هاست پرسرعت
خودرو

به عقیده مرسدس بنز باتری‌های حالت جامد غیرضروری هستند

به عقیده مرسدس بنز باتری‌های حالت جامد غیرضروری هستند

مهندس این برند باور دارد مردم در زمان خرید خودروهای برقی نباید بدترین حالت ممکن را متصور شوند.

سرمهندس فناوری مرسدس بنز با اشاره به پیشرفت‌های باتری لیتیوم‌یونی آن را رقیبی سخت برای نمونه‌های حالت جامد می‌داند.

به‌خاطر توسعه و پیشرفت در حوزه باتری‌های مبتنی‌بر لیتیوم‌یون، ممکن است فناوری باتری‌های حالت جامد برای آینده خودروهای برقی ضروری نباشند.

به گفته مسئول بخش فناوری مرسدس‌‎بنز، «مارکوس شافر»، پیشرفت‌های غیرمنتظره‌ای در حوزه گنجایش انرژی باتری‌های لیتیوم‌یونی رخ داده است که باعث رقابت تنگاتنگ دو نوع باتری یادشده خواهد شد. گویا این پیشرفت‌ها باعث کاهش هزینه باتری‌های لیتیوم‌یونی قدرتمندتر نیز می‌شود که درصورت وقوع، یک رقابت بازاری را ایجاد خواهد کرد.

به عقیده مرسدس بنز باتری‌های حالت جامد غیرضروری هستند

مدتی است که شرکت‌های باتری‌‌سازی و خودروسازی از فناوری باتری حالت جامد به‌عنوان راه نجات صنعت خودروهای برقی یاد می‌کنند؛ چراکه این محصولات در مقایسه با باتری‌های لیتیوم‌یونی عملکرد بهتری در زمینه ذخیره انرژی و کاهش هزینه‌ها دارند. با این همه شافر معتقد است «برتری باتری‌های حالت جامد چندان قابل‌توجه نیست؛ بنابراین تا حدی که تصور می‌شده به کاهش هزینه‌ها کمک نمی‌کنند چون افراد زیادی روی بهبود باتری‌های کنونی وقت صرف کرده‌اند».

او افزود که برتری ایمنی باتری‌های حالت جامد غیرقابل انکار است اما باتری‌های لیتیوم‌یون متداول هم درحال حرکت به سوی ایمنی بیشتر هستند. او می‌گوید با توجه به زمان زیادی که برای توسعه باتری‌های حالت جامد نیاز است، نمونه‌های لیتیوم‌یونی نیز موفق به پیشرفت خواهند شد و اختلاف کاربری این دو نوع باتری آنقدر چشمگیر نخواهد بود. به گفته این مهندس، مرسدس‎‌بنز برای به سر رسیدن فناوری باتری لیتیوم‌یونی در دو کشور آمریکا و کره‌جنوبی سرمایه‌گذاری کرده و درحال تماشای پیشرفت تکنولوژی یادشده است.

باتری 4680 تسلا

او اخبار مربوط به عرضه باتری‌های حالت جامد را به اخبار ورود سیستم خودران به خودروها شبیه می‌داند. گویا با وجود پیشرفت‌ شرکت‌های چینی گوناگون در زمینه رسیدن به فناوری قابل تجارت باتری حالت جامد، مرسدس‌بنز هنوز در به‌سر رسیدن زودهنگام آن شبهاتی دارد. به جز خودروسازان چینی، برندهای تویوتا و نیسان هم درحال توسعه باتری‌های حالت جامد هستند که اتفاقا پیشرفت‌های مثبتی را در این زمینه به دست آورده‌اند و قصد دارند تا سال ۲۰۲۸ از آن رونمایی کنند. باتری‌های حالت جامد به خودروسازان اجازه می‌دهند تا برای دستیابی به انرژی معین، از باتری‌هایی با حجم و وزن کمتر استفاده کنند که در درازمدت به کاهش هزینه‌های ساخت کمک شایانی می‌کند.

شافر می‌گوید می‌توان به‌جای باتری حالت جامد، به فناوری شارژ فوق سریع اندیشید؛ به این صورت که از باتر‌یهای کوچک‌تر در خودروها استفاده شود و درصورت نیاز به شارژ، سریع‌تر شارژ شوند؛ چراکه در هر صورت برای گستره مسافت قابل‌پیمایش خودروهای برقی نگرانی وجود دارد و خریداران برای خودروی خود بدترین شرایط ممکن را متصور می‌شوند. نظر شما درباره حرف‌های او چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا