هاست پرسرعت
خودرو

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

جگوار در تاریخ خود خودروهای اسپرت چشمگیر زیادی ساخته است اما از بین همهٔ این خودروها، ۱۰ مدلی که در ادامه خواهید دید بهترین بهترین‌ها هستند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

جگوار در طول دوران فعالیت خود، برخی از زیباترین و سریع‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ را ساخته است که هرکدام جذابیت ناب بریتانیایی را نشان می‌دهند. از SS 100 دههٔ ۳۰ گرفته تا F تایپ کنونی، خودروهای اسپرت جگوار همیشه جذاب و چشمگیر بوده‌اند اما از بین همهٔ محصولات اسپرت تاریخ این گربهٔ بزرگ بریتانیایی، بهترین‌ها کدام‌اند؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد. در این لیست، از سدان‌های اسپرت گرفته تا سوپراسپرت‌ها حضور دارند و بنابراین، همهٔ طرفداران جگوار گزینهٔ موردعلاقهٔ خود را خواهند دید.

جگوار مارک ۱ و مارک ۲

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

مارک ۱ و مارک ۲ خودروهای اسپرت خالصی نبودند اما این سدان‌های جمع‌وجور در مسابقات به موفقیتی باورنکردنی دست یافتند. این سدان‌ها با پیشرانه‌های شش سیلندر خطی ۳.۴ لیتری در مارک ۱ و ۳.۸ لیتری در مارک ۲، پرفورمنسی جدی را به نمایش می‌گذاشتند. نام‌های بزرگی مثل «باب جین» و «سر استرلینگ ماس» پشت فرمان این دو جگوار موفقیت‌های زیادی کسب کردند.

جگوار XK

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

XK در سال ۱۹۹۶ به‌عنوان جانشین XJS به بازار آمد. این خودرو از پرفورمنسی برخوردار بود که با ظاهر جذاب و شیک آن هماهنگی داشت. XK ابتدا با یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 با ۲۹۰ اسب بخار قدرت به بازار عرضه شد اما چند سال بعد جگوار نسخهٔ سوپرشارژ این موتور را هم با ۳۷۰ اسب بخار قدرت ارائه کرد. در سال ۲۰۰۶ نسل دوم XK راهی بازار شد که تا سال ۲۰۱۴ تولید شد و در نسخهٔ XK RS از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ با ۵۵۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.

SS جگوار ۱۰۰

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

پیشینهٔ جگوار به شرکتی بنام SS کارز بازمی‌گردد که در سال ۱۹۳۶ مدل جگوار ۱۰۰ را به‌عنوان جایگزین SS 90 معرفی کرد. بسیاری این را اولین خودروی اسپرت واقعی جگوار می‌دانند. SS جگوار ۱۰۰ ابتدا با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری شش سیلندر خطی به بازار عرضه شد که بعداً یک موتور بزرگ‌تر ۳.۵ لیتری شش سیلندر جایگزین شد. این موتور با ۱۲۵ اسب بخار قدرت، می‌توانست سرعتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را برای خودرو فراهم کند.

جگوار F تایپ

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

F تایپ آخرین خودروی اسپرت بنزینی جگوار است. این خودرو که به‌عنوان جایگزین XK معرفی شد، با پیشرانه‌های مختلفی از ۲ لیتری چهار سیلندر توربو تا ۵ لیتری V8 سوپرشارژ به بازار عرضه شد. F تایپ در قوی‌ترین نسخه با ۵۷۵ اسب بخار قدرت، ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. تولید F تایپ امسال به پایان می‌رسد درحالی‌که هنوز هم یکی از زیباترین کوپه‌های اسپرت بازار محسوب می‌شود.

جگوار XJS

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

برای دو دهه، مشعل پرفورمنس جگوار در دستان XJS بود. این خودرو که در سال ۱۹۷۵ معرفی و جایگزین E تایپ افسانه‌ای شد، ابتدا به‌صورت کوپه ساخته می‌شد اما از سال ۱۹۸۳ نسخهٔ کانورتیبل آن‌هم ارائه شد. XJS که تا سال ۱۹۹۶ تولید می‌شد، در طول این سال‌ها با پیشرانه‌های شش سیلندر خطی و دوازده سیلندر مختلفی عرضه شد که قوی‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها ۶ لیتری V12 بود. در سال ۱۹۸۸ هم نسخهٔ پرفورمنسی با نام XJR-S ارائه شد که پرفورمنس و جذابیت ظاهر بیشتری داشت.

جگوار XK120

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

XK120 که در سال ۱۹۴۸ معرفی شد، اولین خودروی اسپرت جگوار بود که پس از جنگ جهانی دوم توسعه پیدا کرد. این هنوز هم به‌عنوان یکی از زیباترین خودروهای تاریخ شناخته می‌شود. XK120 با پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری شش سیلندر خطی به بازار عرضه شد که ابتدا ۱۶۰ اسب بخار قدرت داشت اما این رقم تا سال ۱۹۵۴ به ۲۱۰ اسب بخار رسید. در این سال، XK140 به‌عنوان جایگزین XK120 با ارتقاءهایی مثل پیشرانهٔ پایهٔ قوی‌تر به بازار آمد. در سال ۱۹۵۷ هم نوبت به آخرین مدل این سری با نام XK150 رسید که تفاوت‌های زیادی با نسخه‌های قبلی داشت و حداکثر قدرت آن به ۲۶۵ اسب بخار می‌رسید.

جگوار XJR-15

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ تنها ۵۳ دستگاه از این سوپراسپرت جگوار ساخته شد. XJR-15 که اساساً نسخهٔ جاده‌ای خودروی مسابقه‌ای لمانز بود، از یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 با ۴۵۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. این ماشین با وزن تنها ۱۰۵۰ کیلوگرم، در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد.

جگوار XKSS

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

در سال ۱۹۵۶ جگوار تصمیم گرفت از مسابقات اتومبیلرانی کناره‌گیری کند اما تعداد زیادی شاسی خودروی مسابقه‌ای D تایپ روی دستش مانده بود. چه باید کرد؟ راه‌حل ساده، انجام اصلاحاتی روی این خودروها مثل اضافه کردن صندلی سرنشین و عرضهٔ آن‌ها به‌عنوان خودروهای جاده‌ای با نام XKSS بود. از این خودرو تعداد اندکی ساخته شد و برخی نمونه‌های آن در آتش‌سوزی کارخانهٔ جگوار از بین رفتند. به همین دلیل، نمونه‌های باقیماندهٔ XKSS امروز ارزش دیوانه‌واری پیدا کرده‌اند.

جگوار XJ220

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

پیش از آنکه مک‌لارن F1 و بوگاتی ویرون متولد شود، جگوار XJ220 را باید اولین هایپرکار جهان دانست. این ماشین شبیه هیچ خودروی دیگری در جاده‌ها نبود. هرچند پیشرانهٔ V12 نسخهٔ کانسپت XJ220 را در نسخهٔ تولیدی ندیدیم اما همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت هم آن‌قدر نیرو داشت که بتواند خود را به سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برساند؛ اما صرفاً پرفورمنس باورنکردنی نیست که XJ220 را به چنین خودروی نمادینی تبدیل کرده است زیرا این سوپرکار جگوار ظاهر بسیار چشمگیری هم داشت تا جایی که هنوز هم پس از گذشت ۳۰ سال شبیه خودرویی به نظر می‌رسد که تازه معرفی شده است.

جگوار E تایپ

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ جگوار، از XK120 تا XJ220 و F تایپ

بدون شک باید E تایپ را بهترین خودروی تاریخ جگوار دانست. هرچند خیلی‌ها XK120 را یکی از زیباترین خودروهای تاریخ می‌دانند اما E تایپ زیباترین خودرویی است که جگوار تاکنون ساخته است. البته جذابیت E تایپ فقط در ظاهر زیبای آن خلاصه نمی‌شود و این کوپهٔ بریتانیایی پرفورمنس قابل‌توجهی هم دارد. این ماشین ابتدا با یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی عرضه شد که بعداً حجم آن به ۴.۲ لیتر افزایش یافت و نهایتاً با یک موتور ۵.۳ لیتری V12 جایگزین شد. هرچند تمام انواع E تایپ خودروهای فوق‌العاده‌ای هستند اما خواستنی‌ترین آن‌ها سری ۱ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا