تست و مقایسه بی ام و i4 و مرسدس بنز EQE
تست و مقایسه بی ام و i4 و مرسدس بنز EQE
مرسدسبنز EQE +350
آنچه در این مطلب میخوانید:
درواقع EQE نسخه ارزانتر و کوچکتر EQS محسوب میشود و انتظار میرود قیمت پایینتر آن نسبت به برادر بزرگترش باعث برتری آن در بحث فروش شود. این خودرو از همان پلتفرم EVA2 که متعلق به EQS است استفاده میکند. EQE قابلیتهایی مانند سیستم تعلیق بادی، ضریب آیرودینامیکی فوقالعاده فرمانپذیری چرخهای عقب تا ده درجه را مستقیماً از برادر بزرگتر خود به ارث برده. مرسدسبنز قصد دارد در آینده EQE را نسخههای جدیدی از EQE را به بازار عرضه کند؛ زیرا اکنون فقط نسخه ۳۵۰+ قابل سفارش است. این نسخه قادر به تولید ۲۸۸ اسب بخار قدرت و انتقال آن به چرخهای عقب است.
بیامو i4 eDrive40
هدف بیامو از تولید این خودرو ایجاد رقابت با تسلا مدل ۳ بود. صندوق عقب بزرگ (که با خواباندن صندلیهای عقب بسیار بزرگتر میشود.) و سیستم اطلاعات سرگرمی بسیار کاربردی مواردی هستند که در نگاه اول بیش از هر چیز توجهمان را جلب میکند. بیامو i4 eDrive40 قادر به تولید ۳۳۵ اسب بخار قدرت است. اما اگر به قدرت بیشتر، سامانه چهارچرخ محرک و ظاهر اسپرتتر نیاز دارید، میتوانید نسخه eDrive50 همین خودرو را سفارش دهید. البته با سفارش پکیج M اسپرت i4 eDrive40 میتوانید همزمان از پیشرانه و مشخصات فنی eDrive40 و ظاهر اسپرت eDrive50 بهره ببرید. این خودرو در داخل و خارج (بهخصوص کابین) اشتراکات زیادی با سری ۴ بنزینی دارد.
مقایسه
ابعاد بزرگتر EQE نسبت به i4 باعث شده تا فضای کابین آن (مخصوصاً ردیف عقب) بسیار بزرگتر از رقیبش باشد. البته این ابعاد بزرگ باعث شده تا EQE بیش از ۲۰۰ کیلوگرم سنگینتر از i4 باشد. اما طراحان EQE با ابعاد بزرگتر هم نتوانستند صندوق عقب بزرگتری نسبت به i4 خلق کنند؛ زیرا صندوق این مرسدس تقریباً ۴۰ لیتر کوچکتر از رقیبش است.
مرسدسبنز EQE توانسته ۵ ستاره ایمنی کامل را از سازمان یورو انکپ دریافت کند درحالیکه بیامو i4 ۴ توانسته ۴ ستاره ایمنی را از آن خود کند.
اطلاعات کاتالوگ این دو خودرو به ما میگویند که شتاب صفر تا صد i4 eDrive40 حدود ۰.۸ ثانیه سریعتر از شتاب ۶.۴ ثانیه EQE است. همچنین رانندگی طولانیمدت در جادههای کوهستانی رشته کوه آلپ به ما ثابت کرد که وزن کمتر و قدرت بیشتر بیامو نسبت به EQE واقعاً محسوس است. در واقع i4 بهراحتی EQE را در بخش شتاب و کشش میبلعد! هر دو خودرو مورد تست ما قابلیت تولید صدای مصنوعی موتور احتراق داخلی را از بلندگوها را دارند. این صدای تولید شده توسط بلندگوها هیچگاه شبیه صدای یک موتور ۶ یا ۸ سیلندر واقعی نمیشود؛ اما حداقل میتواند برای سرنشینان کمی سرگرمی ایجاد کند. به دلیل برقی بودن پیشرانه این دو خودرو، راننده میتواند هر زمان که بخواهد در آنی از ثانیه از تمام قدرت خودرو استفاده کند. همین موضوع سبب شده در پیچهای تند (مخصوصاً زمانی که جاده مرطوب است) با کمی گاز دادن خودرو از مسیر اصلی منحرف شود. البته سیستمهای کمکی راننده هیچگاه اجازه نمیدهند که کنترل خودرو کاملاً از دست برود.
در کل اگر بخواهیم بین هندلینگ این دو خودرو یکی را انتخاب کنیم بدون شک هندلینگ EQE انتخاب ماست. فرمانپذیری چرخهای عقب این مرسدسبنز باعث شده تا با وجود جرم بیشتر نسبت به رقیبش هندلینگ بهتری ارائه دهد. این قابلیت در مسیرهای شهری نیز بسیار کاربردی است زیرا میتواند، شعاع گردش را از ۱۲.۵ به ۱۰.۵ متر کاهش دهد که از این لحاظ شبیه به i4 است. عملکرد ترمزها در هر دو خودرو ضعیفتر از چیزی بود که انتظار داشتیم؛ اما ترمزها در بیامو به طرز محسوسی بهتر از EQE ارزیابی میشود.
لذت رانندگی با بیامو i4 eDrive40 مانند دیگر ساختههای این برند، نسبت به رقیب اشتوتگارتی بسیار بیشتر است. اما طبق معمول بنز سواری بسیار راحتتری نسبت به رقیب مونیخی خود ارائه میدهد.
مرسدسبنز EQE با شارژ کامل در بهترین حالت میتواند مسافتی ۶۴۰ کیلومتری را طی کند درحالیکه i4 eDrive40 حدود ۵۰ کیلومتر عقبتر، از حرکت میایستند. سیستم خودران EQE هیچگاه مانند برادر بزرگترش یعنی EQS نمیشود؛ اما به طرز محسوسی از بیامو i4 eDrive40 پیشرفتهتر است.
اما در بحث قیمت این i4 است که برگ برنده را دارد. i4 eDrive40 در نسخه پایه حدوداً ۶۵ هزار دلار قیمت دارد که در صورت سفارش برخی از امکانات مانند پکیج M اسپرت حدود ۷۸ هزار دلار قیمت میخورد. همچنین نسخه قدرتمند xDrive M50 این بیامو بیش از ۸۸ هزار دلار قیمت دارد.
برخلاف بیامو، خریداران EQE حق انتخاب چندانی ندارند؛ زیرا این خودرو فعلاً با همین مشخصات فنی و همین موتور به بازار عرضه میشود. با این حساب خریداران باید بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دلار برای خرید این مرسدسبنز کنار بگذارند که اصلاً رقم کمی نیست.
جمعبندی
بیامو i4 eDrive40 نسبت به EQE بسیار مقرونبهصرفهتر و چابکتر است؛ اما در بخش راحتی سواری، فضای کابین، امکانات رفاهی و… هیچگاه بهپای مرسدسبنز EQE نمیرسد.