بی ام و Z4 M40i با گیربکس دستی تویوتا سوپرا معرفی شد
بی ام و Z4 M40i با گیربکس دستی تویوتا سوپرا معرفی شد
شرکت بی ام و اعلام کرد Z4 M40i با گیربکس ۶ سرعته دستی تویوتا سوپرا در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.
ژرمنها سرانجام از Z4 رودستر گیربکس دستی رونمایی کردند. این گیربکس جدید کاملاً با نمونه بکار رفته در پسرعموی ژاپنی Z4 یعنی تویوتا GR سوپرا مشترک است و تنها برخی تفاوتهای جزئی وجود دارد. به این ترتیب انتظار میرود تجربه سواری و تعویض دندههای رودستر بی ام و مشابه سوپرا باشد. البته بی ام و برخی تغییرات نرمافزاری ناچیز را برای هماهنگی بهتر این گیربکس با شخصیت Z4 در نظر گرفته است.
از نظر فنی تنها یک تغییر نسبت به گیربکس سوپرا وجود دارد و آن هم اتصال بیرونی است که باعث ارتباط شیفتر دنده با خود گیربکس میشود. بی ام و میگوید این گیربکس ماژولار با قطعات مخصوص M تولید شده و میتواند درگیری قابلتوجه راننده در امر رانندگی را به همراه داشته باشد. این موضوع به ویژه زمانی که بدانیم پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی پرقدرت زیر کاپوت قرار دارد خودش را بیشتر نشان خواهد داد.
برخی کارشناسان با بررسی Z4 M40i مجهز به گیربکس دستی اظهار داشتهاند این خودرو توازن بسیار خوبی بین سرعت و دقت تعویض دندهها ایجاد کرده است. اگرچه شیفتر گیربکس خودرو گاهی اوقات حسی شبیه پورشه دارد تا خود بی ام و اما نسبت دنده سوم آن به گونهای است که باعث میشود پرفورمنس قابلتوجهی در اختیار راننده قرار گیرد. به غیر از این موارد، تفاوتی بین Z4 و سوپرا نخواهد بود و همان دقت و نرمی تعویض دندهها در دو خودرو قابل احساس است.
بی ام و Z4 M40i دستی در آمریکا از ویژگیهای دیگری نیز سود میبرد که مجموع این عوامل باعث میشوند خودروی یاد شده بهترین گزینه برای تجربه رانندگی با یک رودستر اسپرت و ویژه باشد. رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی، تنظیمات خاص شاسی و کیت بدنه اسپرت باعث شدهاند Z4 بهتر از هر زمان دیگری به نظر برسد. ظاهراً ژرمنها به بازخورد مشتریان توجه کرده و نهایتاً گیربکس دستی سوپرا را برای Z4 نیز در نظر گرفتهاند. البته این موضوع سورپرایز کننده نیست چراکه بخشهای زیادی از هر دو مدل مشترک هستند.
مجله خبری gsxr