تویوتا با ترکیب مدلهای برقی و هیبریدی، سبد محصولات خود را سادهتر میکند

تویوتا با ترکیب مدلهای برقی و هیبریدی، سبد محصولات خود را سادهتر میکند
تویوتا و لکسوس با ترکیب پیشرانههای الکتریکی و هیبریدی در یک پلتفرم، سبد محصولات خود را سادهتر میکنند تا با تقاضای متغیر بازار هماهنگ شوند.
تویوتا و لکسوس در حال سادهسازی سبد محصولات خود هستند. این برندها از تولید خودروهای الکتریکی و بنزینی مجزا فاصله میگیرند و قصد دارند مدلهایی بسازند که بتوانند از هر نوع پیشرانهای پشتیبانی کنند. در سالهای اخیر، خودروهای الکتریکی تویوتا بهصورت مدلهای مستقل معرفی شدهاند. این روند با bZ4X آغاز شد و با C-HR الکتریکی ادامه یافت. لکسوس نیز مدل الکتریکی RZ را عرضه کرد و در مقابل، مدلهای بنزینی، هیبریدی و پلاگینهیبریدی روی پلتفرمها و بدنههای جداگانه تولید شدهاند.
ساخت خودروهای الکتریکی اختصاصی مزایایی مانند فاصله محوری بلند برای باتری بزرگ و فضای جادار سرنشینان دارد اما مشکلاتی نیز ایجاد میکند. اول، تعداد مدلهای موجود در نمایندگیها بهشدت افزایش مییابد که باعث سردرگمی خریداران میشود. دوم، با پیشرفت غیرقابلپیشبینی روند جهانی خودروهای الکتریکی، خودروساز نمیتواند بهطور مؤثر به تقاضای بازار پاسخ دهد. «آندریا کارلوچی»، معاون بازاریابی و برنامهریزی تویوتا-لکسوس در اروپا، به اتوبلاگ گفت:
ما روی تنوع گسترده محصولات تمرکز کردهایم و این باعث پیچیدگی میشود. باید تعداد طرحهای بدنه را کاهش دهیم و چندین پیشرانه ارائه کنیم. نیاز به پلتفرمی داریم که برای هیبریدی، پلاگینهیبریدی و الکتریکی مناسب باشد.
نسل جدید لکسوس ES مسیر آینده را نشان میدهد. این خودرو با یک نام و یک طراحی بدنه، در دو نسخه الکتریکی و هیبریدی عرضه میشود. پلتفرم GA-K لکسوس از هر دو پیشرانه پشتیبانی میکند و امکان انتخاب محرک جلو یا عقب را فراهم میکند. مهمتر اینکه، همه نسخهها در یک خط تولید ساخته میشوند و بدنه و کابین یکسانی دارند، بنابراین لکسوس میتواند به تغییرات تقاضای خریداران الکتریکی یا هیبریدی به شکلی انعطافپذیر پاسخ دهد. کارلوچی ادعا میکند ES تعادل مناسبی برای یک خودروی چند انرژی است، هرچند برخی منتقدان اشاره کردهاند که ظرفیت باتری ۷۷ کیلووات ساعت و برد احتمالی ۴۸۰ کیلومتری آن نسبت به رقبا ضعیفتر است.
البته همه مدلهای تویوتا چند پیشرانهای نخواهند شد. کارلوچی تأکید میکند:
سادهسازی بهخودیخود خوب نیست. مدلهای GR را سادهسازی نمیکنیم. GR فقط سود نیست، بلکه ارزش ناملموس برای تویوتا است. همچنین لندکروزر را متوقف نخواهیم کرد.