هاست پرسرعت
خودرو

بهترین خودروهای اتوماتیک بازار ایران، از کوییک و تارا تا جک S5 و تیگو ۷

بهترین خودروهای اتوماتیک بازار ایران، از کوییک و تارا تا جک S5 و تیگو ۷

اگر با هر بودجه‌ای از ۴۰۰ میلیون تومان گرفته تا بیش از ۱.۵ میلیارد تومان به دنبال خودروی اتوماتیک در بازار ایران هستید این مطلب gsxr را از دست ندهید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

یکی از مهم‌ترین قطعات در قوای محرکهٔ خودروها گیربکس یا جعبه‌دنده است که نیروی موتور را به دیفرانسیل تحویل می‌دهد. این فرایند اما می‌تواند به‌صورت دستی توسط راننده یا به‌طور خودکار انجام گیرد. تعویض دنده دستی اما هرچند در خودروهای اسپرت می‌تواند لذت‌بخش باشد ولی در رانندگی‌های روزمره خصوصاً در شهرهای شلوغ و پرترافیک به دلیل کلاچ گرفتن‌های متعدد خسته‌کننده خواهد بود. به همین دلیل، خیلی‌ها سراغ خودروهای اتوماتیک می‌روند.

همچنین بخوانید: ارزان‌ترین خودروهای دنده اتوماتیک ایران

در بازار کشورمان اما اکثر خودروهای داخلی با گیربکس دستی ارائه می‌شوند و مدل‌های اتوماتیک کمتر بوده و قیمت بالاتری هم دارند. بااین‌حال، در همین بازار هم می‌توان مدل‌های نسبتاً مناسبی پیدا و ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با بهترین خودروهای دنده‌ اتوماتیک ایران آشنا شویم. لازم به ذکر است که در اینجا صرفاً به مدل‌های در حال تولید می‌پردازیم و خودروهای اتوماتیکی که قبلاً در ایران تولید یا عرضه می‌شدند مشمول این لیست نخواهد بود.

کوییک اتوماتیک

کوییک اتوماتیک

قطعاً کوییک نمی‌تواند لایق عنوان بهترین باشد اما ازآنجایی‌که این ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک بازار کشورمان محسوب می‌شود، در دسترس طیف بیشتری از خریداران قرار دارد و بنابراین حضورش در لیست ما خالی از لطف نخواهد بود. علاوه بر این، کوییک اتوماتیک خودروی نسبتاً کم‌استهلاکی است و نسبت به قیمت، آپشن‌های خوبی را ارائه می‌کند. البته کوییک اتوماتیک برای کسانی که خواهان شتاب و سرعت بالایی هستند اصلاً گزینه مناسبی نخواهد بود زیرا ترکیب پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ ۸۷ اسب بخاری با گیربکس CVT در شتاب‌گیری‌ها کند عمل می‌کند؛ بنابراین، کوییک برای کسانی که خواهان خودرویی اتوماتیک برای استفاده‌های معمول روزمره هستند، به لطف قیمت نسبتاً مناسب و آپشن‌های زیاد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک

هرچند پایه و اساس دنا پلاس به پژو ۴۰۵ بازمی‌گردد اما ایران‌خودرو توانسته با اقداماتی مثل ارائهٔ پیشرانه توربو و گیربکس اتوماتیک جدید، تا حدودی این سدان را مدرن‌تر کند. برخلاف محصولات اتوماتیک قبلی ایران‌خودرو که از گیربکس چهار سرعتهٔ قدیمی و پرمشکل پژو استفاده می‌کردند، دنا پلاس با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدیدی عرضه می‌شود که عملکرد بهتری دارد. همچنین نسخهٔ اتوماتیک این خودرو به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EF7 توربو مجهز است که با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور، اکثر نیازهای راننده را برطرف خواهد کرد. ویژگی مثبت دیگر این خودرو نیز می‌تواند برخورداری از آپشن‌های مناسبی مثل چهار ایربگ، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سانروف، کروز کنترل و در نمونه‌های جدیدتر سنسور نور و باران باشد. بااین‌حال، خریداران دنا پلاس اتوماتیک باید با مشکلات ریزودرشت این خودرو مثل فضای داخلی محدود، کیفیت پایین و… کنار بیایند.

تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک

تارا برخلاف دنا از پلت‌فرم مدرن‌تر پژو ۳۰۱ استفاده می‌کند و بنابراین درمجموع خودروی به‌روزتری است. ایران‌خودرو همچنین این سدان خود را به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 پلاس مجهز کرده که موتور نسبتاً بی‌آزاری است و به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌ها، خروجی کمی بالاتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. در تارا اتوماتیک انتقال نیرو توسط همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دنا صورت می‌گیرد ولی تارا از کابین جادارتر و پیشرانهٔ کم‌استهلاک‌تری بهره می‌برد هرچند که قدرت کمتری دارد. مصرف سوخت پایین و آپشن‌های مناسب مثل کنترل کشش، کنترل پایداری، چهار ایربگ، سانروف، سنسور نور و باران، سیستم پایش باد تایرها و… هم از دیگر نقاط قوت این خودرو هستند. بااین‌حال، مثل همهٔ خودروهای داخلی، تارا اتوماتیک هم معایبی مثل طراحی بیرونی نه‌چندان جالب، کیفیت ساخت پایین و ضخامت نازک پانل‌های بدنه رنج می‌برد.

جک J4

جک J4

جک J4 تنها سدان چینی زیر یک میلیارد تومان در بازار کشورمان محسوب می‌شود و به لطف همین قیمت نسبتاً مناسب و خوش‌نامی برند جک در ایران به‌واسطهٔ مدل J7 تا حدودی موردتوجه خریداران قرار گرفته است. این خودرو همچنین سدان کم‌استهلاکی است و برای کسانی که خواهان یک سدان اقتصادی آتوماتیک بی‌آزار هستند می‌تواند گزینهٔ مناسبی باشد هرچند که انتظار رانندگی هیجان‌انگیز و طراحی جذاب را نباید از چنین خودرویی داشت. J4 به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط گیربکس CVT صورت می‌گیرد که هرچند می‌تواند کسل‌کننده باشد اما استهلاک و مصرف سوخت پایینی را به دنبال دارد. همچنین چند وقتی است کرمان خودرو چند آپشن جدید شامل سیستم کنترل پایداری، دی‌لایت و ترمزهای دیسکی عقب را هم به J4 اضافه کرده است.

چری آریزو ۵

آریزو 5

آریزو ۵ سال‌ها است در بازار کشورمان حضور دارد و به لطف آپشن‌های زیاد، طراحی قابل‌قبول و شبکه نمایندگی‌های گسترده مدیران خودرو با استقبال مناسبی مواجه شده است. در حال حاضر، این خودرو با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه می‌شود که ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی موتور هم هرچند توسط گیربکس CVT صورت می‌گیرد اما این گیربکس از ۹ دنده مصنوعی بهره می‌برد که می‌تواند حس تعویض دنده را القا کند. همچنین به‌تازگی مدیران خودرو نسخهٔ جدیدی از این سدان چینی را با نام آریزو ۵ S یا اسپرت معرفی کرده است که از طرحی تهاجمی‌تر در جلو و دو آپشن جدید دو آپشن جدید گرم‌کن صندلی‌های جلو و تنظیم برقی صندلی راننده بهره می‌برد.

جک S5

جک S5

جک S5 هرچند یکی از قدیمی‌ترین خودروهای چینی بازار کشور محسوب می‌شود اما جزء کراس‌اوورهای چینی پرفروش بازار است و با جلب اعتماد خریداران توانسته همچنان محبوبیت خود را حفظ کند. همچنین در پاییز سال ۱۴۰۰ کرمان خودرو نسخه فیس‌لیفت این کراس‌اوور را با تغییراتی در قسمت سپر و جلوپنجره معرفی کرد. تغییر مهم این نسخه اما تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ جدید با تزریق مستقیم سوخت است که جایگزین نمونهٔ ۲ لیتری توربوشارژ قبلی شده است. این موتور ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه متصل می‌شود. به این نسخه جدید دو آپشن کروز کنترل و دی‌لایت هم اضافه شده است؛ بنابراین، جک S5 هنوز هم می‌تواند برای کسانی که خواهان یک شاسی‌بلند اتوماتیک هستند گزینهٔ مناسبی باشد هرچند که باید طراحی بیرونی قدیمی و کابین کاملاً کهنهٔ آن کنار بیایید.

چانگان CS35 پلاس

چانگان CS35 پلاس

نسل اول چانگان CS35 که توسط سایپا بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ مونتاژ می‌شد، مورد استقبال خریداران قرار گرفت و حالا سایپا قصد دارد با عرضه نسل دوم این خودرو با نام CS35 پلاس، موفقیت گذشته را تکرار کند. البته این کراس‌اوور چینی فعلاً به‌صورت وارداتی در کشورمان عرضه می‌شود و بنابراین احتمالاً کیفیت و دقت مونتاژ بهتری نسبت به خودروهای مونتاژ داخل دارد. CS35 پلاس در ایران با یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور، کاملاً برای کراس‌اووری با این اندازه کافی خواهد بود. همچنین گیربکس این ماشین هم از نوع هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه است. CS35 پلاس در دو تیپ به بازار عرضه می‌شود که تفاوت آن‌ها فقط در سطح تجهیزات خواهد بود.

فونیکس تیگو ۷ پرو

تیگو 7 پرو

تیگو ۷ ابتدا با نسل اول خود راهی بازار کشورمان شد و از سال ۱۴۰۰ مدیران خودرو نسل دوم آن را با نام تیگو ۷ پرو به بازار فرستاده است. این کراس‌اوور چینی به لطف طراحی جذاب، آپشن‌های مناسب و قوای محرکه‌ای که تا حدودی امتحان خود را پس داده، توانسته خود را از دیگر کراس‌اوورهای چینی بازار متمایز کند. تیگو ۷ پرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی انتقال می‌دهد. هرچند پیشرانه تیگو ۷ پرو با نسل قبلی مشترک است و از برخی رقبا قدرت کمتری دارد اما در عوض طی این سال‌ها امتحان خود را پس داده است. این خودرو همچنین از آپشن‌های فراوانی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن و تنظیم برقی صندلی‌های جلو، شارژر بی‌سیم گوشی، نورپردازی داخلی ۷ رنگ، درب صندوق خودکار با حسگر سوئیچ و… برخوردار است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۲۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا