هاست پرسرعت
خودرو

بررسی ماکت شورولت کامارو ۱۹۶۸ مقیاس ۱:۲۴ ساخت مایستو

بررسی ماکت شورولت کامارو ۱۹۶۸ مقیاس ۱:۲۴ ساخت مایستو

تاریخچه مایستو

سال ۱۹۶۷ در هنگ‌کنگ چین شرکتی با نام MC Toys (که در آینده به مایستو تغییر کرد) به‌منظور ساخت ماکت خودرو پا به عرصه ظهور گذاشت. ساخته‌های MC Toys در ۲ دهه اول عمرشان چندان موردتوجه خریداران قرار نمی‌گرفتند. اما تقریباً از اواخر سال ۱۹۸۰ با تغییر سیاست‌های تولیدی کارخانه، ساخته‌های MC Toys توانایی رقابت با محصولات دیگر کمپانی‌ها را پیدا کردند. سال ۱۹۹۰ MC Toys به برندی معروف در تولید ماکت ماشین تبدیل شد و ساخته‌های این شرکت می‌توانست به‌راحتی برای اکثر ماکت‌های موجود در بازار شاخ‌وشانه بکشد. در همان سال بود که نام این شرکت از MC Toys به مایستو (Maisto) تغییر کرد. دهه ۹۰ برای مایستو بسیار خوب پیش رفت، زیرا این شرکت توانست در آن دهه کارخانه‌هایی آمریکا و تایلند تأسیس کند. البته تولید ماکت در کارخانه‌های چین و تایلند انجام می‌شد و کارخانه‌ای که در آمریکا قرار داشت بیشتر به‌عنوان مرکز توزیع و پخش ماکت‌ها شناخته می‌شد.

در سال ۲۰۰۶ نیز مایستو سهام شرکت ماکت‌سازی ایتالیایی بوراگو (Bburago) را خریداری کرد و چند سال بعد سهام شرکت پولیستیل (Polistil) را نیز از آن خود کرد. امروز مایستو ماکت‌هایی با مقیاس۱:۱۲، ۱:۱۸، ۱:۲۴، ۱:۲۷، ۱:۳۸ و ۱:۶۴ تولید می‌کند.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی ماکت مازراتی لوانته ساخت ویلی مقیاس ۱:۲۴

همچنین بخوانید: نقد و بررسی ماکت جگوار XE SV پروژه ۸ ساخت کینسمارت

بررسی ماکت شورولت کامارو ساخت مایستو

اگر بخواهیم کمی از نقاط قوت ماکت شورولت کامارو بگوییم باید به رعایت جزئیات در جلوپنجره، سپرها، برف‌پاک‌کن‌ها و کابین اشاره کنیم. خطوط افقی موازی در جلوپنجره این ماکت با دقت قالب‌گیری شده و کاملاً واقعی به نظر می‌رسد. جنس لاستیک استفاده شده برای متریال کابین، راضی‌کننده است. در کابین این ماکت بخش‌هایی مانند فرمان سه‌شاخه، رودری‌ها و داشبورد با دقت قالب‌گیری و ساخته شده‌اند و برای ماکتی با این برچسب قیمت راضی‌کننده به نظر می‌رسند. خطوط طراحی که بر روی کاپوت، گلگیرها، درها وجود دارد با دقت تمام کار شده و کاملاً حس عضلانی بودن را به بیننده القا می‌کند.

ماکت شورولت کامارو 1968

کیفیت رنگ این ماکت مناسب نیست و حتی زمانی که از فاصله ۳۰ سانتی‌متری هم با دقت به آن نگاه کنید متوجه موج‌دار بودن رنگ می‌شوید. رینگ‌های این ماکت کامارو اصلاً جزئیات خاصی ندارند و ظاهراً شرکت فقط برای خالی حجی نبودن آن‌ها چند قطعه پلاستیک را به هم وصل کرده! هواکش‌های روی کاپوت هم چندان با دقت طراحی و ساخته نشده‌اند و اصلاً حس نسخه واقعی را به بیننده نمی‌دهند. در داخل کاپوت این ماکت موتور و کاربراتور رنگی مجزا از باقی قسمت‌ها دارند؛ اما به‌هیچ‌وجه دقیق و اصولی قالب‌گیری نشده‌اند.

ماکت شورولت کامارو با مقیاس ۱:۲۴ ساخته شده و طول، عرض آن به ترتیب ۱۹۰ و ۶۸ میلی‌متر هستند. این ماکت سه قسمت (در راننده و شاگرد و در کاپوت) بازشو دارد. مایستو نمونه باکیفیت‌تری از این ماکت را هم تولید کرده. در آن نسخه در صندوق عقب نیز بازشو است و چرخ‌های جلو قابلیت فرمان‌پذیری دارند. در زیر کاپوت هم موتور سایر اجرا با دقتی مثال‌زدنی کار شده‌اند. البته آن نسخه به‌مراتب قیمت بیشتری از نسخه مورد بررسی ما دارد.

ماکت شورولت کامارو ساخت مایستو ۱:۲۴ مورد بررسی ما در بازار حدوداً ۱ میلیون تومان قیمت دارد و این درحالی است که نسخه دقیق‌تر آن که ساخت همان شرکت مایستو است، بعضاً تا ۳ میلیون تومان هم قیمت می‌خورد.

نمونه حرفه‌ای‌تر ساخت مایستو نمونه حرفه‌ای‌تر ساخت مایستو

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا