هاست پرسرعت
خودرو

تفاوت قابل‌توجه شعاع حرکتی خودروهای برقی و تخمین‌های EPA

تفاوت قابل‌توجه شعاع حرکتی خودروهای برقی و تخمین‌های EPA

اکثر مالکان خودروهای برقی و کارشناسان دنیای خودرو معتقدند فاصله قابل‌توجهی بین شعاع حرکتی اعلامی خودروسازان، تخمین‌های EPA و میزان مشاهده شده در دنیای واقعی وجود دارد. مطالعه جدید انجام شده درباره هزاران دستگاه از خودروهای تسلا چنین چیزی را ثابت می‌کند.

یک کمپانی خریدوفروش خودرو با نام Recurrent Auto داده‌های مربوط به بیش از ۱۲ هزار خودروی تسلا و ۳۶۰ هزار سیکل شارژ آن‌ها را به همراه بازخوردهای رانندگان محصولات این برند جمع‌آوری کرده است. این شرکت می‌گوید شعاع حرکتی نمایش داده شده در پشت آمپر خودرو (قبل از تعیین مقصد) مواردی همچون دما و الگوی رانندگی را در نظر نمی‌گیرد. در دمای پایین‌تر از منفی ۱ درجه سانتی‌گراد، تسلا مدل Y شعاع حرکتی متوسطی برابر با ۴۵ درصد تخمین‌های EPA را داشته است؛ اما در دماهای گرم‌تر یعنی بین ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد این اختلاف کمتر می‌شود و مدل Y می‌تواند بیش از ۶۰ درصد تخمین‌های EPA را پوشش دهد. این آمار و ارقام بر اساس بررسی ۳۳۳۲ دستگاه خودرو به‌دست ‌آمده‌اند. داده‌های مربوط به تسلا مدل S نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهد. در دماهای پایین‌تر این سدان برقی بیش از ۵۰ درصد شعاع حرکتی تخمینی را از دست می‌دهد اما در دماهای بالاتر حدود ۶۰ درصد شارژ باتری را حفظ می‌کند.

اسکات چیس مدیرعامل Recurrent Auto در تستی جداگانه فهمید حداکثر شعاع حرکتی تسلا مدل Y سال ۲۰۲۱ خود در ماه‌های گرم سال ۴۰۵ کیلومتر است درحالی‌که EPA در تخمین‌های خود این رقم را ۵۲۵ کیلومتر اعلام کرده بود. در ماه‌های سردتر سال یعنی دسامبر و ژانویه شعاع حرکتی واقعی خودرو به ۳۰۲ و ۳۱۵ کیلومتر کاهش یافته است. داده‌ها همچنین نشان می‌دهند فاصله بین شعاع حرکتی واقعی و تخمینی در خودروی شورولت بولت برقی نسبتاً کم اما در فورد موستانگ مک ای زیاد است. چیس با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید:

مالکان خودروهای برقی می‌دانند که شعاع حرکتی خودروهایشان در دماهای سرد و گرم کاهش می‌یابد اما آن‌ها چنین چیزی را روی داشبورد خودرو نمی‌بینند. واقعیت این است که قوانین فیزیک شامل حال تسلا نیز می‌شوند و از این نظر اختلاف چندانی بین این برند و دیگر شرکت‌ها نیست

مقایسه شعاع حرکتی تسلا مدل Y و S در شرایط واقعی و تخمین EPA

البته باید گفت نتایج به دست آمده در خودروهای برقی مجهز به پمپ‌های گرمایی و سیستم‌های مدیریت گرمای پیشرفته بهتر است. تمامی محصولات جدید تسلا بصورت استاندارد از پمپ گرما استفاده می‌کنند. این سیستم گرمای تولیدی باتری را حفظ و از آن برای گرمای کابین، بهینه‌سازی سرعت شارژ و بهبود شعاع حرکتی خودرو استفاده می‌کند. شرکت یاد شده می‌گوید تست‌های تخمین شعاع حرکتی EPA در آزمایشگاه‌هایی با دمای کنترل شده انجام می‌شوند و سرعت خودروها نیز از ۹۶ کیلومتر در ساعت فراتر نمی‌رود. تست‌های این موسسه همچنین اجازه تنظیمات مدنظر خودروسازان را می‌دهد که می‌تواند نتایج نادرستی در بر داشته باشد.

مقایسه شعاع حرکتی شورولت بولت و فورد موستانگ مک ای در شرایط واقعی و تخمین EPA

در دنیا روش‌ها و استانداردهای گوناگونی برای تخمین شعاع حرکتی خودروها وجود دارد اما سیکل تست EPA در آمریکا واقع‌بینی بیشتری نسبت به استاندارد WLTP اروپا دارد. تست‌های WLTP معمولاً ۲۲ درصد بیشتر از EPA شعاع حرکتی را اعلام می‌کنند. همچنین استاندارد NEDC چین نیز بین این سه روش خوش‌بین‌ترین روش محسوب می‌شود و ارقام اعلامی آن ۳۵ درصد بیشتر از EPA است. به عنوان سخن پایانی باید گفت فاکتورهای زیادی روی شعاع حرکتی خودروهای برقی وجود دارند که علاوه بر دمای محیط و الگوی رانندگی می‌توان به سرعت باد، تغییرات ارتفاع، نوع و شیب مسیر، کیفیت لاستیک‌ها، عمر باتری، الگوی شارژ و… اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا