هاست پرسرعت
خودرو

تحویل اولین نمونه‌های کامیون برقی تسلا سِمی به کمپانی پپسی

تحویل اولین نمونه‌های کامیون برقی تسلا سِمی به کمپانی پپسی

کامیون برقی تسلا سِمی جزو خبرسازترین خودروهای سنگین چند سال اخیر بوده و به تازگی اولین نمونه‌های آن به دست کمپانی پپسی رسیده است. همین موضوع باعث شده برخی جزئیات جدید از محصول بدون آلایندگی تسلا به دست آید و ما نیز می‌خواهیم آن‌ها را با شما عزیزان در میان بگذاریم.

حدود سه سال قبل بود که ایلان ماسک اظهار داشت تسلا شروع به تولید کامیون‌های برقی می‌کند و حالا اولین نمونه‌های آن به شرکت پپسی تحویل داده شده است. این خودروساز آمریکایی با برگزاری مراسمی ویژه در کارخانه نزدیک نوادا این کامیون‌ها را تحویل داده است. این مراسم به‌صورت زنده در شبکه‌های مختلف از جمله توییتر که خود ماسک مالکش است پخش می‌شد. ماسک یکی از سه کامیون برقی تسلا سِمی را در جلوی افرادی که حضور داشتند راند. یکی از این کامیون‌ها رنگ سفید، دیگری دارای لوگوی پپسی و دیگری دارای رنگ‌های فریتو لای بود. شرکت پپسی که در نیویورک مستقر است بخشی از پروژه بدون آلایندگی فریت در کالیفرنیاست. این پروژه شامل گرنت ۱۵.۴ میلیون دلاری از سوی CARB کالیفرنیاست که شامل استفاده از ۱۵ کامیون برقی تسلا و دیگر خودروهای سنگین دارای قوای محرکه برقی و گازسوز خواهد بود.

شایان ‌ذکر است کامیون‌های برقی تسلا مشمول استفاده از حداکثر مشوق‌های مالیاتی ۴۰ هزار دلاری می‌شوند. ماسک در زمان معرفی این محصول جدید در نوامبر ۲۰۱۷ گفته بود که تولید سِمی از سال ۲۰۱۹ شروع می‌شود و هر کامیون می‌تواند سایر کامیون‌هایی را که به‌صورت کاروانی حرکت می‌کنند دنبال کند؛ اما ماسک بعداً اظهار داشت سیستم خودکار کامل این شرکت هنوز آماده نیست و نمی‌توان بدون راننده از آن استفاده کرد. او خاطرنشان ساخته بود:

ارائه این کامیون یک سفر دور و دراز بوده است، سفری ۵ ساله… اما کامیون برقی تسلا سِمی واقعاً جاده‌ها را متحول خواهد کرد.

ماسک گفت که کامیون موردبحث دارای سه پیشرانه که در مدل S و X پلد بکار رفته‌اند است. یکی از این پیشرانه فقط در بزرگراه‌ها فعال می‌شود تا حداکثر راندمان به دست آید درحالی‌که دو پیشرانه دیگر در زمان نیاز به شتاب‌گیری و گشتاور بیشتر فعال خواهند بود. در ویدئو کلیپ منتشر شده از مراسم تحویل این کامیون‌ها نیز می‌توانیم حمل بار در شیب ۶ درجه و همچنین عبور از ترافیک را مشاهده کنیم. این کامیون می‌تواند انرژی را دوباره احیا کند و بنابراین خطر از کار افتادن ترمز در سرازیری‌ها سِمی را تهدید نخواهد کرد. ماسک می‌گوید این ویژگی یک بهبود ایمنی قابل‌توجه برای راننده و دیگر کاربران جاده خواهد بود. او درباره پیشرانه‌های برقی کامیون برقی تسلا نیز گفته است:

تنها یکی از این پیشرانه‌ها قوی‌تر از یک پیشرانه دیزلی بکار رفته در یک کامیون است.

همان‌طور که می‌دانید تسلا مدل S پلد قدرت ۱۰۲۰ اسب بخار دارد درحالی‌که قدرت یک کامیون دیزلی عادی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ اسب بخار خواهد بود. ماسک خاطرنشان می‌سازد زمانی که کامیون سِمی بدون بار رانده شود شبیه این خواهد بود که یک فیل همانند چیتا حرکت می‌کند! ماسک اظهار داشته این کامیون در زمان وجود بار ۳۷ تنی شعاع حرکتی حدود ۸۰۰ کیلومتری خواهد داشت. محدودیت بارگیری نرمال برای یک کامیون اندکی پایین‌تر از ۳۷ تن است اما ماسک می‌گوید حمل ۳۷ تن بار توسط کامیون برقی مشکلی ندارد. مدیرعامل تسلا همچنین اظهار داشت سِمی تست ۸۰۰ کیلومتری را با موفقیت پشت سر گذاشته است. تسلا می‌خواهد تولید کامیون برقی خود را افزایش داده و در سال ۲۰۲۴ تعداد ۵۰ هزار دستگاه از آن را در آمریکای شمالی بسازد.

برای سرویس‌دهی به مالکان نیز شبکه سوپرشارژر کلاس مگاوات V4 DC وجود دارد که برای سایبرتراک نیز بکار خواهد رفت و باعث شارژ سریع‌تر باتری‌ها خواهد شد. رقبای دیگری نیز وجود دارند که روی کامیون‌های هیدروژنی کار می‌کنند و می‌گویند کامیون‌های برقی به درد مسافت‌های طولانی نمی‌خورند زیرا شارژ دوباره باتری‌های بزرگ آن‌ها طول خواهد کشید؛ اما ماسک گفته هیدروژن برای حمل بارهای سنگین موردنیاز نیست و علاقه تسلا به تولید سِمی به این خاطر است که کامیون‌های تجاری ۲۰ درصد آلایندگی گازهای گلخانه‌ای و ۳۳ درصد ذرات آلاینده را به خود اختصاص می‌دهند. این شرکت همچنین از کامیون برقی سِمی برای حمل قطعات خودروهایش در زنجیره تأمین نیز استفاده خواهد کرد.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا