هاست پرسرعت
خودرو

تسلا تیزر و مشخصات سه خودروی برقی جدید خود را منتشر کرد

تسلا تیزر و مشخصات سه خودروی برقی جدید خود را منتشر کرد

تسلا پس از برگزاری جلسه با سرمایه‌گذاران و سهامداران خود استراتژی درازمدت کمپانی را تشریح کرد و تیزر سه خودروی برقی جدید خود شامل مدلی پایه و ارزان قیمت، یک ون و یک اتوبوس را نیز منتشر نمود.

اسنادی که این خودروساز آمریکایی روی وب‌سایت خود بارگذاری کرده است کاملاً فنی و تخصصی هستند زیرا سرشار از محاسبات و منابع گوناگون بوده و موارد زیادی را شامل می‌شوند. اگرچه تسلا حساب ویژه‌ای روی حفاظت از محیط‌زیست باز کرده اما اسناد موردبحث شامل برخی اطلاعات جالب درباره محصولات آتی این برند نیز هستند.

شاید مهم‌ترین خبر دراین‌باره به انتشار تیزر سه خودروی برقی جدید در فصل “باتری‌هایی برای حمل‌ونقل” مربوط باشد. به‌طور دقیق‌تر باید گفت تسلا به خودرویی در کلاس کامپکت ها اشاره کرده است که به احتمال زیاد همان خودروی پایه با قیمت ۲۵ هزار دلار باشد. همچنین دو خودروی دیگر نیز در کلاس‌های ون سواری/تجاری و اتوبوس قرار دارند. همچنین تسلا در جدولی به جزئیات ظرفیت باتری و موارد تشکیل دهنده هریک از خودروهای فعلی و آتی خود اشاره داشته است. خودروی کامپکت تسلا که بر اساس شایعات منتشر شده می‌تواند مدل ۲ یا حتی مدل Q نام گیرد از باتری ۵۳ کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد و جنس مواد تشکیل دهنده آن نیز لیتیوم آهن فسفات یا به اختصار LFP خواهد بود. این خودروساز آمریکایی می‌گوید تراکم انرژی پایین‌تر این باتری باعث می‌شود در خودروهایی با شعاع حرکتی استاندارد عملکرد خوبی داشته باشد. البته خودروهایی با شعاع حرکتی بیشتر نیازمند باتری‌هایی با تراکم انرژی بالاتر خواهند بود.

به‌ این ‌ترتیب تسلا از مقادیر بسیار کمتر کاتدهای کبالت نیکل منگنز نسبت به باتری‌های کنونی استفاده خواهد کرد. برند موردبحث پیش‌بینی می‌کند خودروی کامپکت و جدیدش ظرفیت فروش بالقوه ۴۲ میلیون دستگاهی داشته باشد که تقریباً دو برابر فروش تخمینی پرفروش‌ترین محصولات کنونی‌اش یعنی مدل ۳ و مدل Y است. البته چارچوب زمانی تولید و فروش این خودروی جدید فعلاً اعلام نشده است. ظاهراً تسلا انتظار دارد در هر سال تعداد ۴ میلیون دستگاه از مدل ۲ را تولید کند که و از این تعداد حدود ۲ میلیون دستگاه تولید کارخانه جدید مکزیک خواهند بود و ۲ میلیون دستگاه دیگر را نیز گیگا برلین و گیگا شانگهای تولید خواهند کرد. اما تسلا می‌گوید خودروی دومش یک ون سواری/تجاری خواهد بود و باید از باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی در آن استفاده شود. این خودرو می‌تواند ظرفیت فروش ۱۰ میلیون دستگاهی داشته باشد و به سومین خودروی پرفروش برند پس از محصول پایه کامپکت و مدل ۳ و مدل Y تبدیل شود. ون یاد شده شاید همان روبوتاکسی باشد که ماسک بارها به آن اشاره کرده است. شاید هم روبوتاکسی بر اساس همین خودرو تولید شود هرچند چیزی به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

نهایتاً به سومین محصول تسلا یعنی یک اتوبوس می‌رسیم که از باتری ۳۰۰ کیلووات ساعتی LFP استفاده خواهد کرد. تسلا می‌گوید این اتوبوس می‌تواند به فروش بالقوه ۱ میلیون دستگاهی برسد. دیگر نکته جالب درباره برنامه‌های آتی تسلا به باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی سایبرتراک با مواد نیکل بالا مربوط می‌شود. قطعاً این باتری به اندازه کافی بزرگ نیست تا بتواند وانت یاد شده را به شعاع حرکتی ۸۰۵ کیلومتری برساند اما با توجه به اینکه تسلا تاکنون تغییرات زیادی را درباره سایبرتراک اعلام کرده است بنابراین احتمال تغییر ظرفیت این باتری وجود دارد. شاید هم باتری‌های یاد شده در جدول تسلا کوچک‌ترین نمونه‌های در دسترس باشند و مشتریان بتوانند باتری‌های بزرگ‌تر را نیز سفارش دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا