توقف فروش سه محصول تویوتا به خاطر تستهای تصادف غیراستاندارد
توقف فروش سه محصول تویوتا به خاطر تستهای تصادف غیراستاندارد
رسوایی بینظمیهای رخ داده در تستهای تصادف تویوتا و دایهاتسو ادامه دارد و این خودروساز ژاپنی فروش سه محصول خود را متوقف کرده است.
پس از آنکه خبر مربوط به عدم پاس کردن استانداردهای دولتی هزاران خودروی فروخته شده تویوتا به خریداران اعلام شد، رسانهها هماکنون خبر از شناسایی هفت خودروی جدید با این مشکلات میدهند. بررسیها در این زمینه همچنان ادامه دارد اما در حال حاضر خودروهای یاریس کراس، کرولا آکسیو و کرولا فیلدر با دستور توقف فروش مواجه شدهاند. تویوتا کنفرانسی خبری از توضیح مشکلات این خودروها برگزار کرده است. آکیو تویودا رئیس شرکت میگوید به وزارت زیرساخت، حملونقل و گردشگری ژاپن اطلاعات لازم درباره چگونگی استفاده از روشهای تستی که با استانداردها تفاوت داشتهاند را گزارش داده است. گفته میشود دادههای ناکافی در تستهای حفاظت از سرنشینان و عابران پیاده این سه خودرو کشف شده و همچنین خطاهایی نیز در تستهای تصادف و دیگر روشهای تست چهار خودروی قبلی وجود داشته است. این چهار خودرو که دیگر تولید نمیشوند نسل قبلی کراون سدان، مینی ونهای آیسیس و سینتا و چهارمین نسل کراس اور لوکس لکسوس RX هستند.
شینجی میاموتو یکی از مدیران ارشد تویوتا در این کنفرانس خبری به جزئیات بیشتری از عدم رعایت استانداردهای تستهای تصادف اشاره داشته است. تویوتا از دادههای تست جرقه تایمر ایربگ برای تأییدیه استفاده در خودروهای کراون و آیسیس استفاده کرده است. روش جرقه تایمر برای ایجاد شرایط برخورد شدیدتر در مقایسه با تستهای تائید شده بکار میرود. این کمپانی برای کرولا نیز از دادههای مربوط به تستهای شدیدتر استفاده کرده تا میزان آسیبهای وارده به سر سرنشینان را بررسی نماید.
بر اساس استانداردها، زاویه برخورد با ۵۰ درجه باشد درحالیکه تویوتا تستها را با زاویه ۶۵ درجه انجام داده است. باید دانست خودروهای آکسیو سدان و فیلدر استیشن بر اساس نسل قبلی کرولا شکل گرفتهاند و همچنان به عنوان محصولات سازمانی در ژاپن قابل خریداری هستند. یکی دیگر از مشکلات تستها به بررسی آسیب وارده به سر و پاهای سرنشینان در تصادف مربوط میشود. در واقع تویوتا از دادههای اشتباه برای تستهای خود استفاده کرده است. این خودروساز ژاپنی در زمان تست تصادف برخورد از عقب کراون و سینتا از مانع متحرکی استفاده کرده که سنگینتر از استانداردها بوده است. به همین خاطر ژاپنیها برای دریافت تأییدیه دادههای مربوط به شرایط برخورد شدیدتر را ثبت کردهاند.
همچنین تویوتا در زمان تست تصادف یاریس کراس تغییرات قوانین را نادیده گرفته است. یکی از تستها برای بررسی آسیب ناشی از حرکت وسایل موجود در صندوقعقب انجام میشود. بر اساس قوانین جدید باید از وسایل مشخصی استفاده شود اما تویوتا تستها را بر اساس روشهای قبلی انجام داده است. نهایتاً باید به لکسوس RX و تست قدرت پیشرانه اشاره کنیم که باید در حالت توقف انجام شود و سپس خودروساز مشکلات را بررسی نموده و اصلاحات ضروری را اعمال نماید اما تویوتا اذعان میکند سیستم کنترل پیشرانه را به گونهای تنظیم کرده که به قدرت مدنظر دست یابد. این تست سپس از نو انجام شده تا تأییدیه را به دست آورد. تویوتا به مالکان خودروهای تحت تأثیر این مشکلات اطمینان داده هیچ مشکل عملکردی که باعث نقض قوانین و مقررات شود وجود ندارد و به همین خاطر نیازی به عدم استفاده از خودروها نیست. البته همانطور که گفته شد فرایند فروش کرولا آکسیو، کرولا فیلدر و یاریس کراس به مشتریان بهصورت موقتی متوقف شده است.
مجله خبری gsxr