بزرگترین هواپیمای جهان در نمایشگاه هوایی پاریس 2025 رونمایی میشود

بزرگترین هواپیمای جهان در نمایشگاه هوایی پاریس 2025 رونمایی میشود
نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۲۵ میزبان ویندرانر، بزرگترین هواپیمای باری جهان با طول ۱۰۸ متر خواهد بود که برای حمل توربینهای بادی و مأموریتهای نظامی طراحی شده است.
نمایشگاه هوایی پاریس، یکی از بزرگترین رویدادهای هوانوردی جهان، از ۱۶ ژوئن ۲۰۲۵ برابر با ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ در فرودگاه پاریس برگزار میشود. این نمایشگاه هرساله میزبان نوآوریها و محصولات جدید صنعت هوانوردی است اما امسال همه نگاهها به هواپیمای باری ویندرانر (WindRunner) معطوف شده است؛ هواپیمایی که عنوان بزرگترین هواپیمای جهان از نظر طول و حجم را به خود اختصاص خواهد داد.
هواپیمای ویندرانر با طول ۱۰۸ متر، از هواپیمای افسانهای آنتونوف An-225 با طول ۸۴ متر پیشی گرفته است. محفظه بار این هواپیما ظرفیت عظیم ۷۷۰۰ مترمکعب را ارائه میدهد که در مقایسه با ایرباس بلوگا XL با ظرفیت ۲۲۰۰ مترمکعب، بسیار چشمگیر است. اگرچه مشخصات اولیه ظرفیت ۸۲۰۰ مترمکعب را نشان میداد، اما حتی با اعداد اعلامی جدید هم ویندرانر همچنان در صدر قرار دارد. این هواپیما توسط شرکت رادیا طراحی شده که حدود ۹ سال پیش توسط متخصصانی از MIT و بوئینگ تأسیس شد. ویندرانر در ابتدا برای حمل تیغههای توربین بادی با طول ۱۰۵ متر طراحی شده بود اما اکنون توجه صنایع هوانوردی را به خود جلب کرده و برای حمل ماهوارهها و خودروهای زرهی با حداکثر وزن ۷۲ تن نیز در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی دقیق این هواپیما هنوز بهطور کامل منتشر نشده است، اما میدانیم که از چهار موتور استفاده خواهد کرد که امکان پرواز در ارتفاع ۱۲,۵۰۰ متری و طی مسافت ۲ هزار کیلومتر را فراهم میکنند. سرعت این هواپیما به ۷۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و عرض بالهای آن ۸۰ متر است. یکی از ویژگیهای برجسته ویندرانر، توانایی برخاستن و فرود روی سطوح ناهموار مانند باندهای خاکی فشرده با طول ۱۸۰۰ متر است. این ویژگی که ریشه در هدف اولیه حمل توربینهای بادی در مناطق دورافتاده دارد، این هواپیما را برای مأموریتهای امدادی در بلایای طبیعی و کاربردهای نظامی ایدهآل میکند. در ماه می ۲۰۲۵، شرکت رادیا با فرماندهی ترابری ایالاتمتحده توافقی برای بررسی امکان استفاده از ویندرانر بهعنوان گزینهای تجاری برای پشتیبانی از نیازهای لجستیکی و ترابری وزارت دفاع آمریکا امضا کرد. این توافق شامل بررسی لجستیک عملیاتی، مدیریت بار و سازگاری باندهای فرود برای مأموریتهای مختلف است.
شرکت رادیا برای توسعه ویندرانر با چندین شرکت معتبر همکاری کرده است. شرکت اسپانیایی Aciturri Aeronáutica، متخصص در ساخت سازههای کامپوزیتی، مسئولیت ساخت سازه دم هواپیما را بر عهده دارد. شرکت برزیلی Akaer Engenharia طراحی کابین تحتفشار و یکپارچهسازی سیستمهای کلیدی را انجام میدهد. Astronautics Corporation of America از ویسکانسین آمریکا، توسعه و یکپارچهسازی سیستمهای اویونیک را بر عهده گرفته است. شرکت بریتانیایی Element Materials Technology سیستم سوخت را طراحی میکند و شرکت آمریکایی Ingenium Technologies سیستم کنترل بالابر بالا را طراحی خواهد کرد.
هرچند مشخص نیست که ویندرانر در نمایشگاه پاریس بهصورت کاملاً عملیاتی یا در مقیاس واقعی نمایش داده خواهد شد، اما حضور این غول آسمانی قطعاً توجه بازدیدکنندگان را جلب خواهد کرد. انتظار میرود که در این رویداد جزئیات بیشتری، شاید حتی نام سازنده موتورهای این هواپیما، اعلام شود.