هاست پرسرعت
خودرو

تجهیز الزامی تمام خودروهای بازار اروپا به جعبه سیاه تصویب شد

تجهیز الزامی تمام خودروهای بازار اروپا به جعبه سیاه تصویب شد

از جولای ۲۰۲۴، تمام خودروهایی جدیدی که در کل اتحادیهٔ اروپا عرضه می‌شوند باید به سیستم ضبط داده‌ها یا همان جعبه سیاه مجهز باشند.

در اواخر دههٔ ۶۰، وجود ضبط کنندهٔ داده‌های پرواز که به‌عنوان جعبه سیاه شناخته می‌شوند در هواپیماها الزامی شد. این جعبه‌ها اما برخلاف نامشان، رنگ سیاه ندارند و معمولاً به رنگ نارنجی روشن هستند تا پس از حادثه یا سقوط هواپیما راحت‌تر پیدا شوند. از اواسط امسال نیز تجهیز تمام خودروهای جدیدی که در اروپا عرضه می‌شود به جعبهٔ سیاه الزامی خواهد شد. از جولای ۲۰۲۴، تمام خودروهای جدیدی که در اتحادیهٔ اروپا پلاک خواهند شد باید به‌صورت استاندارد به سیستم ضبط دادهٔ رویدادها یا EDR مجهز باشند. این الزام برای خودروهای سواری با حداکثر ظرفیت سرنشین هشت نفر اعمال می‌شود. علاوه بر این، خودروهای تجاری کلاس N1 شامل ون‌ها و وانت‌هایی با ظرفیت بار زیر ۳.۵ تن هم مشمول این قانون خواهند بود. این قانون در تمام ۲۷ کشور اتحادیهٔ اروپا شامل اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد اجرا خواهد شد.

تجهیز الزامی تمام خودروهای بازار اروپا به جعبه سیاه تصویب شد

تصادفات پیامدهای مالی برای افراد درگیر دارد و اغلب تعیین مقصر دشوار خواهد بود. با وجود EDR، مقامات مسئول با بررسی داده‌هایی که ذخیره شده است می‌توانند بفهمند دقیقاً چه اتفاقی رخ داده است. این دستگاه پارامترهای خاصی را برای مدت‌زمان کوتاهی شامل پنج ثانیه پیش از تصادف و ۰.۳ ثانیه پس از تصادف ضبط می‌کند. طبق اسنادی که توسط کمیسیون اروپا منتشر شده است، EDR داده‌هایی شامل سرعت، ترمز، موقعیت خودرو در جاده و نحوهٔ واکنش سیستم‌های ایمنی داخلی را ثبت می‌کند. این دستگاه همچنین نشان می‌دهد که آیا سیستم تماس اضطراری یا eCall عمل کرده است یا نه. وجود eCall در خودروها از آوریل ۲۰۱۸ اجباری شد.

تجهیز الزامی تمام خودروهای بازار اروپا به جعبه سیاه تصویب شد

EDR در واحد کنترل ایربگ تعبیه می‌شود و نمی‌توان آن را خاموش کرد. هنگامی‌که ایربگ و سیستم پیش‌کشندهٔ کمربندهای ایمنی فعال می‌شود، EDR هم به‌طور خودکار فعال خواهد شد. این دستگاه زمانی که در عرض ۰.۱۵ ثانیه سرعت خودرو بیش از ۸ کیلومتر بر ساعت تغییر کند، ضبط داده‌ها را آغاز خواهد کرد. البته این داده‌ها به‌صورت ناشناس ثبت می‌شوند تا اگر به دست افراد نااهل افتاد، امکان سوءاستفاده فراهم نشود. بدین منظور، EDR چهار رقم آخر شماره وین خودرو را ذخیره نمی‌کند و هر نوع اطلاعات دیگری که هویت مالک را آشکار کند هم ثبت نخواهد شد. همچنین داده‌ها فقط در اختیار مقامات ذیصلاح برای کمک به فرایند بررسی تصادف قرار می‌گیرد. از طریق رابط OBD می‌توان به داده‌ها دسترسی پیدا کرد اما اگر پورت EDR در طول تصادف خراب شده باشد، اطلاعات مستقیماً از خود جعبهٔ سیاه هم قابل‌دسترسی خواهد بود.

تجهیز الزامی تمام خودروهای بازار اروپا به جعبه سیاه تصویب شد

در آمریکا، دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد اجباری شدن نصب EDR در خودروها را مطرح کرد اما این پیشنهاد در سال ۲۰۱۹ پس گرفته شد زیرا پیش‌ازاین خودروسازان خودشان بدون وجود الزام قانونی این دستگاه را در اکثر خودروها نصب کرده بودند. بر اساس برآوردهای NHTSA، حدود ۹۹.۵ درصد از خودروهای جدیدی که در ایالات‌متحده فروخته می‌شوند به سیستم ضبط داده‌ها مجهز هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا