بی ام و سری ۳ کد E36 قدیمی با قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار؛ هیولای دریفت!
بی ام و سری ۳ کد E36 قدیمی با قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار؛ هیولای دریفت!
خودرویی که مشاهده میکنید در ابتدا یک بیامو سری ۳ کد E36 قدیمی از نوع ۳۲۵ سدان ۱۹۹۵ بوده اما حالا به هیولایی با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت تبدیل شده است!
این خودرو در ابتدا قرار بود اوراق شود اما کارل بلزر مالک شرکت هایدن موتور اسپرت آن را پیدا و خریداری کرد و میخواست آن را به چیزی تبدیل کند که هیجان بیشتری داشته باشد. قطعاً بلزر به هدف خود دست پیدا کرده چراکه E36 موردبحث تفاوتی بنیادین با نسخه اولیه خود دارد. البته او خودرو را به حالت کنونی خریداری نکرده اما با تغییراتی که داده تمامی تجهیزات غیرضروری را حذف کرده است. اگرچه از ظاهر امر اینگونه برمیآید که این بیامو در تاپ گیر روزهای بهتری را سپری کرده اما در کل خودروی فعلی نیز ایمن به نظر میرسد زیرا به خاطر وجود رول کیج و صندلیهای امن توسط NHRA تائید شده است. مالک این سری ۳ کد E36 میگوید خودرو را برای رکوردی سریعتر از ۸ ثانیه در مسافت ۴۰۰ متر طراحی کرده و قطعاً نسبت قدرت به وزن بهینه در این موضوع نقش مهمی ایفا میکند.
نیروبخش سدان موردبحث پیشرانه توئین توربوی LS است که البته با وجود کاپوت استوک بیامو نمیتوانست در خودرو جا بگیرد. این نیروگاه آهنین هماکنون قدرت فوقالعاده ۱۲۰۰ اسب بخار را تولید میکند و گیربکس T-56 مگنوم و دیفرانسیل عقب بیامو M5 این نیرو را به چرخ های عقب هدایت میکنند. این سری ۳ همچنین از سوخت E85 استفاده میکند. زمانی که بلزر پروژه خود را به اتمام رساند آن را برای بررسی دقیقتر به خیابان برد. او میخواست مطمئن شود این خودرو بهصورت قانونی میتواند در معابر عمومی تردد کند و تقریباً مشکلی نیز وجود نداشت هرچند اگزوز مشکلساز شد چراکه پلیس گفت صدای آن برای معابر عمومی بیش از حد مجاز است. راب دام یکی از دستاندرکاران برنامه تاپ گیر پشت فرمان این هیولا نشسته و با آن سری به پیست سرعت فلت راک در دیترویت زده است. البته همهچیز طبق برنامه پیش نرفته و دریفت های سنگین دام باعث شده دیفرانسیل از کار بیفتد. البته خودرو بازهم قابل راندن بوده و او دوباره دریفت زده است.
بیامو سری ۳ کد E36 هرگز برای هندل کردن ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت از یک پیشرانه ۸ سیلندر آمریکایی طراحی نشده اما مالک این کار را انجام داده است. قطعاً چنین پروژهای زمانبر بوده و اگرچه خودروی موردبحث از یک محصول عادی به هیولای دریفت تبدیل شده اما هدف اصلی چیز دیگری بوده است. بلزر میگوید هدف من تولید خودرویی برای لذت بردن و هیجان داشتن است.