تبلیغات رسانهای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد

تبلیغات رسانهای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد
در این راستا مرکز ملی فضای مجازی کشور مقررات تبلیغات رمزداراییها مصوب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور را روی سایت خود اعلام کرده است.
در متن این مصوب گفته شده که با عنایت به مفاد ماده ۶ «نظام نامه رمزارز اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربری رمزارزهای جهانروا» مصوب صد و پنجاه و هفتمین جلسه ۱۹ دی ۱۴۰۳ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور و لزوم تنظیمگری تبلیغات رمزداراییها، از آن جا که فقدان ضوابط اختصاصی در سالهای گذشته منجر به سوءاستفاده برای اغواگری، کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران شده است، کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور در جلسه ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ براساس پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضوابط و الزامات تبلیغات رمزداراییها را در ۹ ماده و تبصرههای مربوط تصویب کرد.
در ماده یک این مصوبه بیان شده است که ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی دارای مجوز از تنظیمگران بخشی موضوع ماده ۴ نظامنامه، مجازند در درگاههای اینترنتی رسمی خود به شرط رعایت الزامات مندرج در این سند نسبت به معرفی، تبلیغ و پیشنهاد سرمایهگذاری رمزداراییها اقدام کنند. همچنین این سکوها مجازند آگهی رمزدارایی با کاربرد اوراق بهادار و تأمین مالی تولید را که مجوز انتشار آن از سوی تنظیمگر بخشیِ تعیینشده در ماده پیشگفته صادر شده است، منوط به رعایت شرایط تعیین شده توسط تنظیمگر بخشی، تبلیغ کنند.
البته هرگونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد به سرمایهگذاری، خرید یا فروش رمزداراییها، خارج از موارد ماده یک، در فضای مجازی و انواع رسانهها تا ابلاغ موضوع ماده ۸ این سند ممنوع است.
همچنین تا زمان صدور مجوز توسط تنظیمگر بخشی، سکوهای مورد تایید نهادهای خودتنظیمگر (موضوع بند ۸ ماده ۵ نظامنامه) مشمول موضوع ماده ۱ خواهند بود. ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی باید مخاطرات سرمایهگذاری در رمزدارایی، ویژگیهای بازار آن و فرصتهای این فناوری برای سرمایهگذاریهای مفید را در صفحه اصلی بسترهای کسب و کار خود به صورت شفاف و برجسته به مخاطبان اطلاعرسانی کرده و از آگاهی کاربران خود نسبت به این موارد اطمینان حاصل کنند.
در ماده ۲ مصوبه مذکور تأکید شده است تنظیمگران بخشی در ضوابط فعالیت ارائهدهندگان خدمات تحت نظارت خود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ضوابط فعالیت انتشاردهندگان آگهی، موظف به رعایت و نظارت بر اجرای الزاماتی مانند استفاده از بیان قابل فهم برای عموم و پرهیز از به کاربردن اصطلاحات پیچیده، ارائه پیوند مربوط به اطلاعات کامل رمزدارایی (مانند سفیدنامه) در آگهی، درج مخاطرات سرمایهگذاری (ازجمله نوسانات قیمت و احتمال از دست رفتن سرمایه) به صورت برجسته و شفاف، پرهیز از مقایسه بازار رمزداراییها با سایر بازارهای مالی، پرهیز از وعده پرداخت سود ثابت یا وعده رشد قیمتی رمزدارایی، قرار نداشتن رمزدارایی در فهرست هشدار اعلامی از سوی نهادهای خودتنظیمگر، پرهیز از تبلیغ معاملات اهرمی و توکنهای اهرمدار، پرهیز از تبلیغ کاربرد رمزدارایی به عنوان ابزار پرداخت، الزام به انتشار از طریق نهاد مجوزدار (کانون تبلیغاتی)، ممنوعیت تبلیغ رمزدارایی به عنوان جایزه جز در مورد بند «الف» ماده ۲ نظامنامه موضوع این سند؛ هستند.
ماده ۳. تبلیغ ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی در رسانههای محیطی و مجازی از جمله مطبوعات و خبرگزاریهای رسمی، رسانه ملّی، رسانههای نمایش خانگی و ابرسکوها ممنوع است.
ماده ۴. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند برای آگاهیبخشی عمومی درباره مخاطرات رمزداراییهای مفید برای تأمین مالی تولید، حداکثر تا ۳ ماه پس از ابلاغ این سند، برنامهریزی لازم را تمهید و اجرا کنند.
ماده ۵. تنظیمگران بخشی موظفند اسامی و رتبه اعتباری سکوهای مجاز ارائه خدمات رمزداراییها را به اطلاع عموم برسانند.
ماده ۶. تبلیغ هرگونه فعالیت توسعه و مدیریت کسب وکارهای مرتبط با رمزدارایی مانند کار در منزل، کار در صرافی ارز دیجیتال، خرید و فروش و اجاره حساب کاربری صرافی، ممنوع است. البته آگهی جذب و استخدام برای سکوهای موضوع ماده یک مشروط به احزار هویت کسب وکار توسط ارائهدهندگان خدمات کاریابی مجاز است.
ماده ۷. هرگونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد به سرمایهگذاری در استخراج رمزدارایی (شامل استخراج ابری)، خرید و فروش، نصب و خدمات پس از فروش دستگاههای استخراج رمزدارایی و متعلقات آن در فضای مجازی و انواع رسانهها ممنوع است.
منبع: ایسنا