تحلیل‌گر: افزایش قیمت پلی استیشن 5 تاثیر زیادی روی فروش آن نخواهد داشت

تحلیل‌گر: افزایش قیمت پلی استیشن 5 تاثیر زیادی روی فروش آن نخواهد داشت

شرکت داده و تحلیل Ampere Analysis پیش‌بینی کرده که افزایش قیمت اخیر کنسول پلی استیشن 5 تاثیر زیادی بر روی فروش کلی آن نخواهد داشت.

سونی به تازگی اعلام کرد که به خاطر شرایط اقتصادی دشوار جهان تصمیم گرفته تا قیمت کنسول پلی استیشن 5 را در اروپا، ژاپن و بخش‌های از آمریکای شمالی افزایش دهد. البته ایالات متحده‌ی آمریکا جزو این بخش‌ها نخواهد بود. در واکنش به این خبر، رئیس بخش تحقیقات Ampere در بازی‌های ویدیویی یعنی Piers Harding-Rolls گفته که درخواست بالا برای کنسول‌های سونی به این معنا است که این شرکت احتمالا پیش‌بینی‌های فروش خود را تغییر نخواهد داد:

در حالی که معتقدیم برخی از خریداران از این افزایش قیمت ناامید خواهند شد، تقاضای بالا برای خرید کنسول سونی به این معنا است که این افزایش قیمت 10 درصدی تاثیر چندانی در فروش آن نخواهد گذاشت. ما انتظار داریم که پیش‌بینی‌های سونی برای فروش کنسول پلی استیشن 5 بدون تغییر باقی بمانند.

سونی در سه‌ماهه‌ی مالی اول خود موفق به فروش 2.4 میلیون دستگاه پلی استیشن 5 بود. با این حال این شرکت اعلام کرده که تغییری در پیش‌بینی‌های خود برای فروش این کنسول در کل سال مالی ایجاد نکرده است. سونی انتظار دارد که تا پایان سال مالی جاری 18 میلیون دستگاه پلی استیشن 5 بفروشد.

در یک نشست مالی رئیس مالی ارشد سونی یعنی Hiroki Totoki گفت که کمبود قطعات سخت‌افزاری و مشکلات خط تولید باعث شده تا سونی نتواند به تقاضای بازار پاسخ دهد. البته انتظار می‌رود که شرایط هر دو در طول سال بهبود ببخشد. Harding-Rolls در این باره گفت:

با توجه به اینکه پلی استیشن 5 از زمان عرضه با مشکلات کمبود قطعات مواجه بوده و بسیاری هنوز موفق به خرید کنسول سونی نشده‌اند، شکی نیست که این افزایش قیمت تصمیم دشواری برای سونی بوده است. خصوصا با توجه به اینکه مایکروسافت هیچ علاقه‌ای به افزایش قیمت ایکس باکس سری ایکس نشان نداده است.

با این حال با توجه به تورم و افزایش قیمت قطعات و هم‌چنین بالا رفتن هزینه‌ی پخش، سونی این قیمت‌ها را افزایش داده تا بتواند به برخی از اهداف سودآوری خود برسد. این افزایش قیمت‌ها در 45 بازار بین‌المللی رخ خواهند داد که البته ایالات متحده یکی از آن‌ها نیست. این به خاطر قدرت دلار آمریکا است. ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار جهانی کنسول‌ها است و سونی و مایکروسافت رقابت نزدیکی برای تصاحب آن دارند.

شرکت Reality Labs هم قیمت هدست واقعیت مجازی Meta Quest 2 را این ماه 100 دلار افزایش داد. با این حال اوایل این ماه نینتندو اعلام کرد که علی رغم کاهش قدرت ین، تصمیمی برای افزایش قیمت کنسول سوییچ در کشور ژاپن ندارد. این در حالی است که برخی از سایر شرکت‌های فناوری مثل اپل هم قیمت سخت‌افزار خود را در ژاپن افزایش داده‌اند. مایکروسافت هنوز در این باره نظری نداده است. Harding-Rolls در این باره گفت:

در حال حاضر هیچ نشانه‌ای برای افزایش قیمت کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس از سوی مایکروسافت وجود ندارد. بدون شک مایکروسافت از این فرصت استفاده خواهد کرد تا ارزش بالای سیستم‌های خود را تبلیغ کند. خصوصا با توجه به مواردی مثل کنسول ارزان ایکس باکس سری اس و سرویس Xbox Game Pass. به همین سبب این حرکت سونی کمی به نفع مایکروسافت خواهد بود.

شرکت Ampere Analysis پیش از این پیش‌بینی کرده بود که کنسول پلی استیشن 5 در سال 2022 فروشی دو برابر ایکس باکس سری ایکس/اس خواهد داشت.

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل