هاست پرسرعت
خودرو

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

بسیاری از خودروها می‌آیند و بدون آنکه تأثیر خاصی از خود به‌جای بگذارند می‌روند اما گاهی اوقات مدل‌هایی راهی بازار می‌شوند که موج و رویهٔ جدیدی ایجاد می‌کنند. این خودروها تفکرات جدیدی به همراه می‌آورند و بازار را تکان می‌دهند. همهٔ خودروهایی که در ادامه خواهید دید، تأثیری از خود به‌جای گذاشتند که اغلب تا دهه‌ها بعد احساس می‌شد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

فورد مدل T سال ۱۹۰۸

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

مدل T خودروی انقلابی و خاصی نبود بلکه شیوهٔ تولید خودرو را متحول کرد. این اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب می‌شود که به لطف قیمت پایین، خودرو را به وسیله‌ای برای عموم مردم تبدیل کرد. زمانی، بیش از نیمی از خودروهای جاده‌های آمریکا مدل T بودند.

کرایسلر ایرفلو سال ۱۹۳۴

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

هرچند ایرفلو در بازار شکست خورد و از لحاظ فروش موفقیتی به دنبال نداشت اما به دلیل طراحی آیرودینامیک خود، خودروی بسیار تأثیرگذاری بود. ایرفلو به طراحان فهماند که یک خودرو برای کاهش مصرف سوخت باید مقاومت کمتری در برابر هوا داشته باشد. بدین ترتیب، پس از جنگ طراحی آیرودینامیک به ویژگی معمول خودروها تبدیل شد.

جیپ CJ سال ۱۹۴۴

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

جیپ در سال ۱۹۴۱ و به خاطر جنگ جهانی دوم متولد شد. این خودرو آن‌قدر موفق عمل کرد که در سال ۱۹۴۴ نسخهٔ غیرنظامی آن با نام CJ به‌عنوان اولین خودروی چهارچرخ محرک تولید انبوه جهان ساخته شد. جیپ خیلی زود به الگویی برای بسیاری از خودروسازان جهان تبدیل شد و مشهورترین آفرودرها مثل لندروور دیفندر و تویوتا لندکروزر از روی آن ساخته شدند.

شورلت کوروت سال ۱۹۵۳

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

الیاف شیشه (با فایبرگلاس متفاوت است) در دههٔ ۵۰ مادهٔ شگفت‌انگیزی بود و به لطف آن، شرکت‌های کوچک توانستند برای خودروهای قبل از جنگ که پوسیده شده بودند بدنهٔ جدیدی بسازند. در همین حال، شورلت در ایالات‌متحده اولین خودروی تولیدی جهان با بدنه‌ای از جنس الیاف شیشه را ساخت و این حرکت توسط بسیاری از دیگر سازندگان خودروهای اسپرت در سراسر جهان کپی شد.

سیتروئن DS سال ۱۹۵۵

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

هرچند جگوار اولین خودروسازی بود که از ترمزهای دیسکی مدرن در مدل مسابقه‌ای C-Type استفاده کرد اما این سیتروئن بود که این تکنولوژی را با DS به جاده‌ها آورد. این خودرو با ترمزهای دیسکی نوآورانهٔ جلو، قدرت توقفی داشت که در هیچ خودروی دیگری تا آن زمان دیده نمی‌شد.

مینی سال ۱۹۵۹

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

مینی از لحاظ فنی خودروی شگفت‌انگیزی نبود و هر چیزی که در این شگفتی کوچک گنجانده شده بود را قبلاً در خودروهای دیگر دیده بودیم اما چیزی که مینی ارائه کرد، ترکیبی از چند تکنولوژی کلیدی در یک پکیج پیشرفتهٔ ارزان‌قیمت با پیشرانهٔ عرضی و دیفرانسیل جلو بود. بلافاصله پس از عرضهٔ مینی در سال ۱۹۵۹، بازار میکروکارها از بین رفت زیرا مینی همان کار را بهتر انجام می‌داد، جادارتر بود و قیمت کمتری داشت.

فورد موستانگ سال ۱۹۶۴

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

موستانگ که پونی کار لقب گرفت، خودروی اسپرت مقرون‌به‌صرفه‌ای بود که متناسب با جیب و سلیقهٔ هر خریداری گزینهٔ مناسبی را ارائه می‌کرد. زمانی که فروش این خودرو در سال ۱۹۶۴ آغاز شد، خیلی زود رکورد سریع‌ترین فروش خودرو در تاریخ را شکست. به همین دلیل، طولی نکشید که رقبا به فکر تصاحب بخشی از بازار موستانگ افتادند. همچنین موفقیت موستانگ مستقیماً باعث ساخت فورد کاپری برای اروپا شد.

پونتیاک GTO سال ۱۹۶۴

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

اصطلاح ماسل کار یا خودروی عضلانی که با کوپه‌ای مجهز به پیشرانهٔ حجیم V8 و قدرت بالا شناخته می‌شود، در دههٔ ۶۰ با پونتیاک GTO آغاز شد. این خودرو در ابتدا یک مدل مستقل نبود بلکه پکیجی بود که برای مدل تمپست ارائه می‌شد اما در سال ۱۹۶۶ پونتیاک اقدام به عرضهٔ GTO به‌عنوان مدلی مجزا کرد و سپس موجی از خودروهای عضلانی در صنعت خودروسازی آمریکا شکل گرفت.

رنو ۱۶ سال ۱۹۶۵

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

هرچند سیتروئن اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۳۹ یک هاچ‌بک دیفرانسیل جلو را با مدل ترکشن آوانت به بازار فرستاد اما این مفهوم خیلی مطرح نشد تا اینکه رنو با مدل ۱۶ در سال ۱۹۶۵، هاچ‌بک دیفرانسیل جلو را به یک موفقیت بزرگ تجاری تبدیل کرد. این اولین هاچ‌بک مقرون‌به‌صرفهٔ تولید انبوه محرک جلو بود و الگویی را بنیان نهاد که تا به امروز توسط اکثر خودروسازان جهان استفاده می‌شود.

ولوو ۱۴۰ سال ۱۹۶۶

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

ولوو اولین ویژگی‌های ایمنی را در خودروها معرفی کرد که یکی از آن‌ها اولین کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای جلو در سال ۱۹۵۹ بود. در سال ۱۹۶۶ اولین نقطه‌های تصادف در خودرو نیز در سری ۱۴۰ ارائه شد. با گذشت زمان، این ویژگی ایمنی بسیار موردتوجه قرار گرفت و جان میلیون‌ها نفر را نجات داد.

NSU Ro80 سال ۱۹۶۷

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

هرچند NSU در سال ۱۹۶۴ مدل وانکل اسپایدر را معرفی کرد اما Ro80 خودرویی بود که توانست پیشرانه‌های وانکل را متداول کند. متأسفانه اما این پیشرانهٔ NSU قابلیت اطمینان خوبی نداشت که به ورشکستگی شرکت و خریداری آن توسط فولکس‌واگن انجامید. Ro80 اما علاوه بر پیشرانه، آیرودینامیک را هم به سطح کاملاً جدیدی ارتقاء داد.

رنجروور سال ۱۹۷۰

تأثیرگذارترین خودروهای جهان که مسیر خودروسازی را تغییر دادند (قسمت اول)

لندروور در سال ۱۹۷۰ تحت تأثیر جیپ واگنییر که چند سال قبل راهی بازار شده بود، فرمول ساخت شاسی‌بلند لوکس را گرفت و آن را بهبود بخشید. نتیجه ساخت خودروی لوکسی بود که می‌توانست همه‌جا برود. امروز نیز رنجروور همچنان در صدر کلاس شاسی‌بلندهای لوکس جهان پادشاهی می‌کند.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵۶ رای

منبع

Autocar

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا