هاست پرسرعت
خودرو

بهترین خودروهای آفرود ایران ؛ از هایلوکس و لندکروزر تا پاژن و آمیکو 

بهترین خودروهای آفرود ایران ؛ از هایلوکس و لندکروزر تا پاژن و آمیکو 

در پاسخ به تقاضای مخاطبان gsxr و نیاز علاقه‌مندان خودرو در ایران، فهرستی از بهترین مدل‌های دو دیفرانسیل برای رانندگی آفرود جمع آوری کرده‌ ایم تا انتخاب بهترین خودرو آفرود ایران ساده شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

طبیعت‌گردی با خودرو، از جذاب‌ترین تفریحات دنیا محسوب می‌شود.  حتی اولین وسایل نقلیه‌ی موتوری ایران هم، برای رانندگی خارج جاده و ماجراجویی در نقاط دور دست، استفاده شدند.

هرچند که مردم ما، متفاوت از بسیاری دیگر نقاط جهان، دسترسی لازم به خودروهای مدرن و امکانات لازم برای رانندگی آفرود ندارند؛ تلاش می‌کنند با بودجه‌های متفاوت، طبیعت‌گردی خودرویی و بیراهه نوردی را ادامه دهند.

در ادامه‌ی مطلب، با یاری و همفکری آقای سعید روشن، مسئول کمیته تورینگ و سافاری استان گیلان و قهرمان چند دوره‌ی مسابقات کشوری، فهرستی از بهترین خودروهای مناسب رانندگی خارج جاده ارائه شده است. تنوع این مدل‌ها با توانایی‌های متفاوت، طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که عمدتا فاصله‌ی زیادی با استانداردهای جهانی دارند؛ اما به هر حال تنها گزینه‌های موجود در ایران محسوب می‌شوند.

ضمنا با هدف پرهیز از زیاده‌گویی، بعضی خودروهای کمیاب یا بسیار پرهزینه مثل لندرور دیفندر و رنجرور یا وانت تویوتا هایلوکس قدیمی، معرفی نشدند. همچنین مقایسه فنی یا ذکر امکانات و آپشن‌های تک‌تک خودروها در ذیل مطلب، نوشته نشده اما نویسنده تلاش کرده است مهمترین مشخصات یا تجهیزات فنی را توضیح دهد.

بهترین خودرو های آفرود


 جیپ میول، فورد میوت و جیپ کا ام

اولین مدل‌های جیپ توسط شرکت ویلیز برای ارتش امریکا ساخته شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، شرکت فورد قرار داد با نیروهای نظامی را ادامه داد و سال ۱۹۵۱ از خودرویی به نام MUTT رونمایی کرد.

به بیان بهتر، آنچه در ایران به نام جیپ میول شناخته می‌شود، دچار اشتباه در تلفظ نام شده و میوت (Military Utility Tactical Truck) تولید امریکا است که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۹ عرضه شد. البته واژه‌ی انگلیسی میول (Mule) به معنی قاطر، در کشورهایی غیر از ایران هم برای این خودرو استفاده می‌شود.

جیپ میول میوت

میوت در ایران، مختص ارتش بود و به مرور زمان وارد بازار شد. غالب این خودروها که سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ خریداری شده‌اند؛ موتور ۲/۳ لیتر با قدرت ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۱۷۴ نیوتن‌متر دارند. گیربکس دستی ۴ سرعته است اما برای شروع حرکت از حالت سکون، دنده ۲ به بعد استفاده می‌شوند. دنده یک فورد میوت، دارای ضریب سنگین است و کاربرد دنده کمکی دارد.

وزن خالص کمتر از ۶۰۰ کیلوگرم  و سیستم دو دیفرانسیل، میوت را در گروه بهترین خودرو آفرود ایران قرار می‌دهد. این مدل، گزینه‌ای پرکاربرد و ارزان‌قیمت برای رانندگی آفرود  است. هم‌اکنون مدل‌های قدیمی جیپ میوت با هزینه‌ ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شوند.

جیپ کا ام

از دیگر خودروی خانواده‌ی جیپ که در ایران وجود دارد، مدل کا ام (KM)  است. این مدل، عمدتا توسط شرکت جیپ کره جنوبی تولید و وارد کشورمان شد. فرمان هیدرولیک، موتور ۱۹۸۵ سی‌سی، قدرت ۷۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتن‌متر با میانگین مصرف سوخت ۱۱ تا ۱۲  لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مهم‌ترین ویژگی‌های جیپ کا ام هستند.

جیپ شهباز و جیپ صحرا

مونتاز شهباز در ایران، ۸ سال قبل از پیکان شروع شد. این خودرو معادل مدل Cj ساخت امریکا بود که به عنوان نسخه‌ی غیرنظامی جیپ، هم‌زمان توسط چند شرکت تولید می‌شود و خیلی زود، مورد توجه یک کارآفرین ایرانی قرار گرفت.

در تاریخ  ۴ دی‌ماه ۱۳۳۵، مرحوم جعفر اخوان اقدام به تاسیس شرکت جیپ سازی ایران کرد. مهم‌ترین محصول تولید این شرکت در سال‌های نخست، جیپ Cj بود که با نام شهباز مشهور شد. شرکت جیپ ایران، از دهه ۵۰ خورشیدی به نام “جنرال موتورز ایران” تغییر نام یافت و انواع خودروهای امریکایی را تولید کرد. این مجموعه پس از انقلاب و مصادره اموال، مدتی تعطیل بود و امروزه با تغییرات فراوان، اساس پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) محسوب می‌شود.

جیپ شهباز

عمده‌ی جیپ شهباز موجود در ایران، مجهز به موتور ۳/۸ لیتر با قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۱ نیوتن‌متر است. این خودروی دو دیفرانسیل دو نفره، حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ۱۳ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت ۱۵ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر برساعت، مهم‌ترین ویژگی‌های شهباز هستند. قیمت این خودرو با توجه به کارکرد، تجهیزات و سلامت بدنه، ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. جیپ شهباز همچنان از دیدگاه بعضی رانندگان، بهترین خودرو آفرود با بودجه‌ی پایین محسوب می‌شود.

جیپ صحرا

جیپ صحرا با چراغ‌های چهارگوش، متفاوت از شهباز دیده می‌شود. این مدل مجهز به موتور ۲/۴ لیتر میتسوبیشی، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد.  میانگین قیمت جیپ صحرا مدل دهه‌ی ۷۰ خورشیدی، حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

جیپ سیمرغ و جیپ آهو

مونتاژ سیمرغ و آهو، پس از شهباز توسط شرکت جیپ ایران انجام شد.  اساس این خودرو، حیپ واگونیر ساخت امریکا بود. جیپ آهو بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۶۴ به بازار ایران رسید. مدل وانت به نام سیمرغ، ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۹ روی خط مونتاژ کشورمان باقی ماند. جیپ آهو با بدنه‌ی دودر و چهاردر وجود دارد اما جیپ سیمرغ فقط با ساختار بدنه‌ی وانت دودر تولید شد.

جیپ آهو

سیمرغ و آهو در ایران، اکثرا مجهز به موتور ۳/۸ لیتر با قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۹۱ نیوتن‌متر هستند.  جیپ آهو، حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و حدود ۱۶ ثانیه زمان می‌برد تا به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. میانگین مصرف سوخت ۱۸ تا ۲۰ لیتر در صد کیلومتر، مهم‌ترین نکته‌ی منفی جیپ آهو و سیمرغ است.

جیپ سیمرغ

در بازار آزاد، قیمت جیپ آهو سالم و تجهیز شده، رقم مشخصی ندارد و از  ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود. طبیعتا نمونه‌های خاص و کلکسیونی با قیمت یک میلیارد تومان و بیشتر هم وجود دارند.

شورولت بلیزر K۵

امروزه به‌ندرت از بلیزرهای کلاسیک برای رانندگی شخصی و طبیعت‌گردی خارج از مسابقات استفاده می‌شود؛ چراکه پرمصرف و پرهزنیه است. از سویی دیگر، ارزش کلکسیونی این خودرو بالا رفته و مالکان ایرانی سعی می‌کنند رانندگی پرخطر با  بلیزر نداشته باشند.

بلیزر K5

شورولت بلیزر در ایران، نمونه‌ای کمیاب از شاسی‌بلند پهن‌پیکر با ساختار دودر محسوب می‌شود. موتور معمول برای این خودرو ۶ سیلندر ۴/۱ لیتر (۲۵۰ اینچ مکعب) مشهور به موتور قرمز با قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۷ نیوتن متر، یا ۸ سیلندر  ۵/۷  لیتر (۳۵۰ اینچ مکعب) با قدرت ۱۶۵ اسب بخار و گشتاور ۳۴۵ نیوتن‌متر  است. به تعداد کمتر، موتور ۸ سیلندر ۶/۶ لیتر (۴۰۰ اینچ مکعب) با قدرت ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۷ نیوتن‌متر نیز وجود دارند.

بلیزرهای مدل ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ موجود در ایران، به شرط سلامت بدنه، موتور ۸ سیلندر و گیربکس دنده اتوماتیک، بیش از یک میلیارد تومان ارزش کلکسیونی دارند. بلیزر K5 در گروه خودروهای کلاسیک پهن پیکر، بهترین خودرو آفرود محسوب می‌شود.

نیسان پاترول ۲در و ۴در

اگر بخواهیم با در نظر گرفتن هزینه‌های مختلف،  یک نمونه را به عنوان بهترین خودرو آفرود ایران معرفی کنیم، بدون شک مجبور به انتخاب نیسان پاترول مونتاژ پارس خودرو هستیم. قیمت مناسب، فراوانی قطعات و مکانیک‌های متخصص، نکات مثبت برای پاترول در ایران هستند؛ اما پیشرانه‌ی ضعیف در مقایسه با رقبا نیز وجود دارد.

نیسان پاترول 2در

غالب پاترول‌های دودر موجود در ایران، موتور ۴ سیلندر ۲/۴ لیتر با قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر دارند. میانگین مصرف سوخت این مدل‌ها، ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است و رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، حدود ۱۶ ثانیه زمان می‌برد.

نیسان پاترول 4در

پاترول ۴در با موتور ۶ سیلندر ۴ لیتر نیز در ایران وجود دارد. این مدل، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. پاترول ۶ سیلندر ۴در با وزن ۲۲۰۰ کیلوگرم،  در هر صد کیلومتر  ۱۸ تا ۲۰ لیتر بنزین نیاز دارد و یکی از پرمصرف‌ترین خودروهای مونتاژ ایران محسوب می‌شود.

پاترول از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۲ در ایران مونتاژ شد. به همین دلیل تنوع قیمتی دارد. به طور کلی، با هزینه‌ای حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان، می‌توان پاترول ۲در همراه شرایط فنی مناسب رانندگی آفرود را خریداری کرد.

مقاله مرتبط:

بهترین خودرو های چینی بازار ایران

جک T8 کرمان موتور KMC بنزینی و دیزلی؛ مشخصات، امکانات و قیمت در ایران

آمیکو آسنا توربو اتوماتیک و دنده دستی؛ قیمت و مشخصات و هرآنچه لازم است بدانید

میتسوبیشی پاجیرو

در سال ۱۳۸۴ شرکت بهمن موتور اقدام به مونتاژ میتسوبیشی پاجیرو نسل دوم کرد. این مدل به تعداد محدود تا سال ۱۳۸۶ عرضه شد و لوکس‌ترین خودروی مونتاژ ایران بود. غالب پاجیروهای بهمن موتور، ۴در هستند اما اندک نمونه‌های دودر این خودرو نیز در کشور وجود دارند.

میتسوبیشی پاجیرو بهمن

پاجیرو با پیشرانه‌ی ۳/۵ لیتر V6 قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۳۱۳ تولید می‌کند. این شاسی بلند ۱۸۰۰ کیلوگرمی، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت پاجیرو مونتاژ بهمن موتور، ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است.

میتسوبیشی پاجیرو 2014 وارداتی

پاجیرو نسل چهارم هم با ساختار دودر و چهاردر وارد ایران شد. این خودرو مجهز به موتور ۳/۸ لیتر تنفس طبیعی، ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۹ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت پاجیرو ۲۰۰۷ چهاردر، حدود ۱۱ ثانیه و مجهز به گیربکس ۵ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک است.

در بازار آزاد به دلیل کمبود قطعه و استهلاک بالا، پاجیرو مونتاژ بهمن موتور به قیمت یک تا ۱/۲ میلیارد تومان معامله می‌شود. پاجیرو جدید ساخت ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ از ۲ تا ۴ میلیارد تومان قیمت دارد.

نیسان رونیز

نیسان اکسترا (Xterra) به عنوان یک شاسی‌بلند اسپرت مناسب رانندگی خارج جاده، بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ با مدل‌های مختلف تولید شد.  نسخه‌ای از نسل اول، با مونتاژ پارس خودرو به بازار ایران رسید.

نیسان رونیز

نیسان رونیز ایران، سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ تولید شد. موتور ۲/۴ لیتر این خودرو ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. رونیز برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۶ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. این مدل در ایران با گیربکس ۴ سرعته دستی، دنده کمکی و پلوس خلاص کن، عرضه شده است.

مهم‌ترین نکات منفی نیسان رونیز، فقدان ترمز ABS و مصرف سوخت ۱۲ تا ۱۴ لیتر در صد کیلومتر هستند. قیمت نمونه‌های سالم این خودرو در بازار، ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

نیسان پیکاپ و نیسان سرانزا

مدل‌های تک‌کابین و دو کابین نیسان پیکاپ، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ توسط پارس خودرو مونتاژ شد. این مدل با چهره‌ی جدید و مشابه رونیز نیز در بازار ایران وجود دارد.

نیسان پیکاپ سرانزا
نیسان پیکاپ سرانزا

موتور نیسان پیکاپ، ۲/۴ لیتر با قدرت ۱۳۳ اسب بخار و گشتاور ۱۹۷ نیوتن‌متر است. این خودرو با گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز به دنده کمکی، ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد و حدود ۱۲ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت نیسان پیکاپ، ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است.

نیسان پیکاپ

از نظر راحتی در کابین، سرنشینان نیسان پیکاپ شرایط بسیار بدی دارند که البته برای افراد بلند قد، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. این خودرو در بازار آزاد، ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

پاژن پیکاپ

شرکت مرتب خودرو بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ اقدام به مونتاژ یک مدل دو دیفرانسیل با ظاهر مشابه لندرور دیفندر کرد که با نام پاژن مشهور شد. این مدل به دلایل مختلف، یکی از پراستفاده‌ترین خودروهای مناسب آفرود در ایران است.

پاژن مرتب خودرو

موتور ۶ سیلندر ۳ لیتر میتسوبیشی با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن‌متر، نکته مثبت پاژن محسوب می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه، نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات فنی پاژن هستند. در ایران، پاژن توربو دیزل با موتور ۲/۸ لیتر کامینز (مونتاژ چین) و موتور ۲/۴ لیتر نیسان مشابه رونیز نیز وجود دارند.

قیمت مدل‌های مختلف پاژن در بازار، ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. طبیعتا مدل‌های تقویت‌شده با تجهیزات لوکس و مخصوص آفرود پاژن هم وجود دارند که قیمت این خودرو را تا یک میلیارد تومان افزایش می‌دهند.

تویوتا Fj40

لندکروزر سری J40 در ایران با نام Fj40 شناخته می‌شود. این مدل با نسخه‌ی دودر و چهاردر و وانت وارد ایران شد اما عمدتا با مدل ۲در برای ایرانیان شهرت دارد. در سال‌های دهه ۶۰، تویوتا Fj40 عنوان بهترین خودرو آفرود ایران را در اختیار داشت.

تویوتا اف جی 40

قبل از انقلاب، تعداد قابل توجهی تویوتا Fj40 برای جبران نیازهای نظامی کشور خریداری شد. این خودرو در جنگ با عراق، اهمیت ویژه داشت و توانایی‌های خود را ثابت کرد. موتور شش سیلندر خطی ۴/۲ لیتر با قدرت ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰نیوتن‌متر، همراه با گیربکس ریز یا به عبارتی ریشو بلند مناسب مسیرهای سخت خارج جاده است.

تویوتا اف جی 40 وانت

حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان لازم است تا تویوتا Fj40 به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو هم ۱۵ تا ۱۶  لیتر در صد کیلومتر است. تویوتا FJ۴۰ وانت در بازار ایران، با قیمتی حدود ۱۵۰ میلیون تومان وجود دارد اما نسخه‌ی دودر با تجهیزات مدرن و بازسازی کامل، ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود.

تویوتا لندکروزر سری ۷۰

یکی از بهترین و البته کم‌یاب‌ترین خودروهای مناسب آفرود در ایران، تویوتا لندکروزر سری ۷۰ است. این مدل، همچنان در کشورهای شرق آسیا و استرالیا تولید می‌شود. به همین دلیل با مشکل کمبود قطعه مواجه نیست؛ هرچند که هزینه خرید و ماجراجویی با لندکروزر سری ۷۰، فراتر از شاسی‌بلندهای قدیمی مونتاژ ایران است.

تویوتا لندکروزر سری 70 تک کابین

لندکروزرهای سری ۷۰ در ایران، عمدتا وانت تک کابین و دارای فضای بار قابل توجه هستند. پیشرانه‌ی این خودروها معمولا ۴ لیتر با قدرت ۲۲۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر است. میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر، نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه، مهم‌ترین نکات مثبت لندکروزر سری ۷۰ هستند.

تویوتا لندکروزر سری 70 دو کابین

فراتر از کاربری آفرود،  امروزه لندکروزر J70 خودرویی کلکسیونی و ارزشمند محسوب می‌شود. قیمت دقیق این مدل در ایران مشخص نیست اما برای نمونه‌های لوکس و بسیار کم‌کار، ۲ تا ۴ میلیارد تومان پرداخت می‌شود.

تویوتا لندکروزر VXR و GXR سری ۱۰۰ و ۲۰۰

در اکثر کشورهای دنیا، لندکروزر به کلاس شاسی بلندهای لوکس و گران‌قیمت تعلق دارد. این شرایط برای بازار ایران و محدودیت‌های خاصش، بیشتر جلوه می‌کند. توانایی‌های فنی لندکروزر VXR و GXR در غالب شاسی‌بلند‌های موجود در ایران دیده نمی‌شوند؛ اما قیمت خرید و هزینه نگه‌داری این خودروها باعث شده است؛ صرفا توسط افراد متمول جامعه قابل استفاده باشند.

لندرکروزر  GXR سری J100 

لندکروزر  GXR یا سری J100  با دو موتور ۶ سیلندر و ۸ سیلند ساخت ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ وارد ایران شد. مدل ۶ سیلندر ۴/۵ لیتری، ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.  این نمونه  با وزن ۲۴۴۰ کیلوگرم در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و حدود ۱۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر  مصرف می‌کند. مدل ۸ سیلندر لنکروزر J100 به ندرت وارد ایران شده است و موتور ۴/۷ لیتر ۲۸۸ اسب بخار و ۴۴۵ نیوتن‌متر دارد.

لندرکروزر  VXR یا سری J2۰۰ 

لندکروزر  VXR سری J200  عمدتا با موتور ۸ سیلندر ۴/۷ لیتری وارد ایران شد. این خودرو  امکانات رفاهی متنوع و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. لندکروزر  VXR با موتور V۸، میانگین مصرف سوخت ۱۵ لیتر در صد کیلومتر دارد و می‌تواند  تنها ۹ ثانه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. البته لندکروزر GXR سری J۲۰۰ با موتور ۶ سیلندر ۴ لیتر ۲۴۰ اسب بخار و ۳۷۷ نیوتن‌متر گشتاور نیز در ایران وجود دارد.

تمام لندکروزرهای VXR و GXR موجود در ایران، گیربکس اتوماتیک دارند. امروزه قیمت نمونه‌ی کم‌کار این خودروها حدود ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان است.

تویوتا Fj کروزر

قطعا Fj کروزر یکی از معدود خودروهای سطح بالا برای آفرود در ایران محسوب می‌شود و شرایط فنی نزدیک به استانداردهای جهانی دارد. این مدل البته یکی از گران‌ترین گزینه‌های ممکن برای طبیعت‌گردی است. از دیدگاه بعضی کارشناسان، Fj کروزر بهترین خودرو آفرود ایران است.

تویوتا اف جی کروزر

موتور ۶ سیلندر ۴ لیتر برای Fj کروزر، ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودروی ۱۸۵۰ کیلوگرمی در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت Fj کروزر، ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است.

اکثر تویوتا Fj کروزرهای موجود در ایران، مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ هستند. نمونه‌های معمول با کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر، حدود ۵/۵ تا ۶ میلیارد تومان قیمت دارند. ارزش‌گذاری برای نسخه‌های کم‌کار و مدل‌ بالا، ۹ تا ۱۰ میلیارد تومان است.

تویوتا هایلوکس

مدل‌های قدیمی هایلوکس که دهه‌ی ۷۰ خورشیدی وارد ایران شدند، بسیار کمیاب و عمدتا غیرقابل استفاده هستند. نسل‌های هفتم و هشتم بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ به بازار ایران رسیدند و همچنان با قیمت نجومی معامله می‌شوند.

تویوتا هایلوکس 2012

هایلوکس نسل ۷ با موتور ۲/۷ لیتری در ایران و بسیاری دیگر کشورهای دنیا وجود دارد. این مدل، ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. هایلوکس با گیربکس دستی ۵ سرعته، میانگین مصرف سوخت ۱۱ لیتر در صد کیلومتر وسرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه دارد.

تویوتا هایلوکس 2016

هایلوکس نسل هشتم مدل ۲۰۱۶ هم مجهز به موتور ۲/۷ لیتری است اما ۱۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل، ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است. هایلوکس نسل هشتم با گیربکس دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۶ سرعته وجود دارد.

قیمت هایلوکس صفر کیلومتر ۲۰۱۶ در بازار ایران، ۵ تا ۵/۵ میلیارد تومان است. مدل‌های قدیمی‌تر نیز عمدتا بالای ۲ میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شوند.

تویوتا پرادو

مدل‌های چهاردر و دودر پرادرو به تعداد قابل توجه وارد ایران شدند اما برای رانندگی خارج جاده، غالبا  از نسخه‌ی دودر استفاده می‌شود. پرادو چهاردر VX موجود در ایران، معمولا مجهز به پیشرانه ۴ لیتر ۶ سیلندر ۲۷۰ اسب بخار است. پرادوهای دودر با دو نوع پیشرانه ۴ لیتر و ۲/۷ لیتر وارد کشور شده‌اند و همچنان در گروه بهترین خودرو آفرود هستند.

پرادو دو در

پرادو GX دودر با پیشرانه ۴ سیلندر ۲/۷ لیتری،  ۱۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل حدود ۱۳ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۱۲ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

پرادور 4در

قیمت پرادو ۶ سیلندر مدل ۲۰۰۷ دودر با کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر، ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان است. نمونه‌های سالم و کم‌کار ساخت ۲۰۱۲ با ظاهر جدید و پیشرانه ۴ سیلندر نیز، چنین قیمتی دارند. هزینه خرید پرادوهای ۴در مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ از ۲/۵ تا ۶ میلیارد تومان است.

سوزوکی گرند ویتارا

در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، سوزوکی گرند ویتارا برای رانندگی آفرود استفاده می‌شود. قیمت معقول و قطعات در دسترس برای ویتارا، این خودرو را به گزینه‌ای مناسب طبیعت‌گردی تبدیل کرده  که البته بهتر است با کمی تغییرات فنی، حذف سپرها و نصب تایرهای ویژه همراه شود.

سوزوکی گرند ویتارا

ویتارا با موتور ۲/۴ لیتری، گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته و سیستم دو دیفرانسیل، ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد.  این مدل در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت ویتارا ۱۰ لیتردر صد کیلومتر است.

قیمت نمونه‌ی صفر کیلومتر ویتارا  ۲/۴ لیتر دنده اتوماتیک مدل ۱۳۹۷ در بازار آزاد به ۲/۵ میلیارد تومان می‌رسد.  نسخه‌های مدل ۱۳۹۰ با کارکرد حدود صد هزار کیلومتر، ۱/۲ تا ۱/۵ میلیارد تومان قیمت دارند.

سانگ یانگ اکتیون

توانایی‌های آفرود اکتیون برای عامه‌ی مردم ناشناخته است اما رانندگان حرفه‌ای برای شاسی بلند دو دیفرانسیل سانگ یانگ، ارزش بالاتری نسبت به سوزوکی ویتارا و رونیز قائل هستند. از سویی دیگر، هزینه قطعات و لوازم یدکی سانگ اکتیون نسبت به رقبا، بالاتر است.

سانگ یانگ اکتیون

اکتیون با دو چهره‌ی متفاوت وارد ایران شد اما برای تمام مدل‌ها، پیشرانه ۲/۳ لیتر و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ارائه کرد. قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۱۴ نیوتن‌متر، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت اکتیون با وزن ۱۹۰۰ کیلوگرم، ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است.

غالب اکتیون‌های موجود در ایران، ساخت ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ هستند. اندک نمونه‌های با کارکرد کمتر از صد هزار کیلومتر، حدود یک میلیارد تومان قیمت دارند و نسخه‌های پرکار قدیمی، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هستند.

رنو داستر

اندک خودروهای مونتاژی رنو در ایران، عموما تولیدات داچیا رومانی محسوب می‌شوند. نسل اول داستر نیز، شاسی بلند دو دیفرانسیل داچیا بود که با برند رنو در ایران مونتاژ شد. این مدل توسط بسیاری از مردم کشورمان برای رانندگی آفرود جدی گرفته نمی‌شود اما توانایی‌های بسیار خوب برای تپه نوردی دارد. داستر برای آفرودهای سنگین، نیازمند تایرهای ویژه است.

رنو داستر

موتور ۲ لیتر برای داستر دنده اتوماتیک، ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این تجهیزات برای خودروی دو دیفرانسیل ۱۲۰۰ کیلوگرمی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌دهد. نهایت سرعت داستر ۱۷۰ کیلومتر برساعت است.

روزگاری نه‌چندان دور، داستر دنده اتوماتیک صفر کیلومتر به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شد اما امروزه در نسخه‌هایی با کارکرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۱/۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

فوتون تونلند دیزل

اما ایران خودرو با مونتاژ فوتون تونلند، امکان رانندگی آفرود با یک وانت چینی را فرهم کرد. استقامت  این خودرو بعد از مدت‌ها استفاده در مسیرهای سخت خارج جاده، به شدت کاهش می‌یابد و خسارات جبران‌ناپذیر به قطعات فنی وارد می‌شود. هرچند که نمی‌توان یک مدل چینی را در گروه بهترین خودرو آفرود ایران قرار داد اما از سویی دیگر،  بسیاری از مالکان تونلند سال‌هاست از این خودرو برای تردد آرام و آهسته در مسیرهای کوهستانی و سنگ‌لاخ استفاده می‌کنند.

فوتون تونلند دیزل

تونلند دیزل با موتور ۲/۸ لیتر توربو و گیربکس دستی ۵ سرعته، دنده کمکی و سه حالت تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین دارد. قدرت ۱۷۴ اسب‌بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه و میانگین مصرف گازوئیل ۹ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

فوتون تونلند توربو

تونلند با موتور ۲/۴ لیتر بنزینی با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر نیز وجود دارد.  نسل جدید این خودرو به تازگی توسط ایران خودرو رونمایی شده تا همراه با گیربکس اتوماتیک، موتور ۲ لیتر توربوشارژ ۲۳۸ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتن‌متر عرضه شود.

نمونه‌های دست دوم کم‌کار از تونلند دیزل دنده دستی در بازار آزاد، حدود یک تا ۱/۲ میلیارد تومان قیمت دارند.

جک T8 / پیکاپ KMC T8

تنها وانت جک در بازار ایران، توسط کرمان موتور با کد T8 عرضه می‌شود. این مدل، فعلا فقط با موتور ۲ لیتر توربوشارژ و گیربکس دستی وجود دارد اما به‌زودی مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک هم مونتاژ خواهد شد. جک T۸ مشابه فوتون تونلند، وانت دو دیفرانسیل مناسب برای آفرودهای سبک است.

 جک تی 8 کرمان موتور

پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربوشارژ برای جک KMC T8 قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این مدل سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد. سه حالت رانندگی دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین برای T8 قابل انتخاب هستند. برای دیفرانسیل عقب هم قفل الکترونیکی اتوماتیک وجود دارد.

قیمت جک T8 صفر کیلومتر در بازار، ۱/۵ میلیارد تومان است. مدل دنده اتوماتیک هنوز عرضه نشده اما احتمالا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت بالاتر خواهد داشت.

آمیکو آسنا

وانت هوانگهای در ایران با نام آسنا توسط آمیکو عرضه می‌شود. این پیکاپ طی سال‌های اخیر مجهز به گیربکس دستی ۵ سرعته و دنده کمک مونتاژ شد اما نسخه‌ی دنده اتوماتیک نیز به تازگی، قابل خرید است. باکمی ارفاق می‌توان آسنا را در گروه خودروهای چینی و عضوی از زیرمجموعه‌ی بهترین خودرو آفرود ایران قرار داد.

آمیکو آسنا با موتور ۲/۴ لیتر بنزینی، ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این خودرو برای ثبت سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان می‌برد و نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت با میانگین مصرف سوخت ۱۱ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌دهد.

آمیکو آسنا

آمیکو آسنا توربو مجهز به پیشرانه‌ی ۲/۴ لیتر، ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو دنده اتوماتیک است و حدود ۱۱ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت آسنا توربو ۱۰ تا ۱۱ لیتر بنزین در صد کیلومتر اعلام شده است.

آمیکو آسنا دنده‌ای کم‌کار دست دوم، حدود ۱/۲ میلیارد تومان قیمت دارد. مدل‌های قدیمی با کارکرد بیش از صدهزار کیلومتر، به قیمت ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند. قیمت آمیکو آسنا توربو دنده اتوماتیکی در بازار آزاد، ۲ میلیارد تومان است.

دایون Y5 و دایون V5 کلوت

شرکت صنایع خودروسازی ایلیا ادعا می‌کند دایون Y5 بهترین شاسی‌بلند چینی بازار ایران برای رانندگی آفرود است. این موضوع هنوز توسط رانندگان حرفه‌ای ثابت نشده اما تجهیزات خاص شامل کنترل پایداری بوش، سیستم چهار چرخ محرک ساخت بورگ‌وارنر امریکا، قفل دیفرانسیل مکانیکی محور عقب و گیربکس ۶ سرعته، در دیگر خودروهای چینی موجود در ایران دیده نمی‌شوند. نسخه‌ی وانت دایون Y5 به نام V5 یا کلوت وجود دارد.

دایون Y5

موتور ۲ لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۰۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر، شاسی بلند ۲۰۰۰ کیلوگرمی دایون Y۵ را در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند. میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است.

پیکاپ کلوت دایون V5

امروزه دایون Y5 مشابه بسیاری دیگر شاسی بلندهای چینی بازار ایران، قیمتی نزدیک به ۲ میلیارد تومان دارد. وانت کلوت (دایون V5) با گیربکس دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد. قیمت این پیکاپ نیز در صورت عرضه، ۱/۴ تا ۱/۷ میلیارد تومان خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا