجود داشته باشند، هیچ کس نمی‌داند که اعضای این گروه چه کسانی هستند و رهبری آن‌ها را چه کسی برعهده دارد. با اینکه معرفی مسئله مولتی‌ورس بسیار جالب بوده اما از آن صرفا برای بازگرداندن برخی از کاراکترهای قبلی و واریانت‌هایی از کاراکترهای کشته شده استفاده کردند و آن تاثیر شگرف در داستان کلی مارول را نداشته است.

برخی از فیلم‌های فاز چهارم خوب نیستند

مارول در طی سال‎های گذشته با ارائه فیلم‌های موفق و برجسته توانسته برند خودش را به بزرگترین فرنچایز سینمایی تاریخ تبدیل کند، با این حال، می‌توان گفت که تمام آثار این فرنچایز برجسته و خارق‌العاده نیستند. با اینکه برخی از فیلم‌ها توانستند پس از گذشت زمانی به محبوبیت دست پیدا کنند اما برخی از فیلم‌ها اصلا خوب نیستند.

فیلم ثور: دنیای تاریک (The Dark World)، فیلم مرد آهنی ۲ (Iron Man 2)، فیلم کاپیتان مارول (Captain Marvel) و تعدادی دیگر از جمله این آثار هستند که نتوانستند توجه طرفداران را به خود جلب کنند.

امتیازهای بسیار پایین منتقدان و طرفداران به فیلم «اترنالز» ثابت کردند که حتی سرسخت‌ترین طرفداران این دنیای سینمایی به این نتیجه رسیده‌اند که تمام آثار این فرنچایز عالی نیستند و برخی از آن‌ها نتوانستند آن طور که باید برجسته و خوب باشند.

از سوی دیگر، شکست‌های اخیر مارول باعث شده تا منتقدان و طرفداران همانند گذشته چشم بسته به استقبال آثار مارول نروند و قبل از آن نگاهی سخت‌گیرانه و تیزبینانه نسبت به آن‌ها داشته باشند و قبل از هر کاری، آن‌ها را به خوبی ارزیابی کنند.

آیا فاز چهارم بدترین فاز دنیای سینمایی مارول است؟

از لحاظ تدام، کاراکتر، داستان و همچنین اجرا، فاز چهارم به عنوان بدترین فاز مارول تا به امروز شناخته می‌شود. فاز اول، دوم و همچنین سوم از همه لحاظ کامل نبودند اما توانستند ارتباط خوبی با یکدیگر شکل بدهند و داستان کلی را فاز به فاز به سمت پایانی مهیج سوق بدهند و هیجان و هایپ زیادی در بین طرفداران ایجاد کنند.

شخصیت اصلی شرور و همچنین اعضای تیم انتقام‌جویان در فاز اول تا سوم کاملا مشخص بودند اما در فاز چهارم این مسئله به چشم نمی‌خورد. فقدان رهبری قوی برای انتقام‌جویان، شخصیت شرور نامشخص، مسیر نامعلوم خط داستانی و همچنین فراوانی بیش از اندازه فیلم‌ها و سریال‌ها باعث شدند تا فاز چهارم نتواند موفق باشد.

از سوی دیگر، فیلم‌ها و سریال‌های این فاز آن حس تعلق به داستانی کلی و مشخص را ندارند و در حقیقت، بیشتر شبیه به پروژه‌های تکی و پراکنده احساس می‌شوند که باعث پیچیده‌تر شدن دنیای سینمایی مارول شدند.

فیلم‌های فاز چهارم دنیای سینمایی مارول

  • فیلم بیوه سیاه (Black Widow)
  • فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings)
  • فیلم اترنالز (Eternals)
  • فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)
  • فیلم دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون (Doctor Strange in the Multiverse of Madness)
  • فیلم ثور: عشق و تندر (Thor: Love and Thunder)
  • فیلم پلنگ سیاه: واکاندا تاابد (Black Panther: Wakanda Forever)

سریال‌های فاز چهارم دنیای سینمایی مارول

  • سریال وانداویژن (WandaVision)
  • سریال فالکون و سرباز زمستانی (The Falcon and the Winter Soldier)
  • فصل اول سریال لوکی (Loki)
  • فصل اول سریال انیمیشنی چه می‌شود اگر (What If)
  • سریال هاکای (Hawkeye)
  • سریال مون نایت (Moon Knight)
  • سریال میز مارول (Ms. Marvel)
  • سریال شی هالک: وکیل دادگستری (She-Hulk: Attorney at Law)
  • سریال گرگینه در شب (Werewolf by Night)
  • قسمت ویژه تعطیلات نگهبانان کهکشان (The Guardians of the Galaxy Holiday Special)

امید می‌رود که در فاز پنجم و ششم دنیای سینمایی مارول، وضعیت خط داستانی و همچنین کاراکترهای آن بهتر شود و مارول بتواند پس از این شروع ضعیف، ادامه مسیر را پر قدرت طی کند و پایانی مهیج را برای این سه فاز تازه رقم بزند. نظر شما در مورد فاز چهارم دنیای سینمایی مارول چیست؟

منبع: اسکرین رنت

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل