هاست پرسرعت
خودرو

تغییرات مدیریتی مهم در تویوتا؛ آکیو تویودا از مدیرعاملی کنار رفت

تغییرات مدیریتی مهم در تویوتا؛ آکیو تویودا از مدیرعاملی کنار رفت

تویوتا ژاپن اعلام کرد آکیو تویودا مدیرعامل شرکت که نوه مؤسس تویوتا نیز هست از سمت مدیرعاملی کنار می‌رود تا راه برای ایجاد تغییرات در سطوح ارشد مدیریتی این کمپانی هموار گردد.

ژاپنی‌ها اعلام کردند تغییرات یاد شده برای همگام شدن با تغییرات کنونی صنعت خودرو یعنی برقی سازی خودروها صورت می‌گیرد. تویوتا می‌خواهد با تغییرات جدید در مدیریت خود به یک کمپانی حمل‌ونقل گسترده‌تر تبدیل شود. آکیو تویوتا رئیس و مدیر اجرایی تویوتا که نوه مؤسس کمپانی به شمار می‌رود به سمت ریاست هیئت‌مدیره گمارده می‌شود. اگرچه سمت تویودا عوض شده اما به نظر می‌رسد او هنوز هم قدرت زیادی را در تویوتا خواهد داشت. تویودا تأکید زیادی روی عبارت “حمل‌ونقل” داشته و همین موضوع منعکس کننده ایده‌های او برای تردد مردم بوده است. در واقع تویودا فقط به مالکیت خودروها فکر نمی‌کند. کوجی ساتو مدیر ارشد برندینگ تویوتا که مدیریت بخش لوکس لکسوس و بخش مسابقات خودرویی تویوتا را بر عهده دارد در سمت مدیرعامل و رئیس جدید تویوتا انجام‌وظیفه خواهد کرد. ساتو گفته است:

من تمامی تلاش خود را بکار خواهم بست. تیم جدید ما حرکت به سمت تبدیل شدن تویوتا به یک کمپانی حمل‌ونقل که بتواند آزادی تردد را برای تمامی مردم فراهم سازد هدایت خواهد نمود

ساتو ۵۰ ساله به همراه تویودا و تاکشی اوچیامادا در یک کنفرانس خبری آنلاین شرکت کردند. اوچیامادا که به عنوان پدر تویوتا پریوس هیبریدی شناخته می‌شود با حضور تویودا در سمت جدید از ریاست هیئت‌مدیره این خودروساز کنار خواهد رفت. البته باید گفت تغییرات یاد شده نیازمند تائید سهامداران هستند و قرار است در ملاقات بعدی سهامداران مطرح شود. تویودا می‌گوید تصمیم اوچیامادا برای ترک پست ریاست هیئت‌مدیره باعث شده در این پست حضور یابد و مدیرعاملی را رها کند. تغییرات ارشد مدیریتی تویوتا بدون هرگونه اطلاع‌رسانی قبلی صورت گرفته اما ژاپنی‌ها یک ویدئوی تبلیغاتی احساسی منتشر کرده‌اند و در آن علاقه تویوتا و ساتو به خودروهای برقی و سریع را نشان می‌دهند. تویودا که در سال ۲۰۰۹ مدیرعامل تویوتا شد علاقه زیادی به خودروهای مسابقه‌ای دارد و با توانایی مدیریتی خود توانسته تویوتا را از دردسرهای بزرگی همچون بحران مالی جهانی و رسوایی فراخوان محصولات در آمریکا به خاطر شتاب گیری ناخواسته نجات دهد.

اگرچه تویوتا از نظر ارزش بازاری بهترین خودروساز ژاپنی به شمار می‌رود اما در سال‌های اخیر به خاطر واگذار کردن میدان به سایر خودروسازان در زمینه تولید خودروهای برقی و نظرات خاص درباره تغییرات آب و هوایی با انتقادات زیادی روبرو شده است. به نظر می‌رسد تغییرات در سطح مدیریتی تویوتا تلاشی برای ارائه چهره‌ای جوان‌تر از مدیریت شرکت است و درعین‌حال فلسفه اصلی و دید کلی تویوتا به صنعت خودرو را حفظ می‌کند. تویوتا همانند دیگر خودروسازان با مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات اولیه و کمبود نیمه‌رساناها مواجه بوده و همین امر مشکلاتی را در زمینه تولید و تحویل خودروها به وجود آورده است. ژاپنی‌ها اخیراً تلاش‌های جدی‌تری را برای ورود به عرصه برقی سازی خودروها داشته‌اند و چندین پروتوتایپ را به نمایش گذاشته‌اند. این در حالی است که تویوتا قبلاً گفته بود کمبود زیرساخت‌های شارژ شاید باعث شود خریداران علاقه چندانی به خرید خودروهای برقی نشان ندهند.

آکیو تویودا نیز قبلاً گفته بود درباره جانشین خودش فکر می‌کند. او همچنین نگرانی‌های خود درباره آینده صنعت خودرو را ابراز می‌کرد. هیسائو اینوئه که کتاب‌هایی را درباره تویوتا منتشر کرده اظهار می‌دارد مدیریت این شرکت با چالش‌های زیادی روبرو بوده و احتمالاً چالش‌های موجود سخت‌تر از زمانی هستند که تویودا مدیرعامل بوده است زیرا صنعت خودرو در حال تجربه یک دگرگونی‌ای است که هر صد سال یک‌بار رخ می‌دهد. تویوتا نیز همانند دیگر خودروسازان با مساله افزایش قیمت‌ها به خاطر فشارهای تورمی اخیر مواجه شده است. بنا به گفته اینوئه، تویوتا با تولید و عرضه پریوس و دیگر محصولات هیبریدی به چنان موفقیتی دست یافته که به این راحتی‌ها نمی‌خواهد عقب نشسته و وارد عرصه خودروهای برقی شود. تویودا اما می‌گوید زمانی که پاسخ صحیحی برای سؤالات وجود نداشته با علاقه کامل تصمیم‌گیری کرده است. او می‌گوید تویوتا باید به نوعی مدیریت کند که زنده بماند…

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا