هاست پرسرعت
خودرو

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

حتی با نزدیک شدن به پایان دوران سوخت فسیلی، به‌وضوح هنوز هم موجی از شور و شوق در بخش‌های طراحی و مهندسی بسیاری از برترین شرکت‌های خودروسازی جهان جاری است. این موج چندین خودروی فوق‌العاده و پرفورمنس بالا به ما هدیه کرده است که همهٔ آن‌ها حداقل تا حدودی از بنزین نیرو می‌گیرند. این خودروها مطمئناً به افسانه‌های آینده تبدیل خواهند شد. حال برترین و جدیدترین نمونه از خودروهای پرفورمنس گرد هم جمع شده‌اند تا جایزهٔ بهترین خودروی رانندهٔ سال ۲۰۲۳ اتو اکسپرس را از آن خود کنند. این لیست از یک کوپهٔ ارزان‌قیمت ۳۰ هزار پوندی ژاپنی تا سوپرکارهای هیبریدی چند صد پوندی را شامل می‌شود.

مرسدس AMG SL55

قیمت ۱۴۷,۴۷۵ پوند
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۷۵ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
وزن ۱۹۴۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

رفتار SL55 روی بدترین جاده‌ها و شرایطی که طی چهار روز رانندگی با خودروها در نورثامبرلند تجربه کردیم برای خودرویی به این بزرگی و سنگینی چشمگیر بود. تنظیم تعلیق و کنترل بدنهٔ این ماشین آن‌قدر خوب بود و برای سؤالات خاصی پاسخی داشت که حتی کیمن GT4 RS یا M4 CSL گاهی جواب آن را نمی‌دانستند. چنین عملکردی فقط به خاطر وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست و به هماهنگی فوق‌العادهٔ پیشرانه و گیربکس هم بازمی‌گردد. بااین‌حال، SL55 در مقایسه با دو خودروی موتور جلوی دیگر این جمع خیلی بزرگ احساس می‌شد و فرمان هم حس کافی را ارائه نمی‌کرد. کابین این SL جدید نیز از لحاظ تعداد دکمه‌ها و نمایشگرها بسیار پیچیده به نظر می‌رسد و کیفیت کابین هم به‌هیچ‌وجه به چیزی که قبلاً از مرسدس می‌دیدیم حتی نزدیک هم نیست.

تویوتا GR86

قیمت ۲۹,۹۹۵ پوند
پیشرانه ۲.۴ لیتری H4
قدرت ۲۳۵ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
وزن ۱۲۸۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۶.۳ ثانیه

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

GR86 خودروی فوق‌العاده‌ای است. کوپه‌ای ساده، ارزان و لذت‌بخش. این یک خودروی رانندهٔ عالی است آن‌هم نه‌فقط در این بازهٔ قیمتی بلکه GR86 حتی در مقایسه با سوپرکارهایی که پنج یا حتی ۱۰ برابر قیمت بیشتری دارند هم عالی است. پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری تخت جدید این ماشین عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل قبلی دارد و حالا GR86 را به‌اندازهٔ کافی سریع کرده که بتواند در جاده‌هایی مثل مسیر آزمایش ما همپای خودروهایی مانند کیمن GT4 RS پیش برود. علاوه بر این، کوپهٔ جدید تویوتا از لحاظ شاسی و دینامیک رانندگی هم عالی است. GR86 آن‌قدر هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است که با رقبای سریع‌تر و گران‌تر این نبرد برابری می‌کند و به همین دلیل بیشتر از هر خودروی دیگری ما را غافلگیر کرد. تنها نقطه‌ضعف این ماشین، طراحی ظاهری است که به‌اندازهٔ GT86 جذاب به نظر نمی‌رسد.

فراری ۲۹۶ GTB

قیمت ۲۴۱,۵۶۰ پوند
پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی
قدرت ۸۳۰ اسب بخار
گشتاور ۷۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ؟
شتاب صفرتاصد ۲.۹ ثانیه

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

فراری ۲۹۶ GTB خودروی پیچیده‌ای است اما این پیچیدگی فنی را به‌طور خارق‌العاده‌ای پنهان می‌کند. برخلاف SF90، این ماشین سوپراسپرتی بسیار ساده‌تر و راحت‌تر برای لذت بردن از رانندگی است زیرا ادغام تکنولوژی هیبریدی آن بسیار طبیعی‌تر از SF90 انجام گرفته است. این یعنی می‌توان از تمام مزیت‌های قوای محرکهٔ هیبریدی ۲۹۶ GTB استفاده کرد بدون آنکه خودرو شبیه یک موشک هدایت‌شوندهٔ کامپیوتری احساس شود. البته این فراری هیبریدی هنوز هم از بسیاری جهات کمی بیش‌ازحد دیجیتالی به نظر می‌رسد. به‌عنوان‌مثال، بازخورد ترمزها که اساساً بخشی از سیستم هیبریدی بوده و انرژی احیا شده را به باطری‌ها بازمی‌گردانند چندان جالب نیست.

مک‌لارن آرتورا

قیمت ۱۸۹,۲۰۰ پوند
پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی
قدرت ۶۸۰ اسب بخار
گشتاور ۷۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۵۶۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۰ ثانیه

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

هرچند قوای محرکهٔ هیبریدی V6 توئین توربوی آرتورا ترکیبی کاملاً شگفت‌انگیز از قدرت، گشتاور و درنهایت پرفورمنس را تولید می‌کند اما سوپرکار جدید مک‌لارن کمی بی‌روح است. به همین دلیل، درحالی‌که آرتورا قوای محرکهٔ چشمگیری دارد اما نمی‌تواند احساس خیلی جذابی را از آن بیرون بکشد و این برای سوپرکاری که هنوز هم از بنزین استفاده می‌کند اصلاً جالب نخواهد بود خصوصاً در مقایسه با فراری. غیرازاین اما شاسی آرتورا عالی است، فرمان شگفت‌انگیزی دارد، ترمزها بسیار طبیعی‌تر از فراری احساس می‌شوند و طراحی کابین آن بشدت خوب است. به همین دلیل، آرتورا از بسیاری جهات خودروی برتر این رقابت محسوب می‌شد.

مازراتی MC20

قیمت ۱۹۰,۲۷۵ پوند
پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۶۳۰ اسب بخار
گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۷۰۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۲.۹ ثانیه

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

گشتاوری که موتور V6 توئین توربوی مازراتی تولید می‌کند از حدود ۲ هزار rpm به بالا در هر دنده‌ای بسیار چشمگیر است و به همین دلیل حتی می‌تواند به‌طور لحظه‌ای از آرتورا جدا شود؛ اما MC20 گاهی اوقات می‌تواند بسیار ترسناک باشد زیرا هرچند شاسی آن عالی است ولی برخی مواقع کاملاً عصبانی می‌شود. در این حالت، بدون توجه به اینکه کنترل بدنهٔ خودرو چقدر خوب است و یا لاستیک‌ها چقدر چسبندگی دارند، باید با خودرو مدارا کنید وگرنه منحرف خواهید شد. بااین‌حال، شخصاً با این خودرو ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کنم حتی اگر ایراداتی داشته باشد، گاهی کمی وحشی شود و وزن ۱۷۰۰ کیلوگرمی آن بیش از آنچه باید باشد. موتور و گیربکس MC20 طبیعت ساده‌ای دارند و فرمان آن را به فراری و مک‌لارن ترجیح می‌دهم.

پورشه کیمن GT4 RS

قیمت ۱۰۸,۳۷۰ پوند
پیشرانه ۴.۰ لیتری H6
قدرت ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۴۸۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

کیمن GT4 RS خودرویی باورنکردنی است و خوشحالیم که پورشه جرأت ساخت چنین ماشین خالص و خشنی را برای جاده داشته است. نحوهٔ ترکیب موتور شش سیلندر تخت و گیربکس دوکلاچهٔ آن برای تولید چنین انفجار کنترل‌شده اما خشونت‌آمیزی بسیار شگفت‌انگیز است و در ردلاین ۹ هزار rpm صدای مسحورکننده در کابین می‌پیچد. درعین‌حال، شاسی، فرمان و ترمزها نیز همگی عالی هستند. بااین‌حال، روی جاده‌های عمومی GT4 RS خیلی سفت و پرسروصدا است و گاهی راننده را می‌ترساند. البته ما هنوز هم به‌طورکلی این ماشین را دوست داریم و مهم نیست چقدر سفت و ترسناک باشد ولی باید به این موضوع توجه داشت که GT4 RS خیلی خودروی مناسبی برای استفاده‌های معمول نخواهد بود.

آئودی R8 RWD پرفورمنس

قیمت ۱۲۸,۵۱۰ پوند
پیشرانه ۵.۲ لیتری V10
قدرت ۵۷۰ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۶۴۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

هرچند R8 هنوز هم خودروی فوق‌العاده‌ای است اما از برخی جهات و خصوصاً در این رقابت کاملاً قدیمی احساس می‌شود. به همین دلیل به‌طورکلی ما امتیاز چندانی به آن ندادیم. البته R8 به‌خودی‌خود هنوز هم کاملاً احساس یک سوپرکار موتور وسط را دارد و پیشرانهٔ V10 آن صدایی تولید می‌کند که بهتر است مک‌لارن از آن تقلید کند اما در برابر ۲۹۶ و آرتورا کاملاً احساس کمبود قدرت دارد. همچنین ترمزها و فرمان R8 نیز نسبت به دیگر خودروهای موتور وسط این جمع بسیار بی‌احساس هستند. این به‌وضوح نشان می‌دهد که سوپرکار آئودی دوران پایانی عمر خود را سپری می‌کند هرچند که همچنان ظاهری بسیار جذاب و طراحی کابین مناسب با موقعیت رانندگی عالی دارد.

ب‌ام‌و M4 CSL

قیمت ۱۲۸,۸۲۰ پوند
پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
وزن ۱۶۴۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

M4 CSL خودروی عجیبی است. در ظاهر و روی کاغذ وعدهٔ خیلی چیزها را می‌دهد اما در واقعیت به آن‌ها عمل نمی‌کند. در نورثامبرلند در هیچ شرایطی هرگز ارتباط کاملی با این ماشین برقرار نکردم و هیچ‌گاه به ذهنم نیامد که وای، چه ماشینی، چه دستاوردی بلکه بیشتر اوقات فکر می‌کردم که چگونه بخش M ب‌ام‌و که M5 CS فوق‌العاده را ساخته در M4 CSL این‌قدر اشتباه داشته است. این ماشین نه‌تنها روی جاده‌های ناهموار بسیار سفت احساس می‌شود بلکه برخلاف GT4 RS روی مسیرهای هموارتر هم شرایط چندان بهتری ندارد و فرمان آن نیز از احساس کافی برخوردار نیست. البته از لحاظ پیشرانه، M4 CSL در هر دوری بشدت قدرتمند است و پرفورمنس خوبی را فراهم می‌کند درحالی‌که ترمزهای آن نیز عملکرد واقعاً عملکرد چشمگیری دارند.

نتیجه‌گیری

پس از چهار روز رانندگی با همهٔ این خودروها، به‌اتفاق آراء M4 CSL به‌عنوان ناامیدکننده‌ترین خودروی پرفورمنس سال انتخاب شد. پس‌ازآن نوبت به کیمن GT4 RS رسید زیرا این ماشین فقط در پیست یا روی جاده‌های صاف خیلی خوب است. این یعنی اگر رقابت ما در پیست برگزار می‌شد قطعاً این پورشه می‌توانست خیلی بهتر عمل کند زیرا GT4 RS در شرایط مناسب خودروی شگفت‌انگیزی است. مرسدس SL55 و آئودی R8 هم آن‌قدر که انتظار می‌رفت چشمگیر عمل نکردند و این باعث شد فراری، مک‌لارن، مازراتی و بله تویوتای ۳۰ هزار پوندی برای پیروزی در این نبرد باهم رقابت کنند.

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

مازراتی خودرویی برای هر سلیقه‌ای نیست. برخی از آزمایش‌کنندگان آن را دوست دارند برخی کمی از آن وحشت داشتند اما همه قبول داریم که این سوپرکار از توانایی کافی برای اذیت کردن بهترین ساخته‌های فراری و مک‌لارن برخوردار است و این برای خودروساز ضعیفی مثل مازراتی دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. آرتورا خودروی واقعاً درخشانی است که می‌توانست پیشرانهٔ بااحساس‌تری داشته باشد. فراری هم به همان اندازه درخشان و حتی سریع‌تر است و فقدان احساس آرتورا هم در آن وجود ندارد اما به‌اندازهٔ سوپرکار مک‌لارن برای رانندگی‌های عادی راحت و کاربردی نیست و به همین دلیل آرتورا در رتبهٔ دوم قرار می‌گیرد.

بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ برای راننده به انتخاب اتو اکسپرس

و در آخر به GR86 می‌رسیم. خودرویی که همه‌چیز دارد. البته این کوپهٔ ژاپنی به‌اندازهٔ سوپرکارهای موتور وسط قدرتمند نیست اما گاهی اوقات و در شرایط خاص از همهٔ آن‌ها رانندگی لذت‌بخش‌تری دارد. GR86 همچنین تنها یک‌دهم سوپراسپرت‌ها قیمت دارد و این هم امتیاز بزرگی است؛ بنابراین، بدون شک تویوتا GR86 فوق ستارهٔ خودروهای اسپرت سال ۲۰۲۲ از دید ما محسوب می‌شود.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا