تعرفه جدید چین، قیمت خودروهای آمریکایی را در این کشور نجومی میکند!

تعرفه جدید چین، قیمت خودروهای آمریکایی را در این کشور نجومی میکند!
تنشهای تجاری میان آمریکا و چین بار دیگر دامن خودروسازان را گرفته است. دولت چین با اعمال تعرفه جدید ۳۴ درصدی بر خودروهای وارداتی آمریکایی، بازار خودروهای لوکس و اسپرت ساخت آمریکا در چین را به لرزه انداخته؛ تا جایی که قیمت کوروت C8 Z06 ممکن است به بالای ۲۲۰ هزار دلار برسد!
دولت چین اعلام کرده که از ۱۰ آوریل ۲۰۲۵ تعرفهای ۳۴ درصدی بر کالاهای وارداتی آمریکایی، از جمله خودروها اعمال خواهد کرد. این اقدام در واکنش به سیاست تعرفهای جدید دولت ترامپ انجام شده و به گفته کارشناسان، تأثیر آن بر بازار خودروهای لوکس و اسپرت آمریکایی بسیار شدید خواهد بود.
یکی از خودروهایی که بیشترین تأثیر را میپذیرد، کوروت C8 Z06 است. با اعمال این تعرفه، مجموع مالیاتها و عوارض گمرکی برای این خودرو به حدود ۲۰۰ درصد خواهد رسید. این یعنی قیمت نهایی آن در چین از ۲۲۰ هزار دلار فراتر میرود—آنهم بدون احتساب سود نمایندگی فروش!
خودرو | قیمت تقریبی در آمریکا (دلار) | قیمت در چین پس از تعرفه جدید (تخمینی) |
---|---|---|
شورولت کوروت C8 Z06 | ۱۰۶,۰۰۰ | بیش از ۲۲۰,۰۰۰ |
فورد موستانگ ۵.0L | ~۴۵,۰۰۰ | حدود ۱۰۰,۰۰۰ |
BMW X7 (ساخت آمریکا) | ~۸۰,۰۰۰ | بیش از ۱۶۰,۰۰۰ |
مرسدس GLS (ساخت آمریکا) | ~۸۵,۰۰۰ | حدود ۱۷۰,۰۰۰ |
این تصمیم در ادامهی تعرفه ۱۰ درصدیای است که از فوریه بر خودروهای آمریکایی با موتورهای بزرگتر از ۲.۵ لیتر اعمال شده بود. جالب است که این تعرفه نهفقط برندهای آمریکایی، بلکه برندهای آلمانی مانند بیامو X6 و X7 و مرسدس GLS را نیز شامل میشود، چون این مدلها در خاک آمریکا تولید میشوند.
در سال ۲۰۲۴:
- مرسدس GLS با فروش ۱۳،۹۸۵ دستگاه دومین شاسیبلند لوکس پرفروش در چین بود.
- بیامو X7 نیز با ۷،۳۳۱ دستگاه جایگاه سوم را داشت.
اما در میان پیکاپها، فورد F-150 بیشترین ضربه را خورده. فروش آن از ۴،۹۵۴ دستگاه در ۲۰۲۳ به ۲،۲۲۷ دستگاه در ۲۰۲۴ کاهش یافته—نزدیک به ۵۰٪ افت. این افت نه فقط به خاطر قیمت، بلکه به دلیل رشد مدلهای لوکس چینی مانند YD Yangwang U8 و GWM Shanhai Pao (با نام جهانی Cannon Alpha) بوده است.
بندر تیانجین، بزرگترین مرکز واردات خودروهای لوکس در چین، احتمالاً بیشترین آسیب را از این تعرفه میبیند. واردات سالانه خودرو در این بندر از ۱۵۰،۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۹ به حدود ۳۹،۳۰۰ دستگاه در ۲۰۲۳ کاهش یافته و حالا با این تعرفه جدید، وضعیت بدتر هم خواهد شد.