هاست پرسرعت
خودرو

تصورات پیرامون آب بندی موتور مدرن

تصورات پیرامون آب بندی موتور مدرن

مردم تصورات متعددی درباره آب‌بندی خودرو دارند اما کدام یک از آن‌ها صحت دارد؟

مدت‌ها است که آب‌بندی موتورهای درون‌سوز به دو روش گوناگون تقسیم شده است: نخست آنکه تا ۱۶۰۰ کیلومتر ابتدایی فشار ناگهانی و سنگین به آن وارد نمی‌کنید و اجازه می‌دهید تا به آرامی آب‌بندی شود. روش دیگر هم آن است که بدون آنکه رحمی به موتور داشته باشید در سنگین‌ترین شرایط و حالات آن را برانید. حال سوال این است که کدام یک از این روش‌ها درست و کدام نادرست و ساخته تصورات عمومی است؟ کانال یوتیوبی «SavageGeese» معتقد است هر دو این روش‌ها می‌تواند درست باشد.

تصورات پیرامون آب بندی موتور مدرن

بهترین راه برای آب‌بندی یک موتور بسته به نوع خودرو و سازنده آن متفاوت است. موتور خودروهای تولید انبوهی چون هوندا CR-V یا هیوندای سوناتا تقریبا نیاز به آب‌بندی کمی دارد یا حتی اصلا به آب‌بندی ندارند. خودروسازانی چون تویوتا و هوندا موتورهایشان را به‌گونه‌ای می‌سازند که خریدار آن را از مرکز دریافت کند و دیگر نگران آب‌بندی نباشد. موتورهای دست‌ساز یا موتورهای بالارده که تلورانس کمی دارند و در خودروهای اسپرتی چون پورشه یا فراری استفاده می‌شوند بخشی از فرایند آب‌بندی خود را پیموده‌اند.

یکی از تصورات اشتباه درباره موتورهای بالارده این است که در کارخانه‌ها خراب می‌شوند؛ درحالی‌که تک‌تک موتورها کاملا بررسی شده و از بخش وارسی کیفیت عبور می‌کنند. خودروساز برای اینکه از عملکرد درست موتور و عدم نشت آن اطمینان حاصل کند، این تست‌ها را انجام می‌دهد. به همین دلیل خودروهایی چون شورولت کوروت Z06 یک دوره آب‌بندی مشخص دارند.

تصورات پیرامون آب بندی موتور مدرن

بحث دیگر تعویض روغن اصلی ماشین پس از پیمودن مسافت ۱۶۰۰ کیلومتر است. در گذشته به مالکان خودروهای نو توصیه می‌شد روغن را در این دوره تعویض کنند و لوازم آب‌بندی خودرو را از آن خارج کنند. هرچند که با پیشرفت فناوری دیگر حتی نیازی به انجام این کار نیست اما انجام دادن آن هم خالی از لطف نخواهد بود.

ممکن است بپرسید من چگونه باید موتور خودروی خود را آب‌بندی کنم؟ برای انجام فرایند آب‌بندی موتور خودروی نو خود بهتر است دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. اما اگر خبری از دستورالعملی مجزا برای انجام این کار نبود، بهترین کار، عادی رانندگی کردن با خودرو است. برای گرم‌شدن به آن زمان بدهید و بگذارید به دمای عملیاتی خود برسد. با سرعت‌های متفاوت رانندگی کنید و دور موتور را نیز تغییر دهید؛ به‌ویژه در بزرگراه‌ها.

آب‌بندی خودرو کمی کلی‌تر از آب‌بندی موتور آن به شمار می‌رود. خودرو خود یک مجموعه بزرگ‌تر است که شامل قطعات متحرک دیگری چون جعبه‌دنده، دیفرانسیل، چرخ‌ها و… می‌شود. اجزایی چون ترمزها و فنربندی هم گاه نیازمند این فرایند خواهند بود. در آخر اگر قصد انجام یک آب‌بندی حسابی برای خودرو تازه‌تان دارید، بهتر است تمام اجزا را در نظر بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا