بی وای دی همکار ایران خودرو میشود؛ تحول یا رویاپردازی تبلیغاتی؟

بی وای دی همکار ایران خودرو میشود؛ تحول یا رویاپردازی تبلیغاتی؟
به تازگی نامه ای در سامانه کدال از گروه صنعتی ایران خودرو منتشر شده که حاکی از برنامه های آینده این شرکت در جهت همکاری با بیوایدی است.
در صنعت خودروسازی جهان، بیوایدی فراتر از دیگر برندهای چینی محسوب میشود. این مجموعه نهتنها بزرگترین صادرکنندهی خودروهای ساخت چین به اروپا است، فناوری برتر برای تولید مدلهای برقی و هیبریدی نیز دارد. همچنین بیوایدی (BYD) با فروش بیش از ۲.۵ میلیون خودرو بیشتر از دیگر شرکتهای چینی، خریدار داشته است. پیشبینی میشود بیوایدی در سال ۲۰۲۵ پس از تویوتا و فولکسواگن، سومین خودروساز پرفروش جهان باشد.
در سمت دیگر ماجرا، بیوایدی قراردادهای متعدد با شرکتهای امریکایی و اروپایی دارد. این شرایط، همکاری بیوایدی با ایران خودرو را غیرممکن نشان میدهد. شاید طرف ایرانی بتواند مشابه مدیران خودرو و کرمان موتور، محصولات یک شرکت چینی را با تغییرات ظاهری و نشان تجاری ایرانی در کشور ما عرضه کند.
۱۵
نامه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به هیئت پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران منتشر شده است که برنامه های این شرکت در ارتباط با روند سود آوری را توضیح میدهد. موضوع مهم در متن این نامه، بند مذاکرات با شرکت های هاوال، هونگچی و بی وای دی جهت انعقاد قرارداد تولید است. قبل تر اعلام شده بود که ایران خودرو میخواهد محصولاتی از هاوال و هونگچی را در ایران عرضه کند و حتی گزارش هایی غیر رسمی از بازدید مدیرعامل گریت وال از ایران خودرو وجود داشت؛ اما نام بیوایدی تا کنون برای همکاری با ایران خودرو دیده نشده بود.
هماکنون سدان چین پلاس و کراساور سانگ پلاس از محصولات مدرن بیوایدی در ایران عرضه میشوند. همچنین بیوایدی دلفین، D1 و هاچبک برقی سیگال با حدود قیمت ۸ هزار دلار پاییز ۱۴۰۳ توسط شرکت نبکا (مپنا -کرمان موتور) برای مونتاژ داخل کشور، رونمایی شده بودند.