تویوتا راو4 پرفروش ترین خودروی جهان؛ بالاتر از تسلا مدل Y

تویوتا راو4 پرفروش ترین خودروی جهان؛ بالاتر از تسلا مدل Y
فروش بسیار خوب تسلا مدل Y ادامه نداشت و حالا مشابه سالهای قبل، محصولی از تویوتا عنوان پرفروشترین خودروی جهان را کسب کرده است. راو ۴ در کلاس شاسیبلند اندازه متوسط، محبوبیت بسیار خوبی در کشورهای مختلف دنیا دارد.
از حدود سال ۲۰۲۰، حهان با این واقعیت کنار آمده بود که یک خودروی برقی میتواند پرفروشترین وسیله نقلیهی جهان باشد. در نهایت سال ۲۰۲۳ اتفاقی همه منتظرش بودند به واقعیت تبدیل شد و تسلا مدل Y با فروش بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه، حدود ۱۵۰ هزار دستگاه بیشتر از تویوتا RAV4 فروخت.
سال ۲۰۲۴ شرایط برای تسلا چندان هموار نبود و با وجود فروش بسیار خوب مدل Y، تویوتا دوباره تاج پادشاهی را پس گرفت، بنا بر تحلیل فیلیپه مونوز، تحلیلگر صنعت خودروی JATO Dynamics. البته رقابت بسیار نزدیک بود؛ فروش RAV4 با ۱,۱۸۷,۰۰۰ دستگاه تنها حدود ۲۰۰۰ دستگاه بیشتر از مدل Y بود.
برتری تویوتا فراتر از راو۴
اولین کراساور کوچک تویوتا به نام راوفور سال ۱۹۹۴ تولید شد. این محصول حتی با پیشرانهی ضعیف ۱۲۰ اسب بخار، سیستم دو دیفرانسیل ارایه کرد و به همین دلیل، مشتریان پرتعداد از کشورهای مختلف داشت. نسل اول راو۴ در سال ۱۹۹۷، با پیشرانهی پلاگین هیبری نیز تولید شد و از این نظر، یکی از پیشگامان دو دیفرانسیلهای کممصرف با ترکیب نیروی برق و بنزین بود.
فروش RAV4 زمانی بیشتر چشمگیر میشود که بدانیم نسل فعلی، با وجود موفقیت تجاری بسار خوب، بهزودی جای خود را به مدل جدید خواهد داد. مدل ۲۰۲۶ قبلاً رونمایی شده و این موضوع ممکن است باعث شده باشد برخی خریداران احتمالی برای داشتن فناوریهای جدیدتر و طراحی تازهتر، صبر کنند. از سوی دیگر، تعدادی از مشتریان تویوتا نیز مدل ۲۰۲۴ را به دلیل غیر هیبریدی بودن و قیمت ارزانتر، ترجیح میدهند. نسخهی ۲۰۲۵، فقط با پیشرانههای هیبریدی عرضه خواهد شد و پیچیدگی فنی خواهد داشت.
تقاضا برای محصولات تویوتا، منحصر به راو۴ نیست. در تحلیلی که توسط رسانهی The Drive منتشر شده، تویوتا توانسته پنج جایگاه از ده خودروی پرفروش سال ۲۰۲۴ را از آن خود کند. کرولا کراس (که در برخی بازارها با نام فرانتلندر شناخته میشود) در رتبه سوم، پس از تسلا مدل Y قرار گرفته، سدان کرولا/لوین رتبه پنجم، پیکاپ هایلوکس در جایگاه ششم و کمری در جایگاه هشتم قرار گرفتهاند. دیگر رتبهها به هوندا CR-V (چهارم)، فورد F-150 (هفتم)، و BYD Qin (دهم) تعلق دارند تا اهمیت تویوتا در بازار جهانی را ثابت کنند.
در حالی که نمیخواهیم موفقیت تویوتا را کمارزش جلوه دهیم، باید به این نکته اشاره کرد که این نتایج در سال چالشهای تسلا حاصل شدهاند؛ سالی که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، بیش از هر زمان دیگری به شخصیتی سیاسی تبدیل شد و اتفاقا مورد غضب دو حزب اصلی امریکا قرار گرفت. در کنار اعتراضات عمومی و خرابکاریهایی که برند تسلا و برخی از مشتریانش را هدف قرار دادند، مشخص است که این آمار فروش شرایطی غیرعادی را نشان میدهد؛ احتمالاً بسیاری از خریداران بالقوه از خرید یک تسلا صرفنظر کردهاند.
از سویی دیگر، تسلا تمایلی به عرضهی مدلهای متنوع با نسل جدید نشان نمیدهد. ظاهراً مدیران این شرکت خودروساز باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنند. همچنین گفته میشود که ماسک مدیر فروش و تولید تسلا را بهدلیل افت فروش که حالا برای پنجمین ماه پیاپی در اروپا ادامه دارد، اخراج کرده است. طبق گزارشها، ظاهراً ماسک با امید افشار، مسئول عملیات تسلا در آمریکای شمالی و اروپا نیز، همکاری ندارد و جن فروآ، مدیر منابع انسانی تسلا در آمریکای شمالی نیز همزمان با افشار این شرکت را ترک کرد.