هاست پرسرعت
خودرو

تارا اتوماتیک تیپ V4 با امکانات و تجهیزات جدید از بهمن ماه تولید می شود

تارا اتوماتیک تیپ V4 با امکانات و تجهیزات جدید از بهمن ماه تولید می شود

با امضای توافق برجام و برنامه‌های پژو برای حضور گسترده در ایران شاهد مونتاژ و واردات خودروهایی همچون پژو ۲۰۰۸ و ۵۰۸ بودیم. در ادامه قرار بود پژو ۳۰۱ نیز به عنوان سدانی اقتصادی و ارزان‌قیمت در خارج از کشور عرضه شود اما خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های ظالمانه این کشور پژو را نیز مجبور به خروج از کشور کرد. در این میان ایران‌خودرو به منظور استفاده حداکثری از فرصت‌های موجود اقدام به اعمال تغییراتی در پلتفرم پژو ۳۰۱ کرد. این پلتفرم که هم‌اکنون با نام IKP1 شناخته می‌شود زیرساخت تارا را تشکیل می‌دهد. در دل این خودرو نیز پیشرانه موسوم به TU5P قرار دارد که در واقع نسخه‌ای بهینه شده از همان پیشرانه مشهور TU5 به شمار می‌رود و قدرت و گشتاورش به ترتیب به ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتون متر می‌رسد.

تارا اتوماتیک تیپ V4 با امکانات و تجهیزات جدید از بهمن ماه تولید می شود

ایران‌خودرو در ابتدا نسخه دستی تارا را معرفی و اندکی بعد هم نسخه اتوماتیک آن را با گیربکس ۶ سرعته به نمایش گذاشت. حالا معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو می‌گوید نسخه جدید تارا اتوماتیک با تیپ V4 که تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری خواهد داشت از ماه آبان روی خط تولید خواهد رفت. تارا اتوماتیک تیپ V4 علاوه بر تجهیزات بیشتر در برخی جزئیات ظاهری نیز با برادران استاندارد خود تفاوت خواهد داشت.

ایکوپرس- محسن رضایی منش می‌گوید ایران‌خودرو با عرضه تارا درصدد ارائه محصولی مطابق با استانداردهای جهانی، تجهیزات روز و طراحی جذاب بوده است. این مدیر ارشد در ادامه می‌افزاید تارا اتوماتیک لوکس‌ترین، مدرن‌ترین و ایمن‌ترین سدان حال حاضر تولید شده در کشور به شمار می‌رود. او اظهار می‌دارد:

 ایران‌خودرو برای مشتریان لوکس پسند تصمیم گرفته تا یک نسخه لوکس‌تر از سدان تارا اتوماتیک فعلی را به بازار ایران عرضه کند که تغییراتی در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی و همچنین در زمینه طراحی ظاهری در آن اعمال شده است

اما نکته جالب اینکه تارا اتوماتیک تیپ V4 همچنان از همان پیشرانه TU5P با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتون متر استفاده خواهد کرد. قطعاً در صورت افزایش قدرت و گشتاور این خودرو مشتریان رضایت بیشتری از سدان جدید ایران‌خودرو داشتند. همچنین نیروی پیشرانه هم همچون گذشته با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو فرستاده می‌شود.

تارا اتوماتیک تیپ V4 با امکانات و تجهیزات جدید از بهمن ماه تولید می شود

اما رضایی منش در خصوص تغییرات آپشن های تارا اتوماتیک V4 نسبت به نسخه استاندارد به مواردی همچون کیک سنسور یا حسگر پا اشاره می‌کند که با قرار دادن پا در زیر سپر عقب می‌توان صندوق‌عقب را باز کرد. گرم‌کن صندلی‌های راننده و سرنشین جلو، امکان برقراری تماس اضطراری SOS، طراحی کنسول سقفی جدید نسبت به نمونه قبلی، تغییر مکان کلیدهای شیشه‌بالابر و… جزو دیگر تجهیزات این خودرو هستند. این مدیر ارشد به تغییر طراحی صندلی ردیف دوم تارا اتوماتیک V4 هم اشاره می‌کند و می‌گوید یک زیر آرنجی در قسمت میانی برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است.

یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های طراحی تارا به چراغ‌های عقب آن مربوط می‌شد که اگرچه همگام با مد روز جهانی طراحی شده بود اما به خاطر پهنای کم خودرو و چیدمان داخلی چراغ‌ها کمی عجیب جلوه می‌کرد. به همین خاطر در تارا اتوماتیک V4 شاهد گرافیک جدید چراغ‌ها خواهیم بود تا ایران‌خودرو دستی هم بر سر و روی خودرو کشیده باشد.

تارا اتوماتیک تیپ V4 با امکانات و تجهیزات جدید از بهمن ماه تولید می شود

تارا اتوماتیک با ظاهر و امکانات مدرن‌تر از بهمن‌ماه به تولید انبوه می‌رسد

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو از عرضه تارا اتوماتیک در تیپ V4 با سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی بالاتر نسبت به نسخه فعلی و اعمال تغییرات در ظاهر محصول برای به‌روزرسانی و تطابق با جدیدترین ترندهای روز طراحی در بهمن‌ماه خبر داد. به گزارش ایکوپرس، محسن رضایی منش تصریح کرد: تارا اتوماتیک V4 از پیشرانه TU5P بهینه شده بهره می برد که موتوری ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بوده که قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور است و نیروی تولیدی موتور توسط گیربکس اتوماتیک شش سرعته (۶AT) با قابلیت تعویض دنده‌ها به صورت تیپ‌ترونیک به چرخ های جلو منتقل می‌شود که این گیربکس دارای دو روش رانندگی اسپرت و برفی هم بوده که با کلیدهای تعبیه شده کنار شیفتر دنده می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد.
وی در خصوص تغییرات تارا اتوماتیک V4 نسبت به نسخه فعلی بیان کرد: این خودرو دارای در صندوق عقب با قابلیت باز شدن با حرکت پا (Kick Sensor)، گرم‌کن صندلی‌های راننده و سرنشین جلو، تودوزی متفاوت برای صندلی‌ها، تنظیم جلو و عقب برقی صندلی راننده، دوربین دنده عقب داینامیک، چراغ آفتاب‌گیر راننده، چراغ محفظه داشبورد است و دارای چراغ خوشامدگویی درهای جلو (در زیر رودری‌ها) بهره می‌برد که به محض باز شدن درها، روی زمین، جلوی پا راننده و سرنشین را روشن می‌کند. رضایی منش افزود: تارا اتوماتیک V4 به آیینه الکتروکرومیک مجهز شده و ضمن استفاده از دستگیره‌های سقفی تاشو برای درهای عقب، دستگیره سقفی تاشو سمت جلو راست که در تارا اتوماتیک فعلی وجود نداشت در این خودرو تعبیه شده است.  وی با بیان این که کلیدهای شیشه بالابرها از کنسول میانی تارا اتوماتیک V4 به رودری‌ها منتقل شده و به‌ این ترتیب طرح رودری‌ها در هر چهار در تغییر کرده و به موجب آن طراحی کنسول میانی نیز تغییر کرده است، افزود: با توجه به حذف کلیدهای شیشه بالابر از کنسول میانی، در هر طرف کنسول یک موبایل باکس به جای آن به تارا اتوماتیک V4 اضافه شده است.

به گفته رضایی منش، در تارا اتوماتیک V4  پارچه جدیدی برای سقف کاذب در نظر گرفته شده و طرح کنسول سقفی آن نیز نسبت به نسخه فعلی متمایز شده و در این قسمت یک جا عینکی هم تعبیه شده است و برای راحتی بیش‌تر سرنشینان در کابین تارا اتوماتیک به ویژه در ردیف عقب، یک زیر آرنجی دو جالیوانی را به صورت تاشو در پشتی صندلی های عقب  تعبیه و در پشت آیینه‌های جانبی نیز دو عدد توییتر برای بهبود سیستم بلندگو خودرو اضافه شده است. وی با بیان این که تغییرات تارا اتوماتیک V4 نسبت به نسخه فعلی در طراحی کابین محدود نمی‌شود، تصریح کرد: ایران خودرو با هدف به‌روزرسانی ظاهری تارا اتوماتیک V4 چراغ های عقب با گرافیک جدیدی را بر روی این خودرو نصب کرده که ضمن بهبود در کیفیت نورهای آن، زیبایی جدیدی به خودرو بخشیده است و علاوه بر آن آنتن کوسه ای نیز جایگزین آنتن میله‌ای این خودرو شده است.

 

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو اظهار کرد: تارا اتوماتیک تیپ V4 در مجموع دارای امکانات ایمنی و رفاهی بسیار کاملی شامل چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس، فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آیینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه‌ها به صورت الکترونیکی، دوربین دنده عقب داینامیک، آیینه الکتروکرومیک، نمایشگر مالتی مدیای هفت اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آیینه‌های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم به صورت برقی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به صورت برقی و دو جهت دستی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، چراغ خوشامدگویی و سنسور پا برای باز شدن صندوق عقب بوده که کامل‌ترین و لوکس‌ترین سدان تولیدی در داخل ایران است. این خودرو با اتکا به چنین تجهیزاتی به خوبی توانایی رقابت با خودروهای هم رده وارداتی را دارد.

رضایی منش با اشاره به برنامه تولید این محصول در بهمن ماه، تصریح کرد: می‌توان پیش‌بینی کرد که اولین عرضه نسخه لوکس‌تر تارا اتوماتیک به بازار در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده خواهد بود. رضایی‌منش تاکید کرد: ایران خودرو نوین مطابق با خواسته مشتریان خود گام بر می‌دارد و محصولاتی مطابق با نیاز آن‌ها و قابل رقابت در بازارهای صادراتی را عرضه می کند و تارا اتوماتیک V4 نیز نتیجه چنین رویکردی است. اگرچه تولید تارا اتوماتیک V4 با تجهیزات جدید حرکت مثبتی تلقی می‌شود اما استفاده از واژه‌هایی همچون لوکس برای خودرویی که معادل آن یعنی پژو ۳۰۱ در بازارهای جهانی محصولی اقتصادی و رده متوسط محسوب می‌شود جای تأمل فراوان خواهد داشت. اساساً در بازارهای جهانی معیارهای مشخصی برای خودروهای لوکس وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بازه قیمتی، متریال بکار رفته در کابین، کیفیت سواری، جایگاه برند و محصول در بازار و… اشاره کرد. احتمالاً قوی‌ترین شاخصه‌ای که خواهد توانست لوکس بودن تارا اتوماتیک V4 را نشان دهد قیمت آن خواهد بود!

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا