هاست پرسرعت
خودرو

بزرگ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران، از تیگو 8 و نیسان ترا تا اکستریم VX

بزرگ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران، از تیگو 8 و نیسان ترا تا اکستریم VX

در این مطلب به بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای حال حاضر بازار کشورمان می‌پردازیم که همگی به سه ردیف صندلی مجهز هستند و بالای ۴.۷ متر طول دارند.
بزرگ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

چندی پیش در gsxr به معرفی کوچک‌ترین شاسی‌بلندهای بازار کشورمان پرداختیم که همگی کراس‌اوورهای چینی با طول زیر ۴.۲ متر بودند و حالا قصد داریم به سمت دیگر این طیف نگاهی داشته باشیم و بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای حال حاضر بازار ایران را معرفی کنیم. خودروهایی که در این لیست خواهید دید همگی در سگمنت میان سایز قرار دارند و به سه ردیف صندلی مجهز هستند که ظرفیت حمل هفت نفر را فراهم می‌کند. البته صندلی‌های ردیف سوم اکثر این خودروها فضای محدودی داشته و بیشتر برای کودکان مناسب خواهد بود. این شاسی‌بلندها بین ۴.۷ تا نزدیک ۵ متر طول دارند و حتی دو نمونهٔ آن‌ها از شاسی نردبانی بهره می‌برند و برای آفرود مناسب هستند. با این مقدمه سراغ معرفی بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران می‌رویم.

همچنین بخوانید: کوچک‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران، از X22 پرو تا هایما S5 و چانگان CS35

۶-فونیکس تیگو ۸

طول: ۴,۷۲۲ میلی‌متر

بزرگ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران، از تیگو 8 و نیسان ترا تا اکستریم VX

هرچند چری مدتی است در چین شاسی‌بلند تیگو ۹ را به بازار فرستاده اما در کشورمان همچنان تیگو ۸ بزرگ‌ترین شاسی‌بلند این شرکت محسوب می‌شود. این خودرو در سه نسخهٔ مختلف بنام‌های تیگو ۸ پرو، تیگو ۸ پرو مکس و تیگو ۸ پرو e پلاس توسط مدیران خودرو عرضه می‌شد که مدتی است تولید نسخه پرو متوقف شده است. این نسخه از پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو GDI استفاده می‌کرد که ۱۹۷ اسب بخار قدرت داشت؛ بنابراین، هم‌اکنون ارزان‌ترین نسخهٔ تیگو ۸ که می‌توان خرید پرو مکس با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو و ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور است. این نسخه همچنین از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم بهره می‌برد و یکی از معدود شاسی‌بلندهای چینی دو دیفرانسیل کشورمان محسوب می‌شود. تیگو ۸ پرو e پلاس اما از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی استفاده می‌کند که از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس سه سرعته DHT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

۵-فیدلیتی پرایم

طول: ۴,۷۳۵ میلی‌متر

بزرگ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران، از تیگو 8 و نیسان ترا تا اکستریم VX

جتور یکی از برندهای چری محسوب می‌شود و هرچند این شرکت چینی سال‌ها است در کشورمان با مدیران خودرو همکاری می‌کند اما این بار گروه بهمن بود که در اواسط سال ۱۴۰۰ سراغ جتور رفت و کراس‌اوور X70 آن را با نام فیدلیتی به ایران آورد. این خودرو اولین محصول برند جتور بود که در سال ۲۰۱۸ راهی بازار چین شد. فیدلیتی در نسخه‌های پنج و هفت‌نفره در ایران عرضه می‌شود. این کراس‌اوور چینی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بهمن موتور همچنین قصد عرضهٔ نسخهٔ جدیدی از این خودرو را هم با نام فیدلیتی پرستیژ دارد که به‌زودی راهی بازار خواهد شد. این نسخه هرچند در نمایشگاه پکن ۲۰۲۰ به‌عنوان نسل دوم X70 معرفی شد اما درواقع یک فیس‌لیفت کلی روی همان نسخهٔ قبلی محسوب می‌شود که طراحی جدیدی را در قسمت جلو و داخل به همراه دارد. فیدلیتی پرستیژ همچنین به پیشرانهٔ قوی‌تر ۱.۶ لیتری توربو GDI چری (همان موتور تیگو ۸ پرو) مجهز است که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل می‌شود.

۴-دایون Y5 / Y7

طول: ۴,۷۷۱ میلی‌متر

بزرگ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران، از تیگو 8 و نیسان ترا تا اکستریم VX

شرکت خودروسازی ایلیا از زمستان سال ۱۴۰۰ عرضه شاسی‌بلندی با نام دایون Y5 را آغاز کرد. این خودرو درواقع نسخه شاسی‌بلند پیکاپ کلوت یا همان دایون V5 به‌حساب می‌آید که توسط مکث موتور در ایران به تولید می‌رسد. برخلاف همهٔ شاسی‌بلندهای چینی بازار کشورمان، دایون Y5 از شاسی مستقل نردبانی بهره می‌برد که در کنار ویژگی‌هایی مثل قفل دیفرانسیل، در آفرود توانایی‌های مناسبی خواهد داشت. این شاسی‌بلند چینی به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی مجهز است که ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک و سامانه چهارچرخ محرک ساخت بورگ‌وارنر با حالات دوچرخ سبک، چهارچرخ سبک و چهارچرخ سنگین انتقال پیدا می‌کند. در تابستان ۱۴۰۲ نیز شرکت ایلیا نسخهٔ جدیدی از این شاسی‌بلند را با نام Y7 معرفی کرد که مهم‌ترین تغیر آن تجهیز به پیشرانهٔ قوی‌تر ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است. Y7 همچنین از چند آپشن بیشتر مثل چراغ‌های اتوماتیک، سیستم پایش باد تایرها و سنسور باران هم بهره می‌برد.

۳-مکث تیارا

طول: ۴,۷۸۸ میلی‌متر

بزرگ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران، از تیگو 8 و نیسان ترا تا اکستریم VX

مکث موتور شرکتی نسبتاً نوپا متعلق به گروه ماموت است که کار خود را با عرضهٔ پیکاپ کلوت آغاز کرد. سپس این شرکت در بهار ۱۴۰۱ در نمایشگاه خودروی تهران کراس‌اووری بنام تیارا را رونمایی کرد. این خودرو در اصل رویژیانگ X5 نام دارد. رویژیانگ برندی متعلق به شرکت بایک است و اولین محصول آن همین X5 بود که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. این کراس‌اوور در چین در نسخه‌های پنج و هفت‌نفره عرضه می‌شود اما مکث موتور فقط نسخهٔ هفت‌نفرهٔ آن را به ایران آورده است. تیارا به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد. مکث موتور در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ نیز کراس‌اووری بنام تیارا پرایم را رونمایی کرد اما این خودرو ارتباطی با تیارای قبلی ندارد و خودروی دیگری از گروه بایک بنام بیجینگ X7 است.

۲-نیسان ترا

طول: ۴,۸۸۲ میلی‌متر

بزرگ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران، از تیگو 8 و نیسان ترا تا اکستریم VX

درحالی‌که خطوط تولید تمام خودروسازان داخلی را محصولات چینی اشغال کرده‌اند، شرکت مانیان خودرو که متعلق به پرشیا خودرو است توانسته مقدمات مونتاژ شاسی‌بلندی ژاپنی‌تبار را فراهم کند. البته این خودرو هنوز به بازار عرضه نشده اما مانیان خودرو به‌تازگی پیش‌فروش آن را با قیمت علی‌الحساب آغاز کرده است. این در حالی است که در بهمن ۱۴۰۱ شرکتی بنام ایستا موتور ارس هم نسخه‌ای از نیسان ترا را با نام لئو MX8 معرفی کرد و قصد مونتاژ آن را داشت اما تا امروز خبری از این خودرو نشده است. نیسان ترا که اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ رونمایی شد، جایگزین غیرمستقیمی برای رونیز محسوب می‌شود. این خودرو بر اساس پیکاپ نیسان ناوارا ساخته شده و شاسی مستقل دارد. ترا در چین توسط دانگ‌فنگ مونتاژ می‌شود و از این طریق توانسته به کشورمان راه پیدا کند. نسخه‌ای از همین شاسی‌بلند نیز با نام ایکس‌ترا در خاورمیانه عرضه می‌شود. ترا هرچند محصول نیسان است اما در چین با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ میتسوبیشی تولید می‌شود که ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعته ZF به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

۱-اکستریم VX

طول: ۴,۹۷۰ میلی‌متر

بزرگ‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران، از تیگو 8 و نیسان ترا تا اکستریم VX

بزرگ‌ترین شاسی‌بلند حال حاضر بازار کشورمان نزدیک به ۵ متر طول دارد. البته عرضهٔ این خودرو هنوز آغاز نشده اما مدیران خودرو قصد دارد به‌زودی این شاسی‌بلند بزرگ چینی را به بازار کشورمان بفرستد. این ماشین محصول برند لوکس چری بنام اکسید است. مدیران خودرو قصد عرضهٔ سه شاسی‌بلند اکسید را دارد و برای این کار برند اکستریم را در نظر گرفته است. VX شاسی‌بلند لوکس و بزرگ با امکانات و تجهیزات فراوان است. یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه VX طراحی کابین چشمگیر آن مشابه محصولات الکتریکی سری EQ مرسدس بنز با سه نمایشگر است. این شاسی‌بلند بزرگ از همان قوای محرکهٔ تیگو ۸ پرو مکس استفاده می‌کند که شامل یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور در کنار گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک می‌شود. با توجه به شرایط بازار و نرخ ارز در کشورمان، برای این شاسی‌بلند چینی باید انتظار قیمتی در حدود ۵ میلیارد تومان را داشته باشیم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۲۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا