بررسی کامل هایما S7 پرو؛ مشخصات، امکانات و مزایا معایب

بررسی کامل هایما S7 پرو؛ مشخصات، امکانات و مزایا معایب
هایما S7 پرو که به پیشرانهٔ جدیدی مجهز شده، چه مشخصات، ویژگیها و تفاوتهایی با S7 پلاس دارد؟ پاسخ این سؤالات را در gsxr بخوانید.
تاریخچه هایما S7 در ایران
هایما S7 کراساوور کامپکتی است که اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۰ معرفی شد. این خودرو که اولین شاسیبلند هایما بود، بر اساس پلتفرم مزدا تریبیوت ساخته شده که خود بر پایهٔ نسل اول فورد اسکیپ شکل گرفته بود. در بازار کشورمان، S7 یکی از قدیمیترین کراساوورهای چینی در حال تولید محسوب میشود زیرا حدود ۱۰ سال از حضور آن در بازار ایران میگذرد. ایرانخودرو در سال ۱۳۹۴ مونتاژ این کراساوور چینی را با پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس پنج سرعته اتوماتیک آغاز کرد. سپس در سال ۱۳۹۶ هایما S7 با پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری توربو جایگزین نسخهٔ تنفس طبیعی قبلی شد. این نسخهٔ جدید علاوه بر پیشرانهٔ قویتر با ۱۷۰ اسب بخار قدرت، از ظاهر فیسلیفت شده با جلوپنجرهٔ جدید و امکانات بیشتری هم بهره میبرد درحالیکه گیربکس پنج سرعتهٔ قبلی هم با یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک جایگزین شد.
سپس در اواخر سال ۱۳۹۹، ایرانخودرو مونتاژ نسخهٔ جدیدی از این خودرو را آغاز کرد که با نام S7 پلاس از سال ۱۴۰۰ به خریداران تحویل داده شد. این نسخه تغییرات ظاهری جزئی مثل آینههای جانبی جدید و بهروزرسانیهایی در داخل مثل صفحه آمپر جدید، نمایشگر لمسی بزرگتر و جایگزینی دکمههای فیزیکی با پانل لمسی زیر نمایشگر لمسی را تجربه کرده بود. S7 پلاس در بخش فنی و قوای محرکه اما تفاوتی با نسخهٔ توربوی قبلی نداشت. حال ایرانخودرو بازهم دست به بهروزرسانی این کراساوور سالخوردهٔ چینی زده و قصد دارد نسخهٔ جدیدی را با نام S7 پرو به بازار بفرستد تا بهتر بتواند با رقبای جدیدتر در بازار کشورمان به رقابت بپردازد.
تفاوت هایما S7 پرو با S7 پلاس
مهمترین تفاوت S7 پرو با S7 پلاس، تغییر پیشرانه است. علاوه بر این، برای انتقال نیرو هم از گیربکس جدیدی استفاده شده و به لیست امکانات خودرو هم چند مورد جدید اضافه شده است. در ادامه بهطور مفصل این تغییرات را بررسی خواهیم کرد.
مشخصات فنی هایما S7 پرو
همانطور که اشاره شد، اصلیترین تغییر هایما S7 پرو را باید در زیر کاپوت جستجو کنیم یعنی جایی که یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با تزریق مستقیم سوخت جایگزین نمونهٔ ۱.۸ لیتری قبلی شده است. این موتور جدید ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه موتور ۱.۸ لیتری قبلی با وجود حجم بیشتر، ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور داشت که ۵ اسب بخار و ۵۰ نیوتن متر کمتر از موتور جدید است. پیشرانهٔ جدید هایما S7 پرو که با کد JL473ZQ7 شناخته میشود، همان موتوری است که در چانگان CS55 پلاس هم مورداستفاده قرار گرفته است.
با وجود خروجی بالاتر این موتور جدید نسبت به پیشرانهٔ قبلی، به دلیل تکنولوژی پیشرفتهتر و برخورداری از سیستم تزریق مستقیم سوخت، مصرف سوخت ترکیبی S7 پرو به ۷.۷ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش پیدا کرده درحالیکه این رقم در نسخهٔ قبلی ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر بود. در بخش انتقال نیرو هم از گیربکس اتوماتیک جدیدی استفاده شده که هرچند همچنان مثل قبل شش سرعته است ولی این گیربکس ساخت شرکت DAE است درحالیکه گیربکس S7 پلاس از شرکت پاورتک بود.
طراحی بیرونی هایما S7 پرو
هایما S7 پرو در طراحی بیرونی هیچ تغییر بزرگی را تجربه نکرده و ظاهر یکسانی با S7 پلاس دارد. این یعنی در این نسخهٔ جدید همچنان شاهد همان طراحی قبلی با ویژگیهایی مثل جلوپنجرهٔ کرومی با خطوط عمودی هستیم که در برابر رقبای جدیدتر حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. تنها تغییراتی که در نمای بیرونی S7 پرو دیده میشود، تغییر رنگ کالیپرهای ترمز به قرمز و نشانهای S7 Pro و GDI در عقب خودرو است که به نام مدل و پیشرانهٔ جدید آن اشاره دارد. این در حالی است هایما S7 تاکنون دو بار در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ فیسلیفت شده که فیسلیفت اول با نسخهٔ توربو به ایران آمد ولی از فیسلیفت دوم خبری نشد؛ بنابراین، بهتر بود با توجه به استفاده از پیشرانهٔ مدرنتر در S7 پرو، برای طراحی هم از فیسلیفت سال ۲۰۱۵ استفاده میشد تا ظاهر سالخوردهٔ این کراساوور چینی کمی بروزتر و متفاوت از نسخهٔ قبلی شود.
طراحی داخلی هایما S7 پرو
S7 پرو در داخل هم مثل بیرون تغییری را نسبت به S7 پلاس تجربه نکرده و همچنان با همان داشبورد قبلی ارائه میشود که در قیاس با رقبای جدیدتر کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. تنها تغییر قابلذکری که در داخل این نسخهٔ جدید صورت گرفته، افزوده شدن پارچه مخمل به میانهٔ صندلیها است و دیگر ویژگیها مثل صفحه آمپر آنالوگ، دریچههای تهویهٔ میانی عمودی، غربیلک فرمان چهارپره و پانل لمسی کنترل سیستم تهویه همانی است که قبلاً در S7 پلاس دیده بودیم. یکی از نقاط قوت هایما S7 در قیاس با رقبا اما کابین جادار است که به لطف فرم سنتی جعبهای شکل و ابعاد نسبتاً بزرگ با ۴,۴۹۸ میلیمتر طول، ۱,۸۳۰ میلیمتر عرض و ۱,۷۳۰ میلیمتر ارتفاع حاصل شده است.
امکانات و تجهیزات هایما S7 پرو
هرچند تغییری در طراحی داخلی S7 پرو صورت نگرفته ولی ایرانخودرو به لیست امکانات این کراساوور چند مورد جدید را اضافه کرده تا امکان رقابت بهتری را با رقبای نسبتاً پرتعداد و مجهز خود داشته باشد. یکی از این آپشنها، تنظیم برقی چهار جهتهٔ صندلی سرنشین جلو است درحالیکه در S7 پلاس این صندلی بهصورت دستی تنظیم میشد. علاوه بر این، حالا ترمز پارک برقی با اتوهلد و سیستم کمکی حرکت در سراشیبی هم برای این خودرو در نظر گرفته شده است. امکانات قبلی که در S7 پلاس وجود داشت نیز همچنان ارائه میشود که عبارتاند از:
- ترمز کمکی
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی
- کنترل کشش و کنترل پایداری
- چهار ایربگ
- فرمان برقی با غربیلک چرمی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی ۸ اینچی
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- شیشههای عقب دودی
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سنسور دنده عقب
- سیستم پایش باد تایرها
- گرمکن صندلیهای جلو
- تنظیم برقی ۸ جهته صندلی راننده
- سانروف
- کروز کنترل
- سنسور نور و باران
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- کامپیوتر سفری
امکانات جدیدی که در S7 پرو به این لیست اضافه شده هم شامل موارد زیر میشود:
- تنظیم برقی ۴ جهته صندلی سرنشین جلو
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
مزایا و معایب هایما S7 پرو
مزایا: پیشرانهٔ مدرنتر، مصرف سوخت کمتر، امکانات جدید، برخورداری از شبکهٔ نمایندگیهای ایرانخودرو
معایب: حساسیت موتور توربو GDI به بنزین، عدم تغییر طراحی قدیمی داخلی و بیرون، فقدان سیستمهای ایمنی مدرن
قیمت هایما S7 پرو با رقبا
درحالیکه آخرین قیمت هایما S7 پلاس یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تومان بود، ایرانخودرو برای S7 پرو قیمت یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون تومان را اعلام کرده است که با توجه تورم افسارگسیخته و افزایش نرخ ارز، هنوز هم در قیاس با رقبا رقم معقولی به نظر میرسد ولی در بازار قیمت این نسخهٔ جدید به حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده که اختلاف چشمگیری را با قیمت کارخانه نشان میدهد.
مقایسهٔ هایما S7 پرو با رقبا
یکی از اصلیترین رقبای S7 پرو در بازار کشورمان فیدلیتی پرایم یا الیت (نسخهٔ فیسلیفت) است که پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ آن با ۱۵۵ اسب بخار قدرت از هایما ضعیفتر است ولی نسخهٔ هفتنفره ارائه میشود و از طراحی داخلی مدرنتری بهره میبرد. یکی دیگر از رقبای اصلی هایما S7 پرو هم کیامسی X5 است که در بازار حدود ۱.۸ میلیارد تومان قیمت دارد. این خودرو با برخورداری از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو GDI و ۱۷۲ اسب بخار قدرت، از لحاظ قوای محرکه کاملاً در حد هایما است و طراحی مدرنتری هم دارد ولی از لحاظ ساختار، قدیمی و سالخورده است. یکی دیگر از کراساوورهای کرمان موتور یعنی کیامسی A5 هم میتواند رقیبی برای هایما S7 پرو تلقی شود.
جمعبندی
بهطورکلی، تجهیز هایما S7 به پیشرانهٔ جدید و مدرنتر را میتوان اتفاق مثبتی دانست که توان رقابت این خودرو را در بازار افزایش خواهد داد. همچنین S7 پرو هرچند در طراحی بیرونی و داخلی کاملاً سالخورده و تکراری شده ولی در قیاس با رقبا قیمت کارخانهای مناسبتری دارد که این در کنار کابین جادار و بهرهمندی از شبکه نمایندگیهای گسترده ایرانخودرو، کراساوور هایما را به یکی از گزینههای قابلقبول بازار تبدیل میکند هرچند که باید با فقدان امکانات مدرن ایمنی و رفاهی و همینطور طراحی قدیمی آن کنار بیایید.
جدول مشخصات فنی هایما S7 پرو
پیشرانه | ۱.۵ لیتری توربو GDI |
قدرت | ۱۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
طول | ۴,۴۹۸ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۳۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۳۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۱۹ میلیمتر |
وزن | ۱۵۴۵ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۷.۷ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۶۱ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۰۰ لیتر |
تفاوت هایما S7 پرو با هایما S7 پلاس چیست؟
هایما S7 پرو به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو GDI جدید با ۱۷۵ اسب بخار قدرت، گیربکس اتوماتیک جدید ساخت DAE و سه آپشن بیشتر مجهز شده است.
شتاب و عملکرد فنی هایما S7 پرو در مقایسه با رقبا چگونه است؟
هایما S7 پرو با پیشرانهٔ جدید توربو GDI از رقبایی مثل فیدلیتی پرایم و تیگو ۷ پرو قویتر است.
امکانات رفاهی این خودرو در مقایسه با فیدلیتی پرایم چگونه است؟
فیدلیتی پرایم از امکانات بیشتری مثل در صندوق برقی، شارژر بیسیم گوشی، صفحه آمپر دیجیتالی، هشدار حرکت بین خطوط و… بهره میبرد که در S7 پرو وجود ندارد.