توانایی جیپهای قدیمی در آفرود
توانایی جیپهای قدیمی در آفرود
در این ویدئو خواهید دید که جیپ ویلیز ۷۰ ساله در آفرود و عبور از ناهمواریها کم از مدلهای مدرن و امروزی ندارد!
شاسیبلندهای امروزی سرنشینان خود را در فضایی مدرن، راحت با تجهیزات زیاد قرار میدهند پس این مشتریان دیگر نیازی به انتخاب از میان راحتی خودرو را کاربردی بودن آن ندارند؛ برای نمونه میتوان به مشهورترین خودروهای کلاس آفرود کامپکت نظیر فورد برانکو یا جیپ رنگلر اشاره کرد. با این وجود بر کسی پوشیده نیست که این ماجرا در سالهای گذشته تفاوت داشته است.
جیپی که نیمی از سربازان جنگهای بزرگ جهان را در مسیرهای صعبالعبور جابهجا کرده بود، یک کلاس خودرویی جدید را به جهان معرفی کرد. نخستین خودروی عمومی این آفرودساز آمریکایی «CJ-2A» نام داشت که در سال ۱۹۴۵ وارد خط تولید شد؛ درست یک سال پس از پایان جنگ جهانی دوم. این شاسیبلند کامپکت که با نام ویلیز نیز شناخته میشود، توحه بسیاری از کارگران ساختمانی و کشاورزان را به خود جلب کرد.
حدود ۷۰ سال از آن دوره گذشته اما از توان این شاسیبلند محسوب کاسته نشده است. یک ویدئو تازه در یوتیوب منتشر شده که سه دستگاه جیپ ویلیز را درحال عبور از مسیرهای دشوار نشان میدهد؛ بیآنکه نیازمند کوچکترین کمکی باشند. این خودروها با وجود سالخوردگی هیچ مشکلی در عبور از موانع، صخرهها و مسیرهای گوناگون ندارد. این جیپ برای عبور از این موانع از سرعت مناسب و آرامی استفاده میکند و به آرامی همه آنها را در مینوردد.
در یک نقطه این ماجراجویی کلاسیک، یک تایر CJ-2A مدل ۱۹۴۸ از روی صخره میلغزد و خودرو به پهلو و روی ماسه نرم میافتد؛ خوشبختانه سرنشینان آسیب ندیدند و خودرو هم بدون آسیب از موقعیت خارج شد. حال تصور کنید این اتفاق برای یک برانکو تازه بیافتد! این جیپ به لطف استفاده از وینچ خیلی سریع بیرون آمد. دود اگزوز هم برای مدتی کوتاه کاملا سفید و قابلرویت شد.
ویدئوی زیر بهطور کلی تواناییهای یک خودرو حدودا ۷۰ ساله را نشان میدهد که حقیقتا قابل تحسین است. جیپ ویلیز فاقد هرگونه گرمکن صندلی، آینههای برقی، تجهیزات ایمنی یا امکانات رفاهی موجود در مدلهای بهروز دیگر است اما در عبور از مسیرهای سخت کمی از آنها ندارد!!!