بهترین خودروهای آلمانی تاریخ، از گلف و ۹۱۱ تا S کلاس و M3
بهترین خودروهای آلمانی تاریخ، از گلف و ۹۱۱ تا S کلاس و M3
آلمان یکی از فعالترین کشورهای جهان در زمینهٔ خودروسازی محسوب میشود و به همین دلیل، کارنامهای درخشان از تولید انواع خودروهای فوقالعاده دارد. در اینجا بهترین خودروهای تاریخ آلمان از گذشته تا امروز را معرفی خواهیم کرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
آئودی کواترو
این خودرویی است که به پایه و اساس برند آئودی در دوران مدرن تبدیل شد و به لطف حضور در مسابقات رالی، سامانهٔ چهارچرخ محرک افسانهای آئودی را متولد کرد. ایدهٔ اولیهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو از یک کامیون نظامی گرفته شد اما آئودی بهسرعت آن را اصلاح کرد تا در مسابقه و جادهای به سلاحی مخوف تبدیل شود. آئودی کواترو تا سال ۱۹۹۱ در بازار دوام آورد درحالیکه قرار بود خیلی زودتر از اینها کنار گذاشته شود.
آئودی R8
آئودی R8 بر اساس کانسپت جذاب لمانز کواترو شکل گرفت و در نسخهٔ تولیدی تغییرات اندکی را تجربه کرد. این خودرو خیلی زود به کاربردیترین سوپراسپرت دنیا شهرت یافت زیرا رانندگی با R8 و استفادههای روزمره از آن بسیار آسان بود و حتی رانندگان معمولی هم میتوانستند این سوپراسپرت را بهراحتی کنترل کنند. نمونههای اولیهٔ R8 با پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 به بازار آمدند اما بعداً آئودی سوپرکار خود را به پیشرانهٔ V10 لامبورگینی گالاردو مجهز کرد.
بامو ۲۰۰۲
هرچند سدانهای کوچک بامو با مدلهای ۱۵۰۲ و ۱۶۰۲ معرفی شدند اما این ۲۰۰۲ بود که الگوی مدلهای بعدی و بهویژه سری ۳ را بنیان نهاد. پیشرانهٔ ۲ لیتری ۲۰۰۲ با ۱۰۰ اسب بخار قدرت، در زمانی که رقبا میتوانستند نهایتاً به سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت برسند امکان دستیابی به حداکثر سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد اما این پایان ماجرا نبود زیرا بامو بعداً مدل ۲۰۰۲tii با ۱۳۰ اسب بخار قدرت، سیستم انژکتوری و حداکثر سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت معرفی کرد.
بامو M3 نسل E30
نسل E30 بامو نهفقط یکی از بهترین خودروهای تاریخ آلمان بلکه یکی از بهترین خودروهای دهه ۸۰ جهان محسوب میشود. این خودرو با گلگیرهای برجسته و ارتفاع پایین، کاملاً با سری ۳ معمولی متفاوت بود. بامو در ابتدا صرفاً تولید ۵ هزار دستگاه از این M3 را برای دریافت جواز حضور در مسابقات قهرمانی تورینگ اروپا برنامهریزی کرده بود اما تقاضای بالا باعث تولید ۱۷,۱۸۴ هزار دستگاه از E30 M3 شد.
بامو سری ۵ نسل E39
بامو سری ۵ در سال ۱۹۷۲ با کد E12 متولد شد اما این نسل چهارم با کد E39 بود که سری ۵ را به خودرویی که امروز میشناسیم تبدیل کرد. E39 تقریباً در هیچ مقایسهٔ هیچ مجلهای شکست نخورد و با خانوادهای گسترده از مدل پایهٔ ۵۲۰i تا M5 آتشین، برای هر نیازی گزینهای داشت. این نسل با فروش ۲۵۰ هزار دستگاه در یک سال و فروش کلی ۱.۵ میلیون دستگاه، در بازار نیز موفقیت بزرگی برای بامو به دنبال داشت.
فورد کاپری
فورد کاپری ریشهٔ انگلیسی-آلمانی دارد. این خودرو که در هردو کشور مذکور تولید میشد، پاسخ اروپایی به موستانگ آمریکا بود. کاپری با فروش بیش از ۱.۹ میلیون دستگاه در سه نسل، موفقیت بزرگی را برای فورد اروپا به دنبال داشت. مدلهای اولیهٔ این ماشین از پیشرانهٔ ۲ لیتری V4 اسکس استفاده میکردند. این نام از شهری در بریتانیا گرفته شده بود که محل تولید این پیشرانه بود. فورد برای خریداران اروپایی کاپری اما موتورهای ۲ لیتری و ۲.۳ لیتری V6 کلن را ارائه کرد.
مرسدس بنز E کلاس نسل W124
زمانی از هر پنج مرسدسی که در سراسر جهان فروخته میشد یکی E کلاس بود. این خودرو هنوز هم یکی از محصولات مهم مرسدس محسوب میشود اما هیچگاه بهاندازهٔ نسل W124 اواخر دههٔ ۸۰ نماد این شرکت نبوده است. کیفیت ساخت و قابلیت اطمینان این ماشین هنوز هم افسانهای است و به همین دلیل است که همچنان تعداد زیادی از این نسل E کلاس در سراسر جهان در حال کار هستند.
مرسدس بنز S کلاس
مرسدس بنز S کلاس از سال ۱۹۶۵ تاکنون همواره کاپیتان سدانهای لوکس جهان بوده و نماد راحتی و تجمل محسوب میشود. مرسدس از همان ابتدا نسخههای کشیدهٔ S کلاس را با نام SEL برای خریدارانی که ترجیح میدادند از نشستن در صندلیهای عقب لذت ببرند ارائه کرد. برای کسانی که خواهان پرفورمنس بودند نیز در ابتدا مدل ۳۰۰SEL 6.3 ارائه شد که ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. این راه بعداً با مدلهای AMG ادامه پیدا کرد.
مرسدس بنز SL نسل R230
میتوان هرکدام از نسلهای مرسدس SL را بهعنوان یکی از بهترین خودروهای ساخت آلمان انتخاب کرد ولی ما نسل R230 سال ۲۰۰۱ را نقطهٔ اوج SL میدانیم. ظاهر این خودرو هنوز هم قدیمی نشده، رانندگی آن همچنان عالی است و نسخهٔ SL55 AMG پرفورمنسی که از یک رودستر لوکس میخواهیم را ارائه میکند. وقتی به این ترکیب سقف فلزی تاشو را هم اضافه کنیم نتیجه یک کوپه کانورتیبل عالی خواهد بود.
اوپل مانتا
اوپل بهسرعت با کوپهٔ مانتا به فورد کاپری پاسخ داد. نسل اول این ماشین که با نام مانتا A شناخته میشد و در طراحی آن به ماسل کارهای آمریکایی توجه شده بود، خودروی خوبی بود اما مانتا B که در سال ۱۹۷۵ به بازار آمد با ظاهر مدرنتر، کابین جادارتر و از همه مهمتر هندلینگ بهتر، عالی بود. این کوپهٔ آلمانی در نسخهٔ GT/E با موتور ۲ لیتری ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت و تا سال ۱۹۸۸ با فروش ۶۰۳ هزار دستگاه کاپری را پشت سر گذاشت.
پورشه ۳۵۶
۳۵۶ پایه و اساس پورشه را شکل داد. هرچند این خودرو در اکثر مدلها قدرت زیادی نداشت اما با وزن سبک، آیرودینامیک مناسب و هندلینگ عالی توانست مخالفان خود را ساکت کند. موفقیت ۳۵۶ در ایالاتمتحده جا پای پورشه را محکم کرد. این ماشین همچنین پایهٔ طراحی ۹۱۱ بود. البته ۳۵۶ تا سال ۱۹۶۵ در کنار ۹۱۱ تولید شد زیرا برخی خریداران همچنان ظاهر قدیمیتر و پیشرانهٔ کوچکتر را میخواستند.
پورشه ۹۱۱
تصور پورشه بدون ۹۱۱ دشوار است. این خودرو از سال ۱۹۶۴ تاکنون بدون تغییر بزرگی در ظاهر تولید شده حتی با اینکه ابعاد و قدرت آن رشد بسیاری داشته است. ۹۱۱ سالها از پیشرانههای هوا خنک استفاده میکرد اما نسل ۹۹۶ با موتور آب خنک این ماشین را وارد عصر مدرن کرد.
پورشه ۹۲۸
اگر برنامههای پورشه برای جایگزینی ۹۱۱ با ۹۲۸ عملی میشدند، امروزه شرایط این شرکت بسیار متفاوت بود اما خوشبختانه ۹۲۸ بهعنوان یک کوپهٔ لوکس در کنار ۹۱۱ تولید شد و این نقش را بهخوبی ایفا کرد. کوپهٔ موتور جلوی پورشه در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری V8 عرضه میشد که ۲۴۰ اسب بخار قدرت داشت اما در طول سالها ۹۲۸ قویتر شد و نهایتاً به ۳۴۵ اسب بخار رسید تا توانایی رقابت خود را حفظ کند.
اسمارت فورتو
اسمارت فورتو یک خودروی حبابی برای دوران مدرن بود و به نیاز برای یک ماشین شهری جمعوجور و کممصرف پاسخ داد. ویژگی مهم فورتو امکان پارک کردن آن بهصورت عمودی در حاشیهٔ خیابانها بود زیرا طول این خودرو بهاندازهٔ عرض خودروهای معمولی بود. نمونههای اولیهٔ فورتو با یک پیشرانهٔ ۶۰۰ سیسی سه سیلندر توربو عرضه میشدند و ۱۷.۲ ثانیه طول میکشید تا از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسند.
فولکسواگن بیتل
هرچند فورد مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان بود اما مفهوم خودروی مردمی با فولکسواگن بیتل شکل گرفت. این خودرو قبل از جنگ جهانی دوم طراحی شد و در سال ۱۹۳۸ روی خط تولید رفت اما پس از جنگ تولید آن در سال ۱۹۴۶ توسط بریتانیاییها از سر گرفته شد. بیتلهای اولیه تنها ۲۵ اسب بخار قدرت داشتند اما خودروهایی ساده و بادوام بودند. آخرین بیتل کلاسیک در سال ۲۰۰۳ پس از ساخت ۲۱.۵ میلیون دستگاه در مکزیک از خط تولید خارج شد.
فولکسواگن گلف
فولکسواگن گلف نمادینترین هاچبک تاریخ و انتخاب پیشفرض برای بسیاری از خریداران محسوب میشود. گلف همهٔ وظایف از حملونقل خانوادگی ساده گرفته تا هاچبک داغ را خیلی خوب انجام میدهد. نسل اول گلف آنقدر خوب بود که تا سال ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی با نام سیتی گلف تولید میشد.
فولکسواگن شیراکو
گلف GTI ممکن است توجهات زیادی را به خود جلب کرده باشد اما دو سال پیش از تولد این خودرو فولکسواگن یک مدل اسپرت محرک جلو را به سبد محصولات خود اضافه کرده بود. این خودرو شیراکو نام داشت، یک کوپهٔ جذاب که از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۱۰ اسب بخاری گلف GTI استفاده میکرد و ظرف ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. نسل اول شیراکو توسط جوجارو طراحی شد.