بررسی هایپرکرافت؛ هیولای آفرود برقی در مسیرهای صعبالعبور و خشن!
بررسی هایپرکرافت؛ هیولای آفرود برقی در مسیرهای صعبالعبور و خشن!
مسابقات پادشاه چکشها (King of the Hammers) یکی از سختترین انواع رالی محسوب میشود. این رویداد هرساله در صحرای موهاوی برگزار میشود و علاقهمندان از سراسر دنیا جهت حضور در آن دورهم جمع میشوند. در ادامه می خواهیم یکی از هیولاهای برقی تازه متولد شده برای این مسابقات را بررسی کنیم.
رانندگان نه تنها باید از مسیرهای صحرایی پر از شن و ماسه عبور کنند بلکه در برابر خود سرسختترین صخرهها و مسیرها را شاهد خواهند بود. در واقع سختی عبور از چنین مسیرهایی به حدی بالاست که میتوانیم خودروها را در وضعیتهای باورنکردنی تماشا کنیم. واضح است که چنین مسابقهای جای افراد غیرحرفهای نیست. هیولاهایی که در رویداد موردبحث شرکت میکنند معمولاً از لاستیکهای ۴۰ اینچی سود میبرند و سیستم تعلیق آنها بازه حرکتی بسیار بالایی دارد. این خودروها با پیشرانههای ۸ سیلندر که قدرت و گشتاور زیادی تولید میکنند در مسابقه پادشاه چکشها حضور پیدا میکنند و صدای تولیدی پیشرانهها به حدی بالاست که نظر تمامی افراد را به خود جلب خواهد کرد. با این تفاسیر احتمالاً فکر خواهید کرد جایی برای خودروهای برقی نیست، نه؟
البته که اشتباه میکنید! مدیران برگزار کننده مسابقه پادشاه چکشها اعلام کردهاند از سال ۲۰۲۴ کلاس ویژه خودروهای برقی نیز راهاندازی خواهد شد و در واقع آن را میتوان مشابه فرمول E دانست. ده تیم برای استفاده از باتری، پیشرانه و واحد کنترل انتخاب شدهاند و با آزادی کامل میتوانند یک خودرو را بر اساس قطعات یاد شده بسازند. متأسفانه کار مدنظر سختتر از انتظارات بوده است اما مدیران برگزار کننده مسابقه یک نسخه نمایشی از خودروی آماده برای مسابقات را در آینده به نمایش خواهند گذاشت.
رایان کالب مدیر تکنولوژی سیستم و تولید شرکت هایپرکرافت است. این شرکت وظیفه طراحی قوای محرکهای را دارد که در سختترین شرایط نیز دوام بیاورد. آنها همچنین با دیو کول مدیر برگزاری مسابقات پادشاه چکشها همکاری میکنند. کول همواره به آینده فکر میکند و ایده راهاندازی کلاس خودروهای برقی را مطرح کرده است. او میداند که برای شروع تولید چنین خودروهایی چه گزینهای را انتخاب کند. انتخاب کول یک خودروی آفرود قیمی با پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری، اکسلهای سولید جلو و عقب، لاستیکهای بی اف گوودریچ ۴۰ اینچی و ارتفاع زیاد از سطح زمین بوده است.
پروتوتایپ موردبحث از همان قطعات برقی خودروهای مسابقهای استفاده میکند. هایپرکرافت کل سیستم را طراحی کرده است. کمپانی یاد شده همچنین باتری را تأمین خواهد کرد. هایپرکرافت از پیشرانه ۸۰۰ ولتی با قدرت حدود ۷۰۰ اسب بخار سود میبرد و قطعاً چنین قدرتی برای عبور از صخرهها و مسیرهای خشن کفایت خواهد کرد. واحد کنترل نیز توسط شرکت AEM تأمین شده است.
در تست اولیهای با این خودروی برقی، صدای زیاد شنیده میشود. اگرچه انتظار کمی لرزش و صدا را از یک خودروی مسابقهای داشتیم اما از این میزان صدای تولیدی سورپرایز شدیم. ما با خودرو کمی در مسیر پر از شن نرم رانندگی کردیم و همانطور که انتظار میرفت شاهد شتاب گیری سریع بودیم. فرمان خودرو نیز که همیشه در خودروهای آفرود مسابقهای ترسناک ظاهر میشود وحشتناک جلوه میکرد. خوشبختانه این خودرو فعلاً در مرحله توسعه قرار دارد. عملکرد خودرو در عبور از صخرهها فراتر از انتظارات نشان میدهد و جای امیدواری زیادی وجود دارد.
در بخشی از تست نیازمند شارژ باتری بودیم و این کار در محلی که ۳۰ دقیقه با نزدیکترین شهر فاصله دارد آسان نخواهد بود. باتریهای اپتیما در اینجا با شارژر سطح ۲ خورشیدی شارژ میشوند. خودروی موردبحث از شارژر ۶.۶ کیلوواتی فابریک سود میبرد. کالب از شعاع حرکتی خودروی برقی یاد شده مطمئن نیست اما فکر میکند حدود ۶ ساعت در میان صخرهها دوام میآورد. همانطور که گفتیم تیمها خواهند توانست با قطعات موجود هر خودرویی را بسازند. برای مثال آنها میتوانند یک خودرو با اکسل سولید یا آفرودری باگی مانند با سیستم تعلیق مستقل در جلو تولید کنند. مسیر حرکت آفرودرهای برقی کوتاهتر از نمونههای بنزینی خواهد بود تا به این ترتیب نیازمند شارژ دوباره نباشند.