هاست پرسرعت
خودرو

بررسی ویژگی‌های برجسته ایرباس A380؛ نگین آسمان‌ها!

بررسی ویژگی‌های برجسته ایرباس A380؛ نگین آسمان‌ها!

هواپیمای ایرباس A380 را می‌توان ویترین مهندسی و تکنولوژی دانست، پرنده‌ای که تنها هواپیمای پهن‌پیکر دو طبقه کامل در دنیا به شمار می‌رود.
بررسی ویژگی‌های برجسته ایرباس A380؛ نگین آسمان‌ها!

ایرباس A380 توانایی حمل ۸۵۳ مسافر را دارد که آن را به بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا بدل می‌کند. این محصول پیشرفته از سال ۲۰۰۷ تاکنون در آسمان‌ها پرواز می‌کند و ابعاد و قدرت قابل‌توجه آن باعث شده است به چالشی منحصربه‌فرد، هم برای خلبان‌ها و هم برای افراد حاضر در برج مراقبت و باند فرود بدل شود. چالش‌های بدیهی برای خلبان‌ها و خدمه این هواپیما به علت وجود سیستم‌های گوناگون و قطعات عملکردی متنوع به وجود می‌آیند. همچنین ایرباس A380 دارای مشخصات عملکردی منحصربه‌فردی است که شامل شتاب گیری و کاهش سرعت کندتر و آرام‌تر در مقایسه با هواپیماهای دیگر خواهد بود. علاوه بر این، ابعاد بزرگ و وزن بالای A380 می‌تواند چالشی دیگر در زمینه تیک آف و فرود باشد، چیزی که نیازمند باندی طولانی و زمان بیشتر برای فرود یا پروازی موفقیت‌آمیز در فرودگاه‌هاست. با توجه به ابعاد بسیار بزرگ ایرباس A380، این هواپیما فشار کاری زیادی را به خلبان‌ها وارد می‌کند. خلبان‌ها باید بتوانند پیچیدگی‌های چنین پرنده‌ای را درک کرده و درعین‌حال با محدودیت‌های پروازی آن در آسمان به خوبی آشنا باشند؛ اما می‌خواهیم کمی به تجربه پرواز با این هواپیما بپردازیم. A380 اولین بار در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و عنوان بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا با ظرفیت حمل بیشترین سرنشین نسبت به هر هواپیمای دیگر را به خود اختصاص داد.

اکستریم VX اکستریم VX

با اینکه هیچ شرکت هواپیمایی در جهان نسخه تمام اقتصادی A380 را با موفقیت بکار نگرفته اما بسیاری از ایرلاین ها نیز از فضای زیاد این هواپیما برای ارائه ویژگی‌های لوکس و سطح بالا بهره گرفته‌اند. یکی از مثال‌ها در این زمینه زریدنس هواپیمایی اتحاد است که اولین آپارتمان سه‌طبقه آسمان به شمار می‌رود و به ثروتمندان شانس پرواز با تخت خواب، حمام و فضای استراحت اختصاصی آن‌ها را می‌دهد. به این ترتیب ایرباس A380 از نظر ارائه شاخصه‌های پروازی لوکس و درجه‌یک نیز محصولی منحصربه‌فرد خواهد بود.

خلبان‌های A380 باید به تمامی جزئیات توجه کنند و عملکرد پیشرانه‌ها را بررسی نمایند. آن‌ها باید از کنترل‌های سیستم‌های مختلف آگاه بوده و در هماهنگی کامل با سایر خدمه پرواز باشند. این هواپیمای دو طبقه از سیستم اویونیک پیچیده‌ای سود می‌برد که به خلبان‌ها کمک می‌کند تا وظایف خود را انجام دهند هرچند خلبان‌ها باید تمرین‌های کافی به ‌منظور به‌کارگیری مناسب از سیستم‌ها را داشته باشند.

به دلیل ابعاد هواپیما، خلبان‌ها همچنین باید در زمان مانور دادن با A380 نهایت دقت را داشته باشند. با توجه به سختی کنترل هواپیمای ایرباس به ویژه در فرودگاه‌های شلوغ، این پرنده بزرگ باید با دقت بالایی در فضاهای تنگ جابجا شود. همچنین وزن بالای A380 را نمی‌توان نادیده گرفت. در حقیقت وزن این هواپیما با بار کامل به حدود ۶۰۰ تن می‌رسد و سرعت زمینی لازم برای تیک آف آن نیز فراتر از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود بنابراین به راحتی می‌توان تصور کرد که وضعیت A380 در زمان پرواز چگونه خواهد بود. هیچ دو پروازی شبیه یکدیگر نیست و بنابراین خلبان‌ها باید تمامی برنامه‌ها و اسناد پروازی را بررسی کرده و بفهمند و درعین‌حال کلیه اطلاعات مربوط به آب‌وهوا، وضعیت فنی و دیگر شرایط فرودگاه را بررسی نمایند.

همه می‌دانند که هواپیمایی امارات بزرگ‌ترین به‌کارگیرنده ایرباس A380 در دنیاست و بیش از ۱۰۰ فروند از هواپیمای موردبحث را در اختیار دارد. خدمه پروازی این ایرلاین در یک روز هفت پرواز را بین فرودگاه‌های دوبی و لندن انجام می‌دهند تا این مسیر پروازی بیشترین محبوبیت را داشته باشد. بسیاری از خلبان‌های دنیا به دوبی سفر کرده‌اند تا فرصت هدایت پرنده بزرگ ایرباس را داشته و درعین‌حال دستمزد بالا و بدون مالیات را دریافت نمایند. به لیست مزایای خلبان‌های هواپیمایی امارات باید پوشش بیمه عالی دندان‌پزشکی، پزشکی و عمر را افزود.

خلبان‌ها همچنین از حمل‌ونقل رایگان از فرودگاه به منزل و بالعکس برخوردار بوده و ۴۲ روز در سال مرخصی دارند. همچنین آن‌ها بلیت‌های تخفیف‌دار پرواز را برای خانواده و دوستان خود انتخاب می‌کنند. البته نقطه‌ضعف اصلی هواپیمایی امارات برای بسیاری از خلبان‌ها شبکه پروازی وسیع به اقصی نقاط دنیاست. افرادی که برای این ایرلاین کار می‌کنند از پروازهای متنوعی لذت می‌برند و مقاصد آن‌ها در شش قاره جهان و مسیرهای دوری همچون سیدنی است. از طرف دیگر امکان پیشرفت خلبان‌ها در هواپیمایی امارات وجود دارد و کاپیتان‌ها می‌توانند با ارتقای درجه به خلبان مدیر بدل شده و سپس به رده‌هایی همچون خلبان فنی، خلبان آموزش‌دهنده و… برسند. بسیاری از خلبان‌ها سال‌ها تجربه حضور در این ایرلاین را دارند و خود هواپیمایی امارات می‌گوید حدود ۴۰ درصد از کاپیتان‌های آن بیش از یک دهه در این ایرلاین باقی مانده‌اند.

ایرباس A380 یکی از متمایزترین هواپیماهای دنیاست و عصر جدیدی را رقم زده است. ظرفیت‌های بالای این هواپیما می‌تواند مشکل تقاضای بالا در برخی مسیرهای پروازی را حل کند. البته برخلاف ویژگی‌هایی که ذکر شد، برخی ایرلاین ها همچون ایر فرانس، تای ایرویز و چاینا ساترن در حال بازنشسته کردن این پرنده هستند تا از هواپیماهای کوچک‌تر استفاده کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا