ترکیب هوش مصنوعی و حسگرهای چندمنظوره در خدمت تجربه «بدون نگاه»

ترکیب هوش مصنوعی و حسگرهای چندمنظوره در خدمت تجربه «بدون نگاه»
به گزارش gsxr و به نقل از تکاسپات، این فناوری بر پایه تجربه Super Cruise و تحقیقات واحد Cruise توسعه یافته و به رانندگان اجازه میدهد در بزرگراههای از پیشنقشهبرداریشده، بدون نیاز به دخالت، سفر کنند و زمان خود را به کار یا استراحت اختصاص دهند.
این سیستم از ترکیب لیدار، رادار و حسگرهای بصری بهره میبرد تا تصویری دقیق از محیط پیرامون ایجاد کند. برخلاف سیستمهایی که فقط به دوربینها متکیاند، رویکرد GM بر «ادغام دادههای چندمنبعی» یا Sensor Fusion تمرکز دارد تا آگاهی محیطی و دقت ناوبری افزایش یابد. در صورت نیاز به دخالت انسان، خودرو از طریق هشدارهای لرزشی، صوتی و تصویری به راننده اطلاع میدهد؛ و اگر واکنشی مشاهده نشود، خودرو بهصورت خودکار در مکان امنی توقف خواهد کرد. آینههای جانبی خودرو هنگام فعال بودن حالت خودران با نور آبی مشخص میشوند.
همزمان، جنرال موتورز در حال گسترش ویژگیهای هوش مصنوعی در کل سبد محصولات خود است. از سال آینده، برخی مدلها به جمینای گوگل مجهز میشوند تا رانندگان بتوانند با دستورات گفتاری هوشمند مسیریابی یا تنظیمات خودرو را انجام دهند. همچنین پلتفرم اختصاصی هوش مصنوعی GM قادر خواهد بود ترجیحات راننده مانند موسیقی موردعلاقه، وضعیت صندلی و یادآوریهای سرویس را یاد بگیرد و ذخیره کند.
این گام، بخشی از رقابت تنگاتنگ GM با سایر خودروسازان در عرصه رانندگی خودکار است. برخلاف فناوری Tesla FSD که بیشتر بر بینایی دوربینمحور تکیه دارد، جنرال موتورز با رویکرد چندحسگری، ایمنی و پایداری بیشتری را هدف گرفته است. رهبری این پروژه را «استرلینگ اندرسون» (Sterling Anderson) بر عهده دارد؛ کسی که پیشتر در توسعه «اتوپایلوت» تسلا نقش کلیدی داشته است. او تأکید میکند که باید مرز میان رانندگی خودکار و کنترل انسانی بهروشنی تعریف شود تا امنیت و اعتماد کاربر تضمین گردد.




