هاست پرسرعت
خودرو

تولید سوپراسپرت 16 سیلندر آئودی؛ 90 سال پس از طراحی!

تولید سوپراسپرت 16 سیلندر آئودی؛ 90 سال پس از طراحی!

اوتو یونیون تایپ ۵۲ سوپراسپرتی بود که دهه‌ی ۱۹۳۰ توسط فردیناند پورشه طراحی شد، اما هیچ‌گاه به تولید نهایی نرسید. حالا آئودی توانسته این پروژه را زنده کند.
تولید سوپراسپرت 16 سیلندر آئودی؛ 90 سال پس از طراحی!

اکستریم VX اکستریم VX

زمستان گذشته در gsxr به مرور تاریخچهٔ سوپراسپرتی پرداختیم که فردیناند پورشه برای اتو یونیون (شرکتی که از طریق ادغام آئودی، هورش، واندرر و دکاو شکل گرفت) طراحی کرد اما هیچ‌گاه ساخته نشد. این خودرو که اشنل‌اشپرت‌واگن (Schnellsportwagen) به معنای خودروی اسپرت سریع نام داشت و در داخل شرکت با نام تایپ ۵۲ شناخته می‌شد، قرار بود نسخه‌ای جاده‌ای از خودروی مسابقه‌ای گرند پری تایپ ۲۲ اوتو یونیون در دههٔ ۳۰ باشد. تایپ ۵۲ به یک پیشرانهٔ ۱۶ سیلندر با بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت مجهز بود و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای زمان خود تبدیل می‌کرد.

تولید سوپراسپرت 16 سیلندر آئودی؛ 90 سال پس از طراحی!

متأسفانه این سوپراسپرت شگفت‌انگیز هیچ‌گاه از مرحلهٔ طراحی فراتر نرفت و پروژهٔ اتو یونیون تایپ ۵۲ در سال ۱۹۳۵ قبل از جنگ جهانی دوم لغو شد. نزدیک به ۹۰ سال بعد اما آئودی تصمیم گرفت سراغ طرح‌های تایپ ۵۲ برود و این خودروی فوق‌العاده را برای فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۴ زنده کند. بدین منظور، آئودی از Crosthwaite & Gardner که شرکتی تاریخی در زمینهٔ تولید خودروهای مسابقه‌ای است درخواست کرد اتو یونیون تایپ ۵۲ را از ابتدا بسازد. با استفاده از اسکچ‌ها و طرح‌های اولیه، همه‌چیز از شاسی و پانل‌های بدنه گرفته تا پیشرانه به‌صورت اختصاصی برای این خودرو ساخته شد.

تولید سوپراسپرت 16 سیلندر آئودی؛ 90 سال پس از طراحی!

این پروژه در اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز شد و تکمیل آن بیش از یک سال طول کشید. در میانهٔ خودرو یعنی پشت کابین سرنشینان، یک پیشرانهٔ ۱۶ سیلندر سوپرشارژ قرار گرفته که مشابه موتوری است که قرار بود در نمونهٔ اصلی استفاده شود. البته نمونه‌ای که حالا ساخته شده، بجای موتور ۴.۴ لیتری طرح اولیه، از یک نمونهٔ ۶ لیتری استفاده می‌کند. آئودی همچنین قدرت این موتور را هم از ۲۰۰ اسب بخاری که در دههٔ ۳۰ مدنظر بود به ۵۲۰ اسب بخار افزایش داده است. انتقال نیرو اما همچنان توسط یک گیربکس دستی صورت می‌گیرد.

تولید سوپراسپرت 16 سیلندر آئودی؛ 90 سال پس از طراحی!

آئودی برای جای دادن پیشرانهٔ جدید در این خودرو، مجبور شد ابعاد آن را افزایش دهد. ازاین‌رو، فاصلهٔ محوری خودرو از ۲,۹۹۷ میلی‌متر طرح اولیه، به ۳,۳۱۵ میلی‌متر افزایش پیدا کرده و وزن خودرو هم از ۱۳۰۰ کیلوگرم به ۱۴۵۰ کیلوگرم رسیده است. با باز کردن درهای عکس بازشوی عقب، کابینی با طرح سه‌نفره را می‌بینیم یعنی مشابه چیزی که ۶۰ سال بعد در مک‌لارن F1 دیدیم. در اینجا آئودی با صندلی‌های پارچه‌ای قدیمی، تریم چوبی و آمپرهای آنالوگ بزرگ، داخل تایپ ۵۲ را کاملاً کلاسیک ساخته است. همچنین این خودرو صرفاً یک نمونهٔ نمایشی نیست و در گودوود رانندهٔ سابق فرمول یک «هانس یوآخیم استاک» و رانندهٔ برندهٔ لمان «تام کریستنسن» با آن رانندگی خواهند کرد.

تولید سوپراسپرت 16 سیلندر آئودی؛ 90 سال پس از طراحی!

برای آشنایی با تاریخچهٔ کامل این سوپراسپرت شگفت‌انگیز، می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید:

یادی از سوپراسپرت ۱۶ سیلندر پورشه در دهه ۳۰، شاهکاری نبوغ آمیز

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا