هاست پرسرعت
بازی

بهترین جایگزین‌ها برای کامپیوتر دستی استیم دک

بهترین جایگزین‌ها برای کامپیوتر دستی استیم دک

مشکلات ناشی از کمبود استیم دک، دسترسی به آن را تا حدی مشکل کرده است و برای علاقه‌مندان این PC قابل‌حمل، انتخاب یک جایگزین تنها راه ممکن به نظر می‌رسد.

در حال حاضر بسیاری از افراد انتخاب یک جایگزین برای استیم دک را بهترین گزینه می‌دانند. متاسفانه استیم دک از زمان عرضه در فوریه 2022، به سختی در دسترس بوده و گویی کمبود آن هیچوقت به پایان نمی‌رسد. البته باید وضعیت حال حاضر دنیای امروز را نیز در نظر گرفت. مشکل از هر کجا که باشد، استیم دک همچنان یک کالای محبوب به حساب می‌آید و اگر در لیست پیش‌خریدها قرار نداشته باشید، دسترسی به آن غیرممکن خواهد بود.

خوشبختانه، بازار این روزهای کامپیوترهای قابل حمل بسیار شلوغ است و چند جایگزین برای استیم دک نیز وجود دارد. البته نینتندو سوییچ هم می‌تواند یکی از آن‌ها باشد، اما در این لیست تمرکز روی گزینه‌هایی است که تجربه یک PC قابل‌حمل را به ارمغان می‌آورند. بعضی از این دستگاه‌ها عرضه شده و بعضی دیگر در آینده نزدیک عرضه خواهند شد، اما هر کدام از آن‌ها در حد خود می‌تواند جایگزین مناسبی برای استیم دک باشد.

بهترین جایگزین‌ها برای کامپیوتر دستی استیم دک

نام دستگاه: Anbernic Win 600

شرکت سازنده: Anbernic

قیمت: نامشخص

با اینکه Anbernic Win 600 هنوز عرضه نشده، اما مطمئنا پتانسیل فراوانی دارد. شرکت Anbernic معروف به عرضه سیستم‌های قابل‌حمل مانند RG351V است که روی شبیه‌سازی تمرکز زیادی دارند. هنوز تاریخ عرضه‌ای برای Win 600 مشخص نشده، اما احتمال می‌رود این سیستم در اواخر امسال عرضه ‌شود. در حال حاضر اطلاعات زیادی از آن در دست نیست.

از نظر مشخصات داخلی، Anbernic اطلاعات زیادی را به اشتراک نگذاشته است؛ اگرچه با اطمینان می‌دانیم که این دستگاه دارای سیستم تهویه داخلی، درگاه‌های USB نوع A و C و قابلیت پشتیبانی از ویندوز 10 و سیستم عامل استیم خواهد بود.

بهترین جایگزین‌ها برای کامپیوتر دستی استیم دک

نام دستگاه: AYANEO NEXT

شرکت سازنده: AYANEO

قیمت: 1،315.00 دلار

با اینکه استیم دک توسط تیم افسانه‌ای والو (Valve) توسعه یافته است، اما اولین PC قابل‌حمل دنیا به حساب نمی‌آید. دستگاه‌های زیادی ادعای چنین جایگاهی را می‌کنند، اما در نهایت افتخار آن به AYANEO می‌رسد. پس از تشکیل در سال 2020، AYANEO اولین سیستم قابل‌حمل خود را در سال 2021 عرضه کرد. از آن زمان به بعد، چندین عرضه پیاپی داشته و آخرین نسخه آن AYANEO NEXT نام دارد که در حال حاضر دسترسی به آن از استیم دک آسان‌تر است.

بزرگترین مشکل این دستگاه، قیمت بالای 1300 دلاری است و برای افرادی که قصد خرید دارند، مانع بزرگی به نظر می‌رسد. اما AYANEO NEXT در قبال قیمت پیشنهادی چه چیزی را ارائه می‌دهد؟ بزرگترین نقطه قوت آن قابلیت استفاده آسان از ویندوز 10 است؛ چیزی که استیم دک در حالت پیش‌فرض توانایی انجام آن را ندارد.

طراحی آن باعث شده است تا از استیم دک نیز قابل‌حمل‌تر باشد. در آخر، این دستگاه شامل یک درایو SSD با ظرفیت 1 ترابایت به همراه پردازنده AMD Ryzen 7 5825U می‌شود. شاید این دستگاه به اندازه استیم دک قدرتمند نباشد، اما هنوز شباهت‌های زیادی به آن دارد. باید اشاره کرد که یک ورژن قوی‌تر و گرانتر از NEXT به نام AYANEO NEXT Pro با مشخصات 32 گیگابایت رم و ظرفیت حافظه SSD دو ترابایت موجود است که بالای 1600 دلار قیمت دارد.

بهترین جایگزین‌ها برای کامپیوتر دستی استیم دک

نام دستگاه: AYN Odin Pro

شرکت سازنده: AYN

قیمت: 397 دلار

وجود چنین موردی در این لیست عجیب به نظر می‌رسد، زیرا این سیستم مبتنی بر اندروید، بیشتر در طراحی و عملکرد از استیم دک الهام گرفته است. در این سیستم، از یک دستگاه اندرویدی با معماری ARM استفاده شده و دارای پردازنده Qualcomm Snapdragon 845، رم 8 گیگابایت و حافظه 128 گیگابایتی در مدل پرو است و مثل بیشتر سیستم‌های معرفی‌شده، نسخه لایت و معمولی آن نیز وجود دارد.

اگرچه این دستگاه از استیم دک خیلی ضعیف‌تر است، چرا باید آن را در نظر گرفت؟ با قیمت‌هایی زیر بازه‌ی 400 دلار، قیمت آن از نسخه معمولی استیم دک نیز کمتر است. همچنین شامل یک کابل جانبی برای اتصال به تلویزیون و چندین ورودی مثل درگاه‌های کنترل نینتندو 64 و GameCube نیز می‌شود.

AYN همچنین اشاره کرد که Odin Pro از ویندوز در ARM پشتیبانی می‌کند. اگرچه به عنوان یک دستگاه اندرویدی، محدودیت‌هایی خواهد داشت. با این حال، AYN Odin به عنوان یک سیستم اقتصادی،‌ شاید توانایی اجرای خیلی از بازی‌های رده بالا را نداشته باشد، اما برای گزینه‌ای در سطح پایین، انتخاب مناسبی است.

بهترین جایگزین‌ها برای کامپیوتر دستی استیم دک

نام دستگاه: GPD Win 3

شرکت سازنده: GPD

قیمت: 1،269.99 دلار

سیستم GPD Win 3 بیشتر با نینتندو سوییچ قابل‌ مقایسه است، اما نسبتا کوچک‌تر و سبک‌تر از آن به نظر می‌رسد. یکی از بهترین ویژگی‌های Win 3 صفحه کلید تعبیه شده در آن است که احتمالا برای بعضی از افراد یک مزیت به حساب ‌آید.

به غیر از صفحه کلید، GPD از نظر قدرت سخت‌افزاری با اکثر سیستم‌های دیگر رقابت می‌کند. در کنار 16 گیگابایت حافظه رم، پردازنده آن شامل یکی از دو مدل اینتل i5-1135G7 یا Core i7-1195G7 می‌شود. همچنین این دستگاه 1 ترابایت حافظه داخلی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از نظر گرافیکی، دستگاه قابل مقایسه با سخت‌افزارهای قدرتمند رده بالا نیست؛ با این حال، توانایی اجرای بیشتر بازی‌های جدید در سطح پایین یا متوسط در 30 فریم ثابت را دارد. همچنین، صفحه نمایش 720p این موضوع را تا حدی جبران می‌کند. GPD Win 3 برای افرادی که به دنبال قدرت خام سخت‌افزاری نیستند، گزینه مناسبی است.

بهترین جایگزین‌ها برای کامپیوتر دستی استیم دک

نام دستگاه: Lenovo LAVIE MINI PC

شرکت سازنده: Lenovo

قیمت: نامشخص

Lenovo و NEC قصد دارند دستگاهی با عنوان LAVIE MINI PC را به بازار عرضه کنند؛ یک PC قابل‌حمل که برای رقابت همزمان با استیم دک و نینتندو سوییچ معرفی شده است. LAVIE MINI برای اولین بار در ژانویه 2021 معرفی شد و با اینکه هنوز در قفسه فروشگاه‌ها قرار ندارد، بعد از عرضه می‌تواند به گزینه مناسبی برای بسیاری از افراد تبدیل شود. این دستگاه در حال حاضر تنها یک نمونه اولیه دارد و مشخصات آن به طور رسمی توسط لنوو منتشر نشده است. بنابراین، امکان تغییر قیمت و سایر مشخصاتی که در ادامه به آن پرداخته می‌شود، وجود دارد.

LAVIE MINI شامل یک حافظه 256 گیگابایتی NVMe SSD، یک پردازنده نسل 11 اینتل، 16 گیگابایت رم به همراه صفحه نمایشی با رزولوشن 1920 در 1200 خواهد شد. این مشخصات LAVIE MINI را به دستگاهی قدرتمند تبدیل می‌کند.

بهترین جایگزین‌ها برای کامپیوتر دستی استیم دک

نام دستگاه: ONEXPLAYER

شرکت سازنده: One-Netbook

قیمت: حداقل 799 دلار

ONEXPLAYER یکی از چندین سیستم عرضه شده توسط شرکت چینی One-Netbook است. مزایای ONEXPLAYER قابل توجه بوده و مشخصات آن شامل 16 گیگابایت حافظه رم، پردازنده Ryzen 7 4800U و یک کارت گرافیک AMD Radeon می‌شود. این دستگاه با وضوح بالای صفحه نمایش و قدرت کافی، بیشتر بازی‌های جدید را به راحتی اجرا می‌کند، اگرچه بزرگترین ضعف آن به ابعاد مربوط می‌شود. در نهایت، صفحه نمایش 8.4 اینچی برای یک کنسول قابل‌حمل خیلی بزرگ است.

یکی از بهترین ویژگی‌های ONEXPLAYER، تنوع موجودی‌های آن است. قیمت و مشخصات سخت‌افزاری بالا تنها به یکی از مدل‌های موجود اختصاص دارد. One-Netbook دو مدل کوچک از ONEXPLAYER و یک مدل قوی‌تر به همراه پردازنده Ryzen 5800U، را پیشنهاد می‌دهد. OnexPlayer اصلی نیز دارای پردازنده اینتل Core i5-1135G7 خواهد بود.

همچنین، در صورتی که صفحه کلید را نسبت به صفحه نمایش لمسی استاندارد یا دسته بازی ترجیح می‌دهید، امکان افزودن آن به دستگاه وجود دارد. در نهایت اگر به دنبال اقتصادی‌ترین جایگزین ممکن برای استیم دک در کنار قدرت سخت‌افزاری بالا هستید، به احتمال زیاد ONEXPLAYER بهترین گزینه خواهد بود.

بهترین جایگزین‌ها برای کامپیوتر دستی استیم دک

نام دستگاه: OneGx1 Pro

شرکت سازنده: One-Netbook

قیمت: حداقل 1329.095 دلار

سیستم‌های ONEXPLAYER زیادی توسط One-Netbook معرفی شده‌اند اما یکی از دلایلی که مدل OneGx1 Pro را متمایز می‌کند، صفحه کلید داخلی آن است. این مدل از صفحه نمایش 7 اینچی، 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی پشتیبانی می‌کند. این مدل در واقع یک نسخه ضعیف‌تر از ONEXPLAYER بوده که پردازنده آن اینتل Core i5-1035G1 است.

OneGx1Pro در واقع یک نوت‌بوک یا لپ‌تاب گیمینگ کوچک است و قدرت اجرای بسیاری از بازی‌ها را دارد. همچنین دارای کنترل‌های جداگانه‌ای بوده که همانند Joy-Conهای نینتندو به دو طرف صفحه کلید متصل می‌شوند. این موضوع جایگاه آن را به عنوان یک سیستم گیمینگ محسوس‌تر می‌کند. هرچند OneGx1 Pro از مدل قبلی ضعیف‌تر به حساب می‌آید، اما پشتیبانی این مجموعه از ویندوز 10، آن را به جایگزین مناسبی برای مدل ONEXPLAYER تبدیل کرده است. همچنین OneGx1 Pro فقط یکی از ورژن‌های این دستگاه بوده و مدل‌ کوچک و معمولی آن نیز وجود دارد.


این هفت دستگاه معرفی شده، جایگزین‌های مناسبی برای استیم دک به نظر می‌رسند. هرچند نینتندو سویچ همچنان یکی از بهترین گزینه‌های ممکن خواهد بود.

DARKSIRENo0ashil0oامیر حسینmeysambJin sakai

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا