تماشا کنید: هر آنچه از جانشین لکسوس LFA میدانیم
تماشا کنید: هر آنچه از جانشین لکسوس LFA میدانیم
نسل بعدی LFA بر پایه این سوپراسپرت هزار اسب بخاری ساخته خواهد شد.
کوپه LFA با بدنهای تمام کربنی و موتور V10 معرفی شد که توان تولید ۵۵۳ اسب بخار قدرت را داشت. حال با گذر صنعت خودرو از پیشرانههای بنزینی به نمونههای هیبریدی و برقی، لکسوس هم راه باقی خودروسازان را در پیش گرفته است و قصد دارد جانشین این سوپراسپرت بهیادماندنی را با موتور برقی و احتمالا طراحی نوآورانه معرفی کند. در همین راستا از یک مدل مفهومی تمام برقی رونمایی کرد که به گفته مسئولان آن، در کمتر ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست مییابد.
البته که برند لوکس قصد دارد سوپرخودروی تازه خود را با بهروزترین فناوریها وارد بازار کند پس از باتریهای حالت جامد در آن استفاده خواهد کرد که هنوز برای تولید انبوه آماده نشدهاند؛ اما تویوتا وعده داده آنها را تا سال ۲۰۲۷ برای استفاده آماده کند. باتری حالت جامد قابلاتکاتر هستند، ظرفیت انرژی بالایی دارند و فضای کمتری را اشغال خواهند کرد. این شرکت ژاپنی هنوز درباره جزئیات قیمت، پیشرانه و حتی نام نهایی این جانشین حرفی نزده است اما پیشبینی میشود نهایتا آن را با قیمتی نزدیک به صد هزار دلار روانه بازار کند.
هرچند این خودرو در نگاه نخست شبیه فرزندی مشترک از ۷۶۵LT و ۸۱۲ سوپرفست به نظر میرسد اما در جایجای المانهایی جایگذاری شدهاند که در ذهن بیننده، یاد LFA را تازه میکنند؛ برای مثال میتوان به ورودی هوا مثلثی کناره سپر اشاره کرد که در LFA بیشتر به چشم میآمد و راه خود را به سوپراسپرت برقی لکسوس هم باز کرده است. از دیگر نشانههای مشابه میتوان به ورودی هوا جلو چرخ عقب، هواکش روی کاپوت، خط نمای جانبی (که پشت چرخ جلو آغاز شده و به هواکش بالای طاق چرخ عقب میرسد) و دیفیوزر بزرگ اشاره کرد که برای طراحیشان از کوپه V10 الهام گرفته شده است.
از آنجا که این خودرو هنوز یک مدل مفهومی به شمار میرود، اطلاعات دقیقی درباره آن در دست نیست اما سازنده اعلام کرده که کوپه تازهاش بیشاز هزار اسب بخار قدرت خواهد داشت و بار هر بار شارژ کامل مسافتی ۷۲۴ کیلومتری را طی میکند. باتری منشوری این خودرو که از محصولات تویوتا به عاریه گرفته شده، گنجایش انرژی بیشتری دارد، مسافت بیشتری دوام میآورد، سریعتر شارژ میشود و قابل دسترستر است.
انتظار میرود لکسوس از دو موتور برقی، سیستم چهار چرخ محرک و فرمانپذیری سیمی استفاده کند. خبر خوش دیگر آن است که این خودرو درکنار بهرهوری از فناوریها گوناگون به دنده دستی مجهز خواهد شد. لکسوس هماکنون از این سیستم در شاسیبلند UX استفاده میکند. هرچند این گیربکس روی عملکرد تاثیر چندانی ندارد اما پاسخ خودرو را تغییر خواهد داد و میتواند حالت رانندگی روی سطوح مختلف را شبیهسازی کند.
مدیر بخش طراحی لکسوس، «کوییچی سوگا»، درباره این خودرو میگوید:
مردم قالبا تصور میکنند بیصدا بودن (خودرو) حس را از بین میبرد. مدیر ما «آکیو تویودا» یک عاشق موتور است و همیشه از صداها و بوها و… روحیه میگیرد؛ پس ما هم باید بدون صدای موتور، راهی برای متحیر کردن این دسته از افراد پیدا کنیم… . باید برای نسل جدید جذاب باشیم. خودرو جذاب است. رانندگی هم احساسی محسوب میشود.
لکسوس اجازه دسترسی به کابین این خودرو را هم به کسی نداده چون هنوز طراحی آن را نهایی نکرده است. ظاهرا قرار است سیستمعامل مبتنیبر هوشمصنوعی «آرِن» روی این خودرو نصب شود. باتوجه به سابقه خوب این شرکت در طراحی کابینهای گیرا و جذاب میتوان امید داشت سوپراسپرت آینده آن هم فضایی خوب را برای رانندگی فراهم کند. خوشبختانه ژاپنیها تولید یک سوپراسپرت را بر پایه این خودرو تایید کردهاند اما زمان رسمی معرفی آن در پرده ابهام است. از دید شما جایگزین LFA، باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
مجله خبری gsxr