بیامو M3 CS جدید در مقایسه با بهترین مدلهای تولید محدود M3 چگونه است؟
بیامو M3 CS جدید در مقایسه با بهترین مدلهای تولید محدود M3 چگونه است؟
در این مطلب، بامو M3 CS جدید را با نسخههای تولید محدود و افراطی نسلهای قبلی M3 مقایسه کردهایم تا ببینیم این مدل جدید چقدر به پیشینیان خود وفادار است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بامو بهتازگی اقدام به معرفی M3 CS کرده است. این ماشین ویژگیهای M4 CSL را قرض گرفته تا سبکتر و سریعتر از M3 معمولی شود؛ اما هرچند این سدان تولید محدود از پیشرانهٔ ۵۵۰ اسب بخاری CSL، کاپوت کربنی و لاستیکهای چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ بهره میبرد، آیا واقعاً افراطیترین M3 جادهای از زمانی که حدود ۳۸ سال پیش این نام برای اولین بار متولد شد محسوب میشود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، به نسخههای ویژه و تولید محدود نسلهای قبلی M3 نگاهی داشتهایم تا ببینیم کدامیک بزرگترین ارتقاءها را نسبت به نسخهٔ استاندارد تجربه کرده است.
نسل E30
M3 اسپرت اوولوشن سال ۱۹۹۰
تعداد ساخت: ۶۰۰ دستگاه
اولین نسل M3 بر اساس سری ۳ نسل E30 در سال ۱۹۸۵ و برای شرکت در مسابقات متولد شد اما این ماشین برای اینکه همچنان رقابتی بماند، در اواخر دههٔ ۸۰ به ارتقاءهایی نیاز داشت. این باعث خلق نسخهٔ اوولوشن در سال ۱۹۸۸ شد. سپس حدود دو سال بعد، بامو نسخهٔ سبکتر و قویتری بنام اسپرت اوولوشن را معرفی کرد که در تعداد محدود ۶۰۰ دستگاه ساخته شد. این نسخه به اسپویلرهای قابل تنظیم در جلو و عقب، گلگیرهای عریضتر، صندلیهای ریکارو و غربیلک فرمان مدرنتر با روکش آلکانترا مجهز شده بود. جواهر واقعی M3 اسپرت اوولوشن اما موتور چهار سیلندر S14 بود که حجم آن از ۲.۳ به ۲.۵ لیتر افزایش پیدا کرد و حتی با وجود تجهیز به کاتالیزور که در آن زمان در تمام کشورهای اروپایی الزامی نبود، ۲۳۸ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
نسل E36
M3 GT سال ۱۹۹۵
تعداد ساخت: ۳۵۰ دستگاه
تغییر پیشرانهٔ M3 در نسل E36 به شش سیلندر جهش بزرگی در قدرت ایجاد کرد و آن را به ۲۸۶ اسب بخار رساند اما بامو این پیشرانهٔ ۳ لیتری را در نسخهٔ GT ارتقاء داده و قدرت آن را به ۲۹۵ اسب بخار افزایش داد. این نسخه در اصل برای شرکت در مسابقات بریتیش گرین GT ساخته شده بود اما طبق قوانین باید تعدادی نمونهٔ جادهای هم از آن تولید میشد. دیگر تغییرات M3 GT که روی پرفورمنس تمرکز داشتند نیز شامل اسپویلرهای قابل تنظیم جلو و عقب، یک استرس بار و درهای آلومینیومی سبکوزن میشد.
نسل E46
M3 CSL سال ۲۰۰۳
تعداد ساخت: ۱,۳۸۳ دستگاه
بامو حدود ۳۰ سال بود که از نام CSL (مخفف کوپه اسپرت سبکوزن) برای یک خودروی جادهای استفاده نکرده بود اما زمانی که این نام در سال ۲۰۰۳ روی نسخهٔ وحشیتر M3 نسل E46 رفت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. در این خودرو که شاسی پایینتر و مستحکمتری با رینگهای جلوی عریضتر و لاستیکهای چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ به همراه فرمان سریعتری داشت و صرفاً با گیربکس شش سرعتهٔ SMG پدل شیفت ارائه میشد، قدرت موتور ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی S54 از ۳۴۳ به ۳۶۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود. M3 CSL همچنین به حالتی بنام M Track مجهز شده بود که با فشردن یک دکمه روی غربیلک فرمان آلکانترایی آن فعال میشد و امکان لغزش بیشتری را بدون غیرفعال کردن کامل سیستمهای ایمنی فراهم میکرد. این خودرو در ظاهر نیز تغییرات ظریفی مثل تجهیز به پانل سقف فیبر کربنی، سپرهای کامپوزیتی جلو و عقب و اسپویلر یکپارچهٔ دم اردکی را تجربه کرده و در داخل به صندلیهای جلوی اسپرت یکتکه، صندلیهای عقب باریک ویژه و پانل سادهٔ درها مجهز شده بود.
نسل E90
M3 GTS سال ۲۰۱۱
تعداد ساخت: ۱۳۸ دستگاه
M3 GTS مدل خاصی که به الزام قوانین مسابقات ساخته شده باشد نبود اما با ویژگیهایی که داشت به نظر میرسید این چنین است. این خودرو به سیستم تعلیق ویژه، ترمزهای ارتقاءیافته، شیشههای نازکتر، پنجرههای جانبی و عقب پلیکربنات و دو صندلی اسپرت در جلو مجهز و صندلیهای عقب آن حذف شده بود تا ۷۰ کیلوگرم سبکتر شود اما بهترین قسمت M3 GTS زیر کاپوت آن بود. نسخهٔ استاندارد M3 نسل E90 از نسخهٔ قویتری از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 تنفس طبیعی M3 GTR نسل قبلی استفاده میکرد اما M3 GTS به نسخهٔ حجیمتر ۴.۴ لیتری آن موتور مجهز شده بود که قدرت را از ۴۲۰ به ۴۵۰ اسب بخار افزایش داد. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه منتقل میشد.
نسل E92
M3 CRT سال ۲۰۱۲
تعداد ساخت: ۶۷ دستگاه
رابطهٔ M3 CRT سال ۲۰۱۲ با M3 GTS سال ۲۰۱۱ مثل M3 CS کنونی با M4 CSL سال گذشته است. نام این خودرو مخفف کربن ریسینگ تکنولوژی بود و استفادهٔ گسترده از متریال کامپوزیتی در آن را نشان میداد. کاپوت، صندلیهای جلو و اسپویلرهای CRT همگی از کربن باقیمانده در فرایند تولید سلول سرنشینان مدلهای i3 و i8 ساخته شده بودند. M3 CRT از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 همتای کوپهٔ خود استفاده میکرد اما شیشههای معمولی و ویژگیهای نسبتاً لوکستر، آن را بسیار قابلاستفادهتر از M3 GTS کرده بود. همچنین درحالیکه نسخهٔ کوپه فقط با رنگ نارنجی ارائه میشد، تمام نمونههای M3 CRT از رنگ نقرهای قطبی منجمد با کمی تریم قرمز استفاده میکردند تا توجهات را جلب کنند.
نسل F80
M3 CS سال ۲۰۱۸
تعداد ساخت: ۱,۲۶۳ دستگاه
در سال ۲۰۱۶، بامو برای M3 نسل F80 پکیج سفارشی کامپتیشن را ارائه کرد که قدرت را به ۴۵۰ اسب بخار افزایش میداد. این پکیج آنقدر موفق بود که نزدیک به ۱۵ هزار دستگاه فروخت درحالیکه تنها ۱۰,۸۵۱ نفر M3 را بدون پکیج کامپتیشن انتخاب کردند. بااینحال، برای کسانی که حتی از این هم بیشتر میخواستند، بامو در سال ۲۰۱۸ مدل وحشیتر M3 CS را ارائه کرد. وزن این نسخه به لطف کاپوت فیبر کربنی ۱۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده و به اسپلیتر و اسپویلر کربنی مجهز شده بود درحالیکه تعلیق هم از نو تنظیم شد تا با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ مخصوص پیست هماهنگ شود. علاوه بر این، در M3 CS خروجی موتور از ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور به ۴۶۰ اسب بخار و ۶۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرد.
نسل G80
M3 CS سال ۲۰۲۳
CS در سال ۲۰۲۳ دوباره به خانوادهٔ M3 بازگشت اما این بار از ویژگی بسیار مهمی بهره میبرد که در هیچکدام از نسخههای قبلی وجود نداشت. این اولین CS است که صرفاً بهصورت چهارچرخ محرک عرضه میشود. البته سیستم xDrive بامو هوشمند بوده و کسانی که میخواهند شیطنت کنند میتوانند آن را در حالت محرک عقب قرار دهند. هرچند M4 CSL که فقط بهصورت محرک عقب عرضه میشود به میزان قابلتوجه ۱۲۵ کیلوگرم از همتای چهاردر خود سبکتر است اما هردو خودرو از همان نسخهٔ ۵۵۰ اسب بخاری پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو استفاده میکنند و سامانهٔ چهارچرخ محرک M3 CS باعث میشود بتواند ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که ۰.۶ ثانیه از M4 CSL سریعتر است.
با نگاهی به این شجرهنامه، دیدیم که CS جدید قویترین M3 تاریخ است و اولین نسخهٔ تولید محدودی است که از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد اما قطعاً نمیتوان آن را دیوانهوارترین یا متمرکزترین نسخه روی رانندگی دانست. از بین این نسخههای مختلف، انتخاب شما کدام است؟