هاست پرسرعت
خودرو

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

با به پایان رسیدن سال ۲۰۲۲ نگاهی داشته‌ایم به برندگان و بازندگانی از بین همه خودروهایی که در این سال آزمایش و بررسی شده‌اند.

سال ۲۰۲۲ به پایان رسید و وارد سال ۲۰۲۳ شدیم. طی یک سال گذشته، صدها خودروی مختلف موردبررسی و آزمایش قرار گرفتند که برخی به خاطر عملکرد فوق‌العاده تحسین شدند و برخی دیگر به خاطر نمایشی پایین‌تر از حد انتظار ناامیدکننده عمل کردند؛ بنابراین، با بررسی تمام اعداد و اطلاعات خودروهایی که در سال ۲۰۲۲ آزمایش شده‌اند، برندگان و بازندگان این سال را مشخص کرده‌ایم.

برنده: پیشرانهٔ هوریکین جیپ

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

هرچند شرکت‌هایی مثل آئودی توسعه پیشرانه‌های درون‌سوز را متوقف کرده‌اند اما جیپ زیر کاپوت واگنییر غول‌پیکر موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدیدی را قرار داده است. نسخهٔ ۵۱۰ اسب بخاری این موتور گرند واگنییر L با وزن ۲۹۱۵ کیلوگرمی را ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و مصرف سوخت کمتری هم دارد.

برنده: شورلت کوروت Z06

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی LT6 با ردلاین ۸,۵۰۰ rpm نه‌تنها صدای فوق‌العاده جذابی دارد بلکه با ۶۷۰ اسب بخار قدرت، کوروت Z06 را ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این سریع‌ترین خودرویی است که در سال ۲۰۲۲ آزمایش کردیم.

بازنده: مازراتی MC20

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

سوپرکار جدید مازراتی MC20 با قیمت ۲۰۰ هزار دلار، کاملاً فوق‌العاده بودن کوروت Z06 را اثبات می‌کند. هرچند تکنولوژی پیش احتراق مازراتی و بیرون کشیدن ۲۱۰ اسب بخار قدرت از هر لیتر حجم موتور ما را مجذوب خود می‌کند اما شورلت با قیمت ارزان‌تر، MC20 را در شتاب، ترمز، پیچیدن، درگیری راننده و صدا کاملاً تار و مار می‌کند.

بازنده: مرسدس EQS AMG

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

با هجوم خودروهای الکتریکی به بازار، اعداد اسب بخار بسیار چشمگیر و بزرگی را می‌بینیم اما این اعداد در دنیای واقعی چندان خود را نشان نمی‌دهند. برای مقایسه، آئودی E-Tron GT با ۵۲۲ اسب بخار قدرت، ظرف ۱۱.۹ ثانیه مسافت ۴۰۰ متر را طی می‌کند درحالی‌که مرسدس EQS AMG با ۷۵۱ اسب بخار قدرت، تنها نیم ثانیه سریع‌تر است. همچنین تا سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز دو خودرو فقط یک‌دهم ثانیه باهم اختلاف دارند که این یعنی ۲۲۹ اسب بخار قدرت بیشتر مرسدس عملاً کاربرد چندانی ندارد.

بازنده: تویوتا bZ4X

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

هرچند به کمتر بودن برد خودروهای الکتریکی در دنیای واقعی نسبت به اعداد اعلامی عادت داریم ولی بااین‌وجود، اولین محصول الکتریکی تویوتا از این لحاظ واقعاً ناامیدکننده عمل کرده است. برد این خودرو با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۲۶۰ کیلومتر است که کمترین بردی است که در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده‌ایم. همچنین برد کلی اعلامی ۳۵۷ کیلومتری bZ4X توسط سازمان EPA نیز از تمام خودروهای الکتریکی که در سال ۲۰۲۲ آزمایش کردیم کمتر است.

بازنده: پیکاپ‌های الکتریکی در یدک کشی

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

سه پیکاپ الکتریکی فورد F150 لایتنینگ، جی‌ام‌سی هامر EV و ریویان R1T که از آن‌ها برای یدک کشیدن یک کاروان ۲۸۰۰ کیلوگرمی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت استفاده کردیم، برد ناامیدکننده‌ای داشتند. در این شرایط، برد هامر به ۲۲۵ کیلومتر، ریویان به ۱۷۷ کیلومتر و فورد به تنها ۱۶۰ کیلومتر کاهش پیدا کرد.

برنده: لوسید ایر

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

در سوی دیگر، شرکت نوپای لوسید و سدان ایر را داریم که رکورد بیشترین برد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را در آزمون‌های ما ثبت کرده است. این خودرو با ثبت برد ۶۶۰ کیلومتری، رکورددار قبلی یعنی تسلا مدل S دوربرد را با اختلاف ۱۴۵ کیلومتر مغلوب کرد.

بازنده: نیسان Z

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

وقتی نسل جدیدی خودرویی مثل نیسان Z به بازار می‌آید انتظارات از آن بالا است اما زمانی که پشت فرمان آن نشستیم احساس کردیم به دو دهه قبل و ۳۵۰Z بازگشته‌ایم. در اولین آزمایش ما با بنزین اکتان ۹۱، پیشرانه ناک می‌زد و بسیار بد کار می‌کرد درحالی‌که برای مقایسه، بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۱۶۰۰ اسب بخاری مشکلی با بنزین اکتان ۹۱ ندارد. Z همچنین پویایی ضعیفی هم داشت تا نهایتاً یکی از بازنده‌های سال ۲۰۲۲ لقب گیرد.

برنده: تویوتا GR

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

طی سال گذشته، بخش GR تویوتا یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی عالی را روی سوپرا نصب کرد و پس از عرضهٔ کوپهٔ عالی GR86، نشان داد که می‌تواند GR کرولا را با یک پیشرانهٔ سه سیلندر و سامانهٔ چهارچرخ محرک، به یک ببر کوچک تبدیل کند. این هاچ‌بک داغ ژاپنی خیلی زود توانست به لیست برترین خودروهای سال ۲۰۲۲ راه یابد.

برنده: تویوتا پریوس

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

تویوتا با ارائهٔ یکی از غیرمنتظره‌ترین خودروها یعنی یک پریوس خوش‌چهره، نشان داد که در این شرکت فقط مردان بخش GR نیستند که چیزهای جذابی می‌سازند. نسل جدید پریوس نه‌تنها برای اولین بار به خودروی زیبایی تبدیل شده بلکه در پرفورمنس هم نسبت به نسل قبلی پیشرفت بزرگی داشته است. این خودرو ظرف ۷.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۳.۴ ثانیه یا ۳۲ درصد بهتر از نسل قبلی است.

برنده: هیوندای آیونیک ۵ / کیا EV6 / جنسیس GV60

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

این سه کراس‌اوور کره‌ای از همه لحاظ خودروهای الکتریکی عالی‌ای هستند. این ماشین‌ها به لطف معماری ۸۰۰ ولتی، از قابلیت شارژ بسیار سریعی برخوردار هستند به‌گونه‌ای که با شارژرهای سریع ۳۵۰ کیلوواتی، ظرف تنها ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌های آن‌ها شارژ می‌شود. EV6، آیونیک ۵ و GV60 همچنین جزء سریع‌ترین خودروهای الکتریکی بازار با قیمت زیر ۱۰۰ هزار دلار هم به‌حساب می‌آیند.

برنده: فورد F150 رپتور R

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

این مگا F150 با ۷۰۰ اسب بخار قدرت به سریع‌ترین پیکاپ بنزینی تبدیل شد که تاکنون آزمایش کرده‌ایم. قبلاً این رکورد در اختیار رم TRX با ۳.۷ ثانیه بود اما رپتور R که ۳۲۰ کیلوگرم وزن سبک‌تری دارد، این کار را ظرف تنها ۳.۴ ثانیه انجام داد و یک شگفتی از خود به‌جای گذاشت.

برنده / بازنده: جی‌ام‌سی هامر EV

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

هامر EV در زمان معرفی با مشخصات چشمگیر خود همه را تحت تأثیر قرار داد. این ماشین با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت، خود را ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رساند و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۹ ثانیه طی کرد اما به دلیل وزن ۴۳۷۰ کیلوگرمی، برای توقف از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به بیش از ۱۵۲ متر مسافت نیاز دارد که حدود ۳۰ متر از رم TRX بیشتر است. همچنین بعداً متوجه شدیم که شارژ سریع باطری‌های هامر صد دلار هزینه خواهد داشت.

برنده / بازنده: کادیلاک اسکالید V

برندگان و بازندگان سال ۲۰۲۲

کادیلاک پس‌ازاینکه با سدان‌های اسپرت CT4-V بلک‌وینگ و CT5-V بلک‌وینگ کولاک کرد، سرانجام پس از سال‌ها انتظار نشان V را روی اسکالید هم چسباند. این ماشین از همان موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ CT5-V بلک‌وینگ استفاده می‌کند که قدرت آن با ۱۴ اسب بخار افزایش به ۶۸۲ اسب بخار رسیده است و صدای اگزوز دیوانه‌واری دارد اما گویا کادیلاک فراموش کرده تایرهای اسکالید V را هم ارتقاء دهد زیرا این شاسی‌بلند عظیم در آزمون چسبندگی ما شتاب جانبی تنها ۰.۶۹ جی را ثبت کرد که حتی از هامر EV با لاستیک‌های آفرودی هم ضعیف‌تر است.

منبع

Car&Driver

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا