تلو MT1، پیکاپی با ابعاد مینی کوپر و تواناییهای تویوتا تاکوما!

تلو MT1، پیکاپی با ابعاد مینی کوپر و تواناییهای تویوتا تاکوما!
تلو MT1، وانت الکتریکی جدید از استارتاپ کالیفرنیایی، با ابعاد یک مینی کوپر، ظرفیت باری مشابه تویوتا تاکوما و برد ۵۶۰ کیلومتری، استانداردهای جدیدی در دنیای خودروهای الکتریکی تعریف میکند.
استارتاپهای خودروهای الکتریکی اغلب با موانع بزرگی روبهرو میشوند و بسیاری در این مسیر شکست میخورند اما استارتاپ کالیفرنیایی تلو با معرفی وانت الکتریکی MT1 نشان داده که با نوآوری و تمرکز بر نیازهای بازار میتوان محصولی متفاوت خلق کرد. این خودرو که اولین پروتوتایپ آن در مارس ۲۰۲۵ ساخته شد، با ابعادی مشابه مینی کوپر (طول ۳,۸۰۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۱,۶۰۰۰ میلیمتر) و ظرفیت بار مشابه تویوتا تاکوما، گزینهای منحصربهفرد برای کسانی است که به دنبال خودرویی کاربردی و کممصرف هستند. تلو MT1 مجهز به یک پک باتری ۱۰۶ کیلووات ساعتی با سلولهای ۲۱۷۰ است که برد ۵۶۳ کیلومتر را فراهم میکند. نسخه دوموتوره این وانت با ۵۰۰ اسب بخار و سیستم تمام چرخ محرک، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در تنها ۴ ثانیه طی میکند. همچنین نسخه تکموتوره با ۳۰۰ اسب بخار نیز در دسترس است.
این خودرو از پورت شارژ NACS (استاندارد تسلا) بهره میبرد که بهصورت هوشمندانه در چراغ عقب سمت چپ جای گرفته است. محفظه بار استاندارد آن ۱,۵۲۴ میلیمتر طول دارد و با باز کردن دیواره میانی تا ۲,۴۳۸ میلیمتر افزایش مییابد. فضای داخلی MT1 ظرفیت حمل چهار سرنشین با قد ۱۸۸ سانتیمتر را دارد و یک محفظه اشیاء مشابه ریویان در زیر صندلیهای عقب ارائه میدهد.
وانتهای کوچک ژاپنی، معروف به کی تراک، به دلیل ابعاد جمعوجور، مصرف سوخت پایین، تعمیر آسان و تطبیقپذیری بالا، در ژاپن و حتی آمریکا طرفداران زیادی دارند. در سال ۲۰۲۳ حدود ۷,۵۰۰ دستگاه و در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه از این وانتها به آمریکا وارد شده است. این خودروها با مانورپذیری عالی، برای مناطق شلوغ شهری ایدهآل هستند؛ برخلاف وانتهای بزرگ امروزی آمریکایی که فضای زیادی اشغال میکنند. مدیرعامل تلو، جیسون مارکس، در گفتوگو با جی لنو اعلام کرد که MT1 با الهام از این وانتهای ژاپنی طراحی شده است. او معتقد است که وانتهای بزرگ امروزی با کاپوتهای ۱.۵ متری خطر زیادی برای عابران پیاده ایجاد میکنند. به گفته مارکس:
وانتهای بزرگ، عابران را تهدید میکنند و ما میخواهیم این روند را متوقف کنیم
مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراهها (IIHS) اعلام کرده که شاسیبلندها و وانتهای بزرگ، به دلیل وزن و ابعادشان، برای عابران پیاده خطرناکتر هستند. تلو MT1 با طراحی جمعوجور خود این مشکل را برطرف میکند اما هنوز باید استانداردهای ایمنی تصادف آمریکا را پاس کند. طراحی فعلی فاقد فضای کافی برای منطقه جذب ضربه در جلو به نظر میرسد که چالشی بزرگ برای تلو است. این شرکت اطمینان داده که خودرو در تستهای ایمنی موفق خواهد بود. قیمت پایه MT1 حدود ۴۱, ۵۰۰ دلار است که با احتساب مشوقهای فدرال و ایالتی ممکن است به حدود ۳۵ هزار دلار کاهش یابد. بااینحال، سیاستهای تجاری جدید آمریکا، مانند تعرفههای پیشنهادی دولت ترامپ، میتواند بر هزینه تولید تأثیر بگذارد بهویژه اگر تلو بخواهد باتری و قطعات را در داخل آمریکا تولید کند.