بهترین سوپراسپرتهای چهارنفره تاریخ، از لامبورگینی اسپادا تا فراری FF
بهترین سوپراسپرتهای چهارنفره تاریخ، از لامبورگینی اسپادا تا فراری FF
هرچند اکثر سوپراسپرتها دونفره هستند اما سوپرکارهای چهارنفره نیز تاریخچهای طولانی دارند و سرعت و هندلینگ را با کارایی بیشتری ارائه میکنند. در ادامه با بهترین سوپراسپرتهای چهارنفرهٔ جهان آشنا خواهیم شد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
همچنین بخوانید: بهترین سوپراسپرتهای سال ۲۰۲۴، از کوروت تا فراری و مازراتی
لامبورگینی اسپادا سال ۱۹۶۸
اسپادا با طراحی مارچلو گاندینی نشان داد که لامبورگینی جاهطلبیهایی فراتر از پایان دادن به سلطهٔ فراری بر بازار سوپراسپرتها در دههٔ ۶۰ دارد. تناسبات بزرگ برای اسپادا کابین جاداری را فراهم کرده بود که در عقب دو صندلی مناسب برای بزرگسالان داشت. همچنین یک صندوق بار بزرگ نیز اسپادا را به خودرویی مناسب برای پیمایشهای طولانی تبدیل میکرد. کابین بزرگ و چهارنفره اما لطمهای به جذابیت این خودرو نزده بود و نظر افراد مشهوری مثل شاه ایران را جلب کرد. اسپادا همچنین هندلینگ فوقالعاده چابکی داشت که اندازهٔ بزرگ آن را کوچکتر جلوه میداد.
پورشه ۹۱۱ توربو سال ۱۹۷۵
از سال ۱۹۷۵ به بعد، ۹۱۱ توربو معیار همیشگی سوپراسپرتهای چهارنفره بوده است. هرچند اولین نمونههای ۹۱۱ توربو با مشکلاتی مثل تأخیر توربو و بیشفرمانی مواجه بودند اما پورشه در طول سالها این خودرو را اصلاح کرد تا به چیزی که امروز میبینیم رسید. جدیدترین ۹۱۱ توربو یک سوپراسپرت چهارنفرهٔ راحت است که با ۶۵۰ اسب بخار قدرت ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
آستونمارتین V8 ونتیج سال ۱۹۷۷
آستونمارتین V8 از سال ۱۹۷۲ در بازار حضور داشت اما زمانی که این شرکت نسخهٔ ونتیج را در سال ۱۹۷۷ معرفی کرد، اولین سوپراسپرت بریتانیا متولد شد. در این خودرو خبری از ترکیب موتور وسط نبود و یک پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 با ۴۴۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور زیر کاپوت جای گرفته بود. در ونتیج صندلیهای عقب مدل پایهٔ V8 حفظ شده بود و بنابراین میشد با خانواده به سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت رسید. مثل تمام آستونهای آن دوره، کابین ونتیج هم با بهترین چرم و چوب تزئین شده بود.
فراری موندیال سال ۱۹۸۰
موندیال هرچند اولین خودروی چهارنفرهٔ موتور وسط فراری نبود اما موفقیت بزرگی به دنبال داشت. با وجودی که پیشرانه بین صندلیهای عقب و محور عقب نصب شده بود، موندیال امکان حمل چهار بزرگسال را داشت. البته بدین منظور، فاصله محوری خودرو زیاد شده و موتور بهصورت عرضی نصب شد. موندیال در زمان عرضه در سال ۱۹۸۰ ظرف ۷.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید اما فراری در طول ۱۴ سال تولید بهطور پیوسته پرفورمنس آن را بهبود بخشید.
فراری ۴۵۶ سال ۱۹۹۲
فراری فرمول GT موتور جلوی خود را با ۴۵۶ به عصر مدرن وارد کرد. هرچند شاید این خودرو در ظاهر عناصری را از دیتونا قرض گرفته باشد اما ۴۵۶ یک کوپهٔ V12 برای کسانی بود که خواهان خودرویی چهارنفره با حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت بودند. البته صندلیهای عقب این فراری آنقدر بزرگ نبود که بزرگسالان بتوانند در مسافتهای طولانی از آن استفاده کنند اما ۴۵۶ سوپراسپرتی بود که میشد هرروز از آن استفاده کرد و کیلومترهای زیادی را پیمود.
مازراتی گرنتوریسمو سال ۲۰۰۷
اشتراک پلتفرم مازراتی گرنتوریسمو با سدان کواتروپورته نشان میدهد که چرا این کوپهٔ جذاب یکی از جادارترین سوپراسپرتهای چهارنفرهٔ جهان بود. هرچند سقف شیبدار باعث شد فضای سر گرنتوریسمو از کوتروپورته کمتر شود اما هنوز هم جادارتر از اکثر رقبای خود بود. مازراتی همچنین در این خودرو توجه زیادی به سرنشینان عقب داشت و صندلیهایی را ارائه کرده بود که میتوانستند تمام روز دو بزرگسال را با راحتی کامل حمل کنند. در اینجا حتی جا لیوانی و زیر آرنجی تاشو هم وجود داشت.
نیسان GT-R سال ۲۰۰۷
نیسان GT-R یکی دیگر از خودروهایی است که نشان میدهد برای داشتن سرعت و هندلینگ عالی نیازی نیست کارایی و قابلیت استفادهٔ روزمره را قربانی کنید. GT-R به لطف محل مناسب صندلیهای عقب و صندوق بار بزرگ، یکی از بهترین سوپراسپرتهای چهارنفرهٔ جهان برای استفادههای روزمره است. البته این خودرو به جاداری یک ولووی استیشن نیست اما میتواند یک دور نوربرگرینگ را در کمتر از ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه طی کند و سپس بچهها را بهموقع به مدرسه برساند.
فراری FF سال ۲۰۱۱
FF یکی از بهترین گرند توررهای فراری است و روی کابین چهارنفرهاش آنقدر تأکید داشت که حتی در نامش هم به آن اشاره کرده بود. FF به معنی چهار صندلی و چهارچرخ محرک است. این ماشین با طراحی شوتینگ بریک، در عقب فضای کافی برای دو بزرگسال داشت. صندلیهای عقب FF بهاندازهٔ نمونههای جلو لوکس بودند و بهخوبی سرنشینان را دربر میگرفتند که برای خودرویی با حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت حیاتی بود. فراری بعداً GTC4 Lusso را جایگزین FF کرد که در آنهم همین ویژگیها حفظ شده بود.
بامو i8 سال ۲۰۱۴
بامو که تولید یک سوپراسپرت هیبریدی از طریق زیربرند i خود را برای جلبتوجه کافی نمیدانست، i8 را بهصورت چهارنفره ساخت. از همان ابتدا مشخص بود که بامو به دنبال عرضهٔ سوپراسپرتی بود که مردم بتوانند همیشه از آن استفاده کنند؛ بنابراین، کارایی در i8 بسیار مهم بود. صندلیهای عقب این ماشین میتوانستند دو بزرگسال را در خود جای دهند هرچند که سوار و پیاده شدن به تکنیکهای خاصی نیاز داشت. البته کودکان این کار را بسیار بهتر انجام میدادند اما باید داخل کابینی با حداقل دید به بیرون مینشستند.
پورشه پانامرا توربو سال ۲۰۱۷
هرچند پانامرا توربو اساساً یک سدان است اما تمام خصوصیات یک سوپراسپرت چهارنفره را دارد. پورشه همچنین در نسل دوم این خودرو انتقاداتی که به نسل قبلی وارد شد را برطرف کرد و حالا افزایش فاصلهٔ محوری فضای مناسبی را برای بزرگسالان فراهم کرد. همچنین در این خودرو صندلیهای عقب بهاندازهٔ جلو لوکس بودند و پشتیبانی و راحتی مناسبی را ارائه میکردند. این پانامرا توربو ۵۵۰ اسب بخار قدرت داشت درحالیکه این رقم در جدیدترین نسخه با سیستم هیبریدی به ۶۸۰ اسب بخار رسیده است.
بنتلی کانتیننتال سوپراسپرت سال ۲۰۱۷
تقریباً تمام نسخههای بنتلی کانتیننتال یک سوپراسپرت چهارنفره محسوب میشوند اما نسخهٔ سوپراسپرت این ماشین شایستگی بیشتری برای حضور در لیست ما دارد. البته نسخهٔ سوپراسپرت هنوز در نسل کنونی کانتیننتال معرفی نشده و باید سراغ نسل قبلی برویم که از نیروگاه ۶ لیتری W12 توئین توربوی بنتلی ۷۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتن متر گشتاور بیرون کشیده بود. این موتور با فراهم کردن شتاب صفرتاصد ۳.۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت، کانتیننتال سوپراسپرت را به یکی از سریعترین راهها برای رساندن کودکان به مدرسه تبدیل کرده بود.
آستونمارتین DB12 سال ۲۰۲۳
آستونمارتین مدل جدید DB12 را پایهگذاری کلاس جدیدی بنام سوپر GT توصیف کرده است. این یعنی DB12 خودرویی است که به بهترین نحو ویژگیهای یک سوپراسپرت و یک گرند تورر را ترکیب میکند. این ماشین فاصلهٔ بین خودروهایی مثل پورشه ۹۱۱ توربو و فراری روما با بنتلی کانتیننتال و مازراتی گرنتوریسمو را پر میکند. هرچند زیر کاپوت DB12 خبری از پیشرانهٔ V12 نیست اما موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس با ۶۸۰ اسب بخار قدرت آنقدر قوی هست که سوپر GT آستون را ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند.
مرسدس AMG GT63 SE Performance سال ۲۰۲۴
نسل قبلی مرسدس AMG GT یک سوپراسپرت دونفره بود اما در نسل جدید، مرسدس برای رقابت بهتر با پورشه ۹۱۱ و کاربردیتر کردن کوپهٔ خود، آن را به مدلی چهارنفره تبدیل کرده است. البته صندلیهای عقب AMG GT بیشتر برای کودکان مناسب هستند اما همین صندلیهای کوچک هم در جلب نظر خریداران تأثیر دارد. AMG GT جدید در چهار نسخهٔ مختلف عرضه میشود که قویترین آنها نسخهٔ هیبریدی E Performance است. این نسخه با ۸۱۶ اسب بخار قدرت، ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
مجله خبری gsxr