هاست پرسرعت
خودرو

تصویب دستورالعمل تنظیم بازار شورای رقابت؛ شروط ۹ گانه برای خرید از کارخانه

تصویب دستورالعمل تنظیم بازار شورای رقابت؛ شروط ۹ گانه برای خرید از کارخانه

شورای رقابت امروز در قالب اطلاعیه ای دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را اعلام کرد که در این دستورالعمل شروط ۹گانه برای مشتریان جهت خرید خودرو مطرح شده است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، پیشنهاد کارگروه تخصصی خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ شورای رقابت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء مصوب شد. به گرازش خبرگزاری تسنیم، با اعلام مصوبه، شورای رقابت عملاً به تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو ورود پیدا کرده است و دستورالعمل بازار خودرو که شامل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی آن است، توسط “کارگروه تخصصی خودرو” تدوین می‌شود، البته مدیر روابط عمومی شورای رقابت بلافاصله پس از اعلام این خبر گفتگو کرد و گفت:

شورای رقابت خودرو را قیمت‌گذاری نخواهد کرد و صرفاً دستورالعمل را تدوین می‌کند و اجرای آن با دولت است.

متن دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در یک فایل PDF منتشر شده است.

مهم‌ترین نکات در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو

به گزارش خبرگزاری فارس، در متن دستورالعمل تنظیم بازار خودرو آمده است: با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور بر اساس بالا بودن شاخص‌های متمرکز، تقاضای انباشته در بازار،‌ ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال‌های اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان، برخی احکام همچون ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰.۷.۲۴ ، بند (۳) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱.۹.۹ که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساخته‌اند، ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱.۱۱.۱۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به شرح ذیل تصویب کرد.

* شورای رقابت بازار تمامی خودروهای سواری را انحصاری تشخیص داد

در ماده ۲ این دستورالعمل آمده است بازار همه خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص و از این پس مشمول این دستوالعمل هستند.

همچنین در ماده ۳ این دستورالعمل با عنوان دستورالعمل قیمت‌گذاری آمده است:

بنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوبات هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌گردد و توسط عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجرا است .

تبصره: قیمت محاسباتی در این بند، قیمت عرضه‌کننده خودرو و بدون لحاظ هزینه‌های مصرف‌کننده ( مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شماره‌گذاری و هزینه‌های پست و فراجا و …) است.

با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل ۳ خودروی خارجی همرده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به عنوان قیمت پایه رقابتی استخراج و اعلام می‌شود. شورای رقابت رأسا از طریق وزارت صمت نسبت به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفه ای داخلی بر حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاک‌های مقایسه استفاده خواهد کرد که در جلسه کارگروه خودرو در دوره‌های ۶ ماهه یا یکساله جمع‌بندی و مبنای عمل خواهند بود.

تبصره: عرضه‌کننده خودرو می‌تواند خودروهای همرده محصولات خودرو در بازار جهانی را به کارگروه خودرو پیشنهاد کند.

* شرایط طرف تقاضا

در ماده ۴ این دستورالعمل شرایط طرف تقاضا آمده است از جمله این شرایط حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال و الزامی بودن گواهینامه رانندگی، است.

همچنین در این بخش آمده است که متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارد، امکان صلح در قرارداد وجود ندارد، امکان پثبت‌نام خرید خودرو برای اشخاص حقوقی نیز وجود ندارد.

عرضه‌کننده خودرو موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند.

خودروسازی صنعت خودرو کارخانه

* شرایط طرف عرضه

در ماده ۵  شرایط طرف عرضه ذکر شده، از جمله شرایط عرضه این است که تولیدکنندگان خودرو موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند.

در تبصره یک این بند آمده است: وزارت صمت میزان تحقق برنامه تولید را به صورت مستمر پایش کرده و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالش‌های مسیر تحقق برنامه تولید را در کارگروه خودرو مطرح و نتایج به شورای رقابت اعلام شود.

در تبصره ۲ بند یک ماده ۵ آمده است: سازمان حمایت به طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را پایش و گزارش مذکور را به کارگروه خودرو ارائه می‌کند.

در بند ۲ از ماده ۵ که شرایط طرف عرضه را تشریح کرده آمده است:‌ به منظور بهبود رقابت‌پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را تعیین می‌کند. همچنین در ادامه آمده است هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و بر اساس الزامات قانونی) نباشد باید به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید به کارگروه خودرو ارسال و سپس به شورای رقابت جهت تنظیم و ابلاغ اعلام گردد.

عرضه‌کنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، نسبت به ثبت‌نام و فروش خودرو اقدام می‌کنند و عرضه‌کنندگان حق پیش‌فروش خوردوهایی که قیمت آن تعیین نشده را نخواهند داشت.

سایپا ایران خودرو

شروط ۹ گانه برای خرید از کارخانه

متقاضیان خرید خوردو براساس دستورالعمل شورای رقابت باید شرایط زیر را داشته باشند:

۱. حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال باشد.

۲. دارابودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.

۳. متقاضیانی که طی ۴۸ماه گذشته صدور فاکتور خورو نزد شرکت های ایران خودرو و سایپا یا طی ۲۴ ماه گذشته صدور فاکتور خودرو نزد دیگر شرکتها داشته اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند.

۴. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند.

۵. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص ثالث (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.

۶.  امکان صلح در قرارداد وجود ندارد.

۷.  عرضه کننده خودرو موظف است روش های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجراکنند.

۸. امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجودندارد.

۹. مبلغی از بهای فروش خودرو باید در حساب خریدار موجود باشد که بر اساس نوع برنامه فروش متغیر است:

الف – در روش های فروش فوری یا فوق العاده، ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تاپس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.

ب- در روش پیش فروش، به اندازه مبلغ پیش پرداخت (و بر اساس بخشنامه اعلامی فروش که با توجه به تبصره ماده ۴) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو مصوب ۱۳۹۵ هیات وزیران، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو می باشد، باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تاپس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.

تبصره: در صورتی که وضعیت بازار از منظر عرضه و تقاضا متعال شود به پیشنهاد کارگروه خودرو و تصویب شورای رقابت، محدودیت ها و شروط فوق می تواند با توجه به مدل خودرو و شرکت تعدیل و بازنگری شود.

 

میانگین امتیازات ۳ از ۵

از مجموع ۵۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا